INTERVIU. „De ce să reducem costurile pentru a evita falimentul? Așa puțin contează viitorul unei națiuni?” – perspectiva unui lider de piață în investiții din România asupra noilor măsuri fiscale

România are nevoie de proiecte de amploare, bine comunicate și cu rezultate clare, cu obiective pe termen scurt și întâlniri regulate de progres, toate disponibile publicului pentru a asigura transparența, afirmă Andrei Siminel, un important antreprenor și investitor din piața de capital românească.
Reprezentând fondul american de investiții New Century Holdings (NCH) în România, Andrei Siminel este o figură de referință în domeniu.
Cu peste două decenii de experiență, Siminel gestionează fonduri de investiții de mare valoare, cum ar fi Broadhurst și Lindsell Enterprises, cu interese de sute de milioane de euro în diverse sectoare din România, inclusiv industrie, servicii financiare, imobiliare, agricultură și media.
– România a implementat recent un set de măsuri fiscale mai stricte, cum ar fi majorarea taxelor și reforma administrației de stat. Cum percepeți, ca investitor, această strategie economică? Este aceasta o rețetă pentru revitalizarea economiei?– Majorarea taxelor și reducerea costurilor este o reacție standard, dar care nu impresionează. Implementarea acesteia este dificilă, dar integrarea unor planuri naționale concrete ar oferi motivație și ar ridica moralul populației. Avem multe exemple de urmat în acest sens.
De-a lungul decadelor trecute, am trecut prin perioade de foamete în anii '80 sub ideologia comunistă, am îndurat greutățile tranziției către capitalismul din anii '90; am lucrat pentru aderarea la UE în anii 2000 și am aspirat către standarde de viață vestice în anii 2010. China investește în proiectul „Belt and Road Initiative”, iar SUA își promovează sloganul „Make America Great Again”.
Și noi de ce să reducem cheltuielile? Doar pentru a evita colapsul financiar? Este așa de nesemnificativă speranța unei națiuni? Lecția învățată de la proiectul Georgescu arată că un plan ambițios creează entuziasm chiar dacă soluțiile propuse nu sunt perfecte!
Transparența totală – un nou standard pentru proiectele de țară
Guvernul ar trebui să devină promotorul unui sistem axat pe proiecte de reformă țintite pentru fiecare departament ministerial. Proiectele ar trebui să fie accesibile public, cu bugete reduse, rezultate măsurabile, obiective trimestriale clar definite, documentate și puse la dispoziția populației prin intermediul internetului – asigurând astfel o transparență totală.
În doar câteva luni, va fi evident care lideri și instituții își fac treaba și merită să-și continue activitatea. Cel mai important este să schimbăm paradigma de „să fie mai bine” și „să ne prefacem că muncim” cu acțiuni reale și proiecte concrete.
Un nou criteriu de evaluare care ar putea transforma România. O inițiativă denumită „O mie de proiecte, o altă Românie” ar putea schimba complet peisajul național.
Taxele pe capital afectează fluxul financiar
– Afirmați că majorarea taxelor va determina relocarea fondurilor. Puteți să oferiți detalii? Cum s-au comportat fondurile în fața creșterilor anterioare ale TVA-ului, care a ajuns la 24%?– Afacerile locale nu pot fi relocate; TVA-ul poate închide unele afaceri, dar banii se deplasează rapid – pot schimba țara în doar cinci zile! Fluxul financiar migrează acolo unde găsește un mediu favorabil. Este motivul pentru care taxarea capitalului este contraproductivă; fondurile răspund negativ la acest tip de presiune.
– Ați proiectat un scenariu unde fondurile sunt mutate spre platforme greu de supravegheat fiscal. Ce dovezi avem în sprijinul acestei supoziții?– Publicitatea intensă făcută de platforme precum eToro, Trading 212, Saxo și altele, indică un interes real – dacă nu ar avea succes, nu ar continua să investească în promovare. Același lucru îl observăm la grupurile specializate și prin discuții informale cu investitorii.
