Modalitățile prin care cartelurile mexicane finanțează contrabanda cu combustibil în SUA

Modalitățile prin care cartelurile mexicane finanțează contrabanda cu combustibil în SUA
Soldat mexican pazind intrarea la o rafinărie. Credit line: Pedro PARDO / AFP / Profimedia

În luna martie, autoritățile din Mexic au interceptat o navă cu o capacitate de 46.000 de tone, suspectată de importuri ilegale de combustibil din Statele Unite. Ulterior, un raid asupra unor depozite din apropiere a descoperit arme, camioane cisternă și 10 milioane de litri de motorină.

Acesta este doar un caz dintre numeroasele transporturi suspecte către Mexic, descoperite de Financial Times, care au scos la iveală milioane de barili de combustibil declarați fraudulent ca lubrifianți industriali și descărcați cu furtunuri în camioane. Aceasta ilustrează amplele și sofisticatele rețele de contrabandă care susțin cartelurile din Mexic. Se estimează că până la un sfert din vehiculele din Mexic funcționează cu combustibil de contrabandă.

În fiecare seară, la lăsarea întunericului, la aproximativ 90 de kilometri nord de Mexico City, autostrada principală se iluminează cu lumini intermitente. Șoferii de camioane știu că aceasta semnifică vânzarea de combustibil ilegal.

De-a lungul decadelor, grupările criminale din Mexic au practicat furtul de combustibil, cunoscut sub numele de huachicol. Totuși, în ultimii ani, această activitate a fost eclipsată de o nouă formă avansată de contrabandă, prin care motorina și benzina sunt transportate peste graniță din SUA cu camioane, trenuri sau pe mare.

„Observăm o schimbare semnificativă a dinamicii în materie de combustibil ilicit, în care grupările de crime organizate din Mexic se aliază cu complici din Statele Unite”, afirmă David Soud, director de cercetare și analiză la IR Consilium. „Aceasta demonstrează cât de ingenioase și adaptabile sunt aceste organizații.”

Proporția combustibilului ilicit în consumul de combustibil al Mexicului

Motorina și benzina ilegale constituie între 16% și 27% din consumul anual de combustibil în Mexic, corespunzând între 172.000 și 290.000 de barili pe zi.

Aceasta ar putea genera vânzări cu amănuntul între 12 și 21 de miliarde de dolari anual.

„Există o piață neagră imensă”, menționează Samuel León, cercetător mexican și autor al unei lucrări despre furtul de combustibil. „Este una dintre cele mai mari piețe negre de hidrocarburi din lume.”

Extinse rețele criminale, adesea asociate cu carteluri mari de droguri precum CJNG, utilizează politici de import mexicane, corupție și violență pentru a introduce ilegal combustibil din SUA, inondând piața cu motorină și benzină la prețuri scăzute. Comerțul ilicit joacă un rol esențial în finanțarea acestor organizații, combustibilul furat devenind o sursă principală de venit non-drog pentru cartelurile mexicane.

Costurile legate de traficul de droguri sunt susținute de activități adiacente… extorcare, răpire, jaf, furt de combustibil”, menționează David Saucedo, expert în securitate în Mexic, referindu-se la carteluri care controlează o economie paralelă.

Puncte de autoconsum neregulate în Mexic

Presiunea din partea administrației Trump a determinat-o pe președinta Mexicului, Claudia Sheinbaum, să lupte împotriva importurilor ilegale de combustibil.

Cu toate acestea, conexiunile cartelurilor cu autoritățile și profiturile substanțiale care pot fi realizate le oferă protecția necesară pentru a continua.

Asociația Mexicană a Furnizorilor de Stații de Service estimează existența a aproximativ 22.000 de „puncte de autoconsum neregular” în Mexic, adică 1,6 puncte de vânzare ilegale pentru fiecare benzinărie reglementată.

Șoferii aleg aceste stații improvizate pentru prețuri mai mici, riscando astfel deteriorarea vehiculelor lor prin utilizarea combustibilului diluat. În anumite zone, această practică este atât de frecventă încât este surprinsă în fotografiile Google Street View.

Micile afaceri care vând huachicol reflectă practici de decenii de sifonare a combustibilului din camioane sau furt de la Pemex, corporația petrolieră de stat. Anul trecut, Pemex a raportat furturi de aproximativ 17.000 de barili pe zi, generând pierderi de 20,5 miliarde de pesos (1,1 miliarde de dolari).

Percepția furtului din venituri publice în Mexic

