INTERVIU: Economist de renume, autor a numeroase lucrări: „E un dezastru pentru România. Cum adică lucrez, iar 65% din venituri merg la stat?” / Exemplu de companie de stat afectată de politici greșite

INTERVIU: Economist de renume, autor a numeroase lucrări: „E un dezastru pentru România. Cum adică lucrez, iar 65% din venituri merg la stat?” / Exemplu de companie de stat afectată de politici greșite
Lucian Albu, directorul Institutului de Prognoză Economică al Academiei Române. FOTO: Inquam Photos / George Calin

Lucian Albu, directorul Institutului de Prognoză Economică din cadrul Academiei Române, economist respectat și profesor, a discutat despre măsurile necesare pentru România în vederea echilibrării bugetului. El subliniază că o măsură discutată recent, impozitarea progresivă, ar putea avea efecte negative pentru populație. „Cum putem să încurajăm forța de muncă să rămână activă?” întreabă el.

  • Profesorul Albu este de acord cu economiști care susțin că România are o politică fiscală mai permisivă în comparație cu alte țări europene, precum Cehia sau Ungaria. El semnalează probleme grave în companiile de stat, menționând totodată un exemplu de specialist din sectorul public care își îndeplinește bine atribuțiile.

Albu recunoaște cu umor că este privit ca un economist de dreapta. „Pentru mine, a fi de dreapta înseamnă respectul față de știința economică”.

Fost ministru al Muncii în cabinetul Isărescu, Lucian Albu are în palmares peste 50 de cărți și mai mult de 300 de articole și studii. Din 1998 conduce Institutul de Prognoză Economică al Academiei Române și coordonează programul de doctorat la SCOSAAR din 2001. În cadrul dialogului, el a abordat subiectele ce necesită o bună gestionare în discursul bugetar din România, indicând măsuri pe termen scurt, mediu și lung.

În privința măsurilor pe termen scurt, economistul subliniază importanța eficientizării colectării veniturilor la buget.

„S-a dovedit că instituțiile responsabile de colectarea impozitelor nu fonctionnerază eficient. Fie din necorespundere, fie din complicitate – aceasta este cea mai gravă problemă,” a declarat el.

Opiniile lui privind creșterea TVA

Pe termen scurt, Albu sugerează că majorarea TVA-ului pentru categoriile cu rate sub 19% ar putea reprezenta o sursă sigură pentru îmbunătățirea colectării veniturilor și reducerea deficitului.

„Însă, o creștere bruscă a TVA-ului ar putea afecta serios activitatea firmelor și a jucătorilor de pe piață. Ar trebui să realizăm studii pentru a evalua impactul majorării TVA-ului la nivelul de 19% pentru celelalte categorii,” afirmă Lucian Albu.

El nu exclude nici impozitarea suplimentară a proprietăților, menționând că în prezent acest impozit este sub media europeană. „Trebuie realizate calcule, specialiștii de la Finanțe ar trebui să facă acest lucru,” concluzionează el.

„Nu avem nevoie de 41 de județe, cheltuielile sunt exagerate”

Pe termen lung, economistul consideră că reforma administrativă este imperativă. „Acolo se înregistrează cheltuieli semnificative, de cele mai multe ori inutile. Este esențial să implementăm o reformă adecvată în organizarea teritorială a României,” adaugă el. Această reformă este necesară și nu se poate realiza rapid, fiind un obiectiv înscris în primul PNAR, care prevedea reducerea numărului de județe la opt, nu 41.

Susține ideea că impozitele mici pentru firme sunt benefice?

La întrebarea referitoare la afirmația economistului Cornel Ban, care afirmă că firmele din România beneficiază de avantaje față de cele din Polonia și Cehia, Albu este de acord cu această observație. „Statul favorizează anumite companii și, adesea, alegerea firmelor pentru colectare este influențată politic,” spune el.

Albu adaugă că regii autonome, care de ani de zile funcționează în pierdere, continuă să fie tolerate. „S-au făcut diferite tentative de reformă, dar fără succes,” menționează el, oferind exemple precum Societatea Cărbunelui și Societatea Sării.

„Abia atunci putem considera impozitul progresiv”

El face referire și la măsuri care au dus la creșterea României în diverse perioade.

Albu amintește de cota unică de 16%, implementată în 2005, care a fost rezultatul unui model macroeconomic bine gândit.

„Recent, unii propun înlocuirea acestei cote cu impozitul progresiv, o mișcare distructivă în contextul actual al României. Trebuie mai întâi să atingem venitul mediu pe cap de locuitor la standardele europene înainte de a ne gândi la impozitele progresive,” concluzionează el.

„Cum putem motiva forța de muncă?”

Albu remintește despre perioada în care România a implementat impozitul progresiv în administrația Năstase, spunând că în acea vreme impozitarea putea ajunge până la 65% din venituri.

„Cum putem motiva forța de muncă să rămână activă dacă impozitul este atât de crescut? Nimeni nu va dori să colaboreze cu un stat care ia atât de mult din venituri,” afirmă el.

Când a fost întrebat despre exemple pozitive ale unei persoane din sectorul public care gestionează bugetele eficient, Albu a menționat figura lui Gheorghe Gherghina, „care a realizat aproape singur bugetul, fiind acea soluție bine organizată.”

Problemele cu Tarom

El afirmă că, în cazul companiilor de stat, politicienii au reușit să reducă la tăcere firmele care erau performante, cum ar fi Tarom.„Acum este o firmă care înregistrează pierderi și era o companie de prestigiu,” explică el.

„Tarom a fost afectată de apariția companiilor low-cost, cum ar fi Blue Air, care au profitat de ajutoarele de la stat. De aici provine deficitul insurmontabil,” continuă economistul.

Albu subliniază că pentru implementarea măsurilor eficiente este necesar curaj din partea clasei politice. „Unii politicieni au promis că vor reduce numărul ministerelor, pentru a eficientiza administrația,” menționează el.

„Este vital să evităm numirile pe criterii politice. Am spus acest lucru în repetate rânduri,” concluzionează Albu.

Valorificarea activelor statului

Referitor la vânzarea unor clădiri sau terenuri ale statului neproductive, economistul Lucian Albu sugerează că ar putea fi o idee viabilă, dar este necesară o evaluare riguroasă a prețurilor.

„Trebuie să ne asigurăm că nu va apărea o confuzie în procesul de vânzare și să evitem profitorii. O analiză detaliată este necesară pentru a determina ce fonduri pot fi atrase la buget pentru a reduce deficitul,” concluzionează el.

Recomandari
Show Cookie Preferences