Implicările utilizării platformelor de tranzacționare opace
– Care sunt consecințele mutării fondurilor spre astfel de platforme?– Dacă fondurile ajung, de exemplu, în Trading 212, câștigătorul este platforma și investitorul care se refugiază fiscal în zone fără raportare. Există numeroase platforme ce evită controlul autorităților fiscale.
Bursa, instituțiile financiare locale și brokerii autohtoni pierd din acest transfer. Companiile care depind de piețele locale pentru finanțare sunt afectate, datorită reducerii capitalului disponibil. Statul pierde oportunități de a vinde pachete minoritare, iar investitorii sunt reticenți față de o piață cu lichiditate scăzută.
– Care sunt implicațiile pentru tranzacțiile bursiere?– Un coleg folosește TradeVille pentru BVB și Trading 212 pentru portofolii internaționale, beneficiind de taxe mai mici. Am discutat despre cum, în câțiva ani, brokerii vor fi forțați să-și dezvăluie tranzacțiile și neperlați ar putea surveni. Recomand utilizarea serviciilor locale pentru siguranța financiară a investitorilor.
Dacă taxele cresc, investitorii ar putea accepta nesiguranța pe termen scurt pentru avantaje fiscale pe termen lung.
Lipsa expertizei guvernamentale pe piața de capital
– Ați menționat o propunere de creștere cu 30% a impozitului pentru brokeri. Cum se va aplica?– Guvernul are nevoie de venituri, dar lipsa experților în piața de capital duce la măsuri de tipul „o mărime potrivită pentru toți.”
De aceea, ca o soluție de compromis, propun majorarea moderată a taxelor pentru toți brokerii, locali și internaționali. Acest compromis atrage atât beneficii, cât și dificultăți.
Aspirația României de a fi „Elveția Balcanilor”
– De ce sunt relevante exemplele țărilor cu zero taxe pe câștigurile din capital? Este posibil ca România să devină „Elveția Balcanilor”?– România este privită cu interes de vecini precum Bulgaria, Serbia și Ungaria pentru stabilitatea sa economică. Transformarea României într-o „Elveție locală” ar trebui să fie un plan strategic național pentru sectorul financiar. ASF și BVB ar trebui să joace roluri centrale în acest proiect, cu întâlniri și raportări publice frecvente.
Statul trebuie să considere oferirea de facilități fiscale investitorilor pe piețele de capital. Pierderile pe termen scurt ar fi compensate de beneficiile economiei naționale pe termen lung.
Devenirea României într-o Elveție a Balcanilor implică multe inițiative și proiecte bine coordonate, însă această transformare ar putea cataliza mari schimbări economice.
– Ce alternative pot fi luate în considerare ca statul să își atingă obiectivele financiare fără a destabiliza sectorul investițional?– Este esențial să se implementeze viziune și spirit, lecții învățate de la lideri precum Georgescu! În loc de proiecte abstracte, să propunem soluții ancorate în realitatea economică, pentru a inspira inovație în rândul românilor.
Rol crucial al fiecărui minister în stimularea pieței de capital
– Ce politici fiscale ar putea revitaliza piața de capital?– Fiecare departament ministerial trebuie să vină cu propuneri pentru direcția sa. Proiecte cu costuri minime, dar cu impact vizibil, publicate și asumate.
De la momentul propunerii se va vedea cine are valoarea să genereze soluții sustenabile și angajate. Evoluția periodică va demasca cine este eficient și cine trebuie să plece.
O inițiativă precum implementarea AI în analiza financiară poate preveni evaziunea fiscală și, dacă este asumată public, poate impulsiona transparența.
– Cum anticipați evoluția bursei românești în viitorul apropiat, având în vedere posibilele schimbări fiscale?– Oamenii de afaceri inițiază acțiuni, iar politicienii trebuie să le susțină. Deși există temeri că schimbările ar putea provoca ostilități, liderii politici sunt conștienți că adaptabilitatea este cheia succesului. Prin urmare, probabilitatea de a introduce politici favorabile, cum ar fi impozite reduse, este mare, pentru a păstra capitalul în țară.