INTERVIU. Tânăra care a condus echipa de elevi români medaliați la olimpiada de AI: „Toți trebuie să învețe cum funcționează inteligența artificială, altfel pot apărea riscuri”

„Până acum, inteligența artificială nu a fost un subiect predat oficial în școli”, afirmă Miruna Zăvelcă, membră a Comisiei Științifice Internaționale a Olimpiadei de Inteligență Artificială. Ea subliniază importanța învățării acestei tehnologii, având în vedere că nu va dispărea. Miruna a avut rolul de coordonator al celor opt elevi de liceu din România care au participat la olimpiada din Beijing, fiecare dintre ei obținând câte o medalie. În cadrul interviului, tânăra de 26 de ani a descris modul în care s-au pregătit participanții și natura probelor competiției.
„România s-a ales cu opt medalii, toți elevii fiind recompensați”, spune Miruna Zăvelcă, care detaliază succesul obținut de echipa românească la Beijing, la a doua ediție a Olimpiadei Internaționale de Inteligență Artificială, eveniment ce a reunit elevi din 63 de țări.
Conversația are loc telefonic, în timp ce Miruna Zăvelcă, alături de elevii medaliați și restul delegației române, sunt la aeroport așteptând îmbarcarea. Ministrul Educației a anunțat anterior succesul elevilor.
Descrierea probelor de concurs
În ce a constat olimpiada? Proba principală a fost una individuală, unde elevii și-au demonstrat abilitățile în rezolvarea problemelor de machine learning, procesare a limbajului natural și viziunea computerizată.
„Ambele ediții au inclus și o probă de grup, numită Team Challenge. Anul acesta, elevii au avut sarcina să programeze roboți fizici Galbot, cu întregul eveniment fiind transmis online.”
„Inteligența Artificială nu a fost încă inclusă în curriculumul școlar”
Participarea românească la olimpiadă a adus prestigiu, mai ales că AI nu face parte din programa școlară oficială.
Disciplina încă se dezvoltă și este mai degrabă opțională, fiind predată mai mult în licee cu un accent special pe informatică.
„La informatică, programa este bine stabilită și predată de mult timp. La inteligența artificială, suntem încă la început, și adaptăm continuu materia. Este o provocare să ținem pasul cu noutățile globale. Elevii lucrează direct cu LLM-uri (modele lingvistice mari, algoritmi AI avansați pentru procesarea limbajului natural), fără dificultăți”, explică Miruna Zăvelcă.
Club de AI la un liceu din Capitală
Pregătirea pentru AI începe la nivel individual, detaliază Miruna.
Totuși, elevii se pot alătura și unor cluburi de AI, cum ar fi „clubul de la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu din București”, un club relativ nou, fondat acum doi ani.
„Sunt disponibile și resurse online, cum ar fi canalul Nitro NLP de pe YouTube, ce oferă material introductiv pentru AI, tradus în română și accesibil elevilor de câțiva ani”, adaugă Miruna.
Modul de pregătire al elevilor români pentru competiție
„În România, pregătirea și concursurile sunt găzduite pe platforma judge.nitro-ai.org, inclusiv etapa Olimpiadei Naționale”, menționează asistent universitar drd. Miruna Zăvelcă.
Concursul de inteligență artificială, lansat inițial în 2024, include etape la nivel județean și național.
„Din 140 de participanți la faza națională, 30 au fost selecționați pentru lotul extins. Acesta a inclus opt zile de pregătire intensive – trei dedicate studiului și trei pentru probe, fiecare sesiune având o durată de șase ore. Media notelor a determinat echipa care a mers la Beijing”, explică Miruna.
Sesiunile de antrenament intensiv au fost organizate pentru elevii de liceu la Politehnica București, unde profesori din diverse regiuni ale țării au acoperit subiecte specifice nivelului internațional.
Cum explică Miruna succesul României? „Secretul constă în accesul constant la o platformă bogată în baze de date și probleme rezolvate. Am crescut semnificativ numărul de resurse și concursuri din ultimii doi ani. Accesul liber la exemple de cod și probleme practice evaluabile automat este vital pentru performanță.”
„AI-ul nu dispare”
Miruna Zăvelcă subliniază importanța învățării Inteligenței Artificiale și utilizării responsabile a acesteia. De asemenea, promovează informatica, spunând că este mai mult decât simple coduri; dezvoltă o gândire logică.
„Informatica îi ajută pe elevi să dezvolte o gândire structurală și să persevereze în fața dificultăților. În ce privește AI, consider că toți elevii ar trebui să fie conștienți de funcționalitățile sale și să le folosească cu grijă. AI-ul este aici pentru a rămâne, iar lipsa de cunoaștere poate duce la apariția unor produse riscante.”
Prestigioasa competiție a remarcat strălucirea elevilor din România
A doua ediție a IOAI a adunat 310 elevi din 63 de țări și teritorii, împărțiți în 80 de echipe.
Competiția a avut două secțiuni: Team Challenge, cu tema „Future Factory”, o simulare într-un mediu virtual și testări pe roboți reali pentru primele 10 echipe, și Individual Contest, desfășurată pe platforma Bohrium, cu provocări legate de machine learning, procesare a limbajului natural și viziune computerizată.
Pe lângă concurs, delegația României a beneficiat și de activități culturale, vizitând atracții precum Palatul de Vară din Beijing, confirmă Miruna Zăvelcă.
Olimpiada a fost inițiată în 2024 în Bulgaria, susținută de președintele și Ministerul Educației din acea țară, cu sprijinul experților internaționali de la MIT, Oxford, Copenhaga și Universitatea de Inteligență Artificială Mohamed bin Zayed. Prima ediție a avut loc la Burgas, unde elevii români au câștigat, de asemenea, medalii.
Elevii care au adus glorie României la competiția internațională din Beijing:
- Ștefan-Alexandru Asandei, Colegiul Național Iași, bronz
- Ștefan-Alexandru Dumitrașcu, Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, Timișoara, argint
- Tudor Morariu, Colegiul Național „Emil Racoviță”, Cluj-Napoca, argint
- Mihai-Adrian Mocanu, Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, București, argint
- Roland Petrean, Colegiul Național „Silvania”, Zalău, argint
- Simon Slănină, Colegiul Național „I.L. Caragiale”, București, bronz
- Mircea Maxim Rebengiuc, Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, București, bronz