Este timpul să spunem adio mașinilor diesel? – Analiza unui declin dramatic și situația din România
Modificările semnificative din domeniul auto în ultimele zece ani nu sunt neapărat atribuite proliferării mașinilor electrice, ci mai degrabă unei reduceri drastice a vehiculelor diesel. Acestea, care cândva acopereau peste 50% din piață în multe țări, acum reprezintă mai puțin de 10-12%. Care sunt motivele acestui declin? Care este situația vânzării acestor mașini în România și cum stau lucrurile în alte state ale Uniunii Europene?
Ascensiunea și căderea mașinilor diesel în ultimul deceniu
Mașinile diesel au fost extrem de populare acum 11 ani, înregistrând cote de piață de peste 50% în multe țări europene. Aceste vehicule erau preferate de șoferi datorită performanțelor lor. Totuși, scandalul Dieselgate a contribuit semnificativ la declinul lor, iar multe mărci au eliminat dieselul din oferta lor din cauza noilor reglementări impuse de Uniunea Europeană.
La nivelul Uniunii Europene, circulă aproape 250 de milioane de autoturisme, dintre care peste 100 de milioane sunt pe motorină. În cele mai bune momente, s-a înregistrat vânzarea a peste cinci milioane de mașini diesel pe an.
În România, dieselul reprezintă mai mult de 48% din totalul vehiculelor în circulație, spre deosebire de Grecia, unde această pondere este mai mică de 9%, iar în Lituania este de 68%. Printre piețele mari, Franța are o cotă de peste 55%, Spania 57%, iar Germania 30%, conform datelor furnizate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
În ceea ce privește vehiculele comerciale și autobuzele, dieselul deține o pondere de peste 90% și se preconizează că acest aspect nu se va schimba semnificativ în viitor, chiar și cu apariția vehiculelor electrice.
Printre modelele diesel care continuă să se vândă bine în Europa se numără: Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Mercedes Clasa C, BMW Seria 1, Peugeot 308 și Audi A4.
Evoluția cotei de piață a mașinilor diesel în Europa în ultimele două decenii
- 2001: 33%
- 2005: 44%
- 2009: 41%
- 2011: 47%
- 2015: 48%
- 2017: 41%
- 2018: 34%
- 2020: 26%
- 2021: 20%
- 2023: 14%
- 2024: 10% (estimare pentru septembrie)
(Sursa datelor este ACEA, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile).
Numărul mașinilor diesel noi înmatriculate în Europa a ajuns la 8 milioane în 2011, iar acest număr a scăzut la sub 3 milioane în 2021.
Declinul în Uniunea Europeană a fost, în medie, de patru puncte procentuale pe an, un trend alarmant.
În primele nouă luni din 2024, Germania a înregistrat cele mai multe înmatriculări de mașini diesel noi, cu 376.000, o creștere față de 2023. Italia ocupă locul al doilea, cu 168.000 de unități, în ciuda unei scăderi de 22% față de anul precedent.
Tendințele înmatriculării mașinilor diesel noi în România în ultimii ani
- 2024: 15.228 la nouă luni
- 2021: 19.206
- 2019: 43.363
- 2017: 53.755
România a înmatriculat un număr total de 115.000 de mașini noi de toate tipurile în primele nouă luni din 2024, dintre care 15.000 sunt diesel și aproape 38.000 sunt pe benzină.
Previziuni pentru viitorul mașinilor diesel în România
Trendurile de scădere a vânzărilor de mașini diesel în România sunt evidente și constante de nouă ani, conducând către o aproape dispariție a acestora. Dan Vardie, președinte al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), a declarat în mai 2022 că până în 2030, dieselurile noi ar putea fi greu de găsit.
După două decenii de vânzări masive de mașini diesel, se estimează că aproximativ 40% din parcul auto al Uniunii Europene este încă format din aceste vehicule.
În urmă cu 10-11 ani, părea că popularitatea vehiculelor diesel nu va cunoaște limite, în multe țări acestea având peste 60% din parc. Situația actuală s-a schimbat radical: multe mărci nu mai oferă versiuni diesel, iar în anumite orașe europene accesul acestora este interzis.
Popularitatea dieselului în România a fost de 56,5% în 2014, scăzând la 26-27% în 2019 și 2020, iar la finalul anului 2021, cota s-a redus la 19%. La finalul lui 2023, aceasta a ajuns la aproximativ 11%.
Cele mai populare modele diesel în România în 2015 includeau Dacia Duster, Skoda Octavia, Dacia Logan, Renault Captur, Skoda Rapid și Golf de la Volkswagen. Atunci, dieselul reprezenta o pondere semnificativă, depășind 50% din vânzările totale.
Deși se prognoza dispariția rapidă a vehiculelor diesel, acestea continuă să existe pe piață și să aibă vânzări în creștere in anumite zone. În 2024, vânzările de mașini diesel au crescut cu 20% în România comparativ cu 2023, într-un context european în care scăderea a fost de 11%. Această creștere se datorează în principal stocului de modele Duster pe motorină.
Toate piețele mari din Uniunea Europeană înregistrează o prezență semnificativă a vehiculelor diesel, iar în România, acestea sunt acum mai populare în rândul anunțurilor vândute online, având un număr semnificativ mai mare decât cele pe benzină.
Situația dieselurilor în diferite țări europene
În statele baltice, cum ar fi Lituania și Letonia, peste 60% din parcul auto este format din mașini diesel, în timp ce alte țări precum Franța, Austria, Croația, Irlanda, Luxemburg, Portugalia și Spania au o proporție de peste 50%.
În schimb, în Grecia, Olanda și Finlanda, ponderea mașinilor diesel la autoturisme este cea mai scăzută.
Declinul mașinilor diesel în Uniunea Europeană între 2018-2023
- 2018: 5,4 milioane
- 2019: 4,65 milioane
- 2020: 2,77 milioane
- 2021: 1,9 milioane
- 2022: 1,52 milioane
- 2023: 1,43 milioane
Anul trecut, jumătate din mașinile noi pe motorină din Uniunea Europeană au fost înmatriculate în Germania și Italia, urmate de Franța și Spania.
Cehia – O țară cu o apreciere constantă a dieselului
Datele recente sugerează că mașinile diesel constituie un sfert din totalul vânzărilor de autoturisme noi în Cehia, ceea ce este semnificativ mai mult decât media Uniunii Europene.
Interesul major pentru modelele diesel fabricate local, precum cele ale mărcii Skoda, poate explica parțial această tendință.
Spania – O transformare dramatică a preferințelor consumatorilor
Istoricul vehiculelor diesel în Spania a fost caracterizat printr-o popularitate crescândă timp de mulți ani, dar în ultimul deceniu, această situație s-a schimbat drastic, ajungând la o cotă de doar 10% din înmatriculările noi, din cauza diverselor măsuri și a lansării de alternative ecologice.
Lituania – Prevalența mașinilor diesel
În Lituania, vehiculele diesel sunt cele mai răspândite, însă vânzările de electrice și hibride rămân mai puțin comune, iar ponderea dieselurilor continuă să fie stabilă.
Impactul scandalului Dieselgate asupra industriei auto din Europa
Regimul dieselului a suferit substanțial din cauza scandalurilor, iar asociațiile de mediu acuzau constructorii auto de neglijență în privința investițiilor pentru reducerea emisiilor de noxe.
Scandalul emisiilor Volkswagen a avut un impact grav asupra reputației dieselului și a dus la măsuri mai stricte în multe țări.
Începând cu 2035, vânzarea mașinilor noi cu motoare pe benzină sau diesel va fi interzisă în Uniunea Europeană, cu propuneri de amânare a acestei date până în 2040.
Trecerea la mașini second-hand diesel
În martie 2024, Volvo a anunțat oficial încetarea producției de mașini diesel, încheind astfel o eră pentru acest combustibil. Mulți consumatori din România aleg să cumpere mașini diesel second-hand, în special din Germania, unde oferta este abundentă.
Riscurile pentru sănătate asociate mașinilor diesel
Studiile recente concluzionează că vehiculele diesel nu sunt atât de „verzi” pe cât s-a crezut inițial. Emisiile acestora sunt asociate cu serioase probleme de sănătate, inclusiv riscuri de cancer și boli respiratorii.
Organizația Mondială a Sănătății a clasificat emisiile diesel ca fiind cancerigene, iar aceste vehicule au fost asociate cu poluarea în orașe.
Deși unii experți sugerează că riscurile de cancer asociate cu expunerea zilnică la noxele diesel sunt greu de cuantificat, se știe că acestea contribuie semnificativ la scăderea speranței de viață.
Proiectul PULSE este o inițiativă europeană dedicată promovării parteneriatelor jurnalistice la scară largă, susținută de Comisia Europeană, colaborând cu diverse instituții media de renume din Europa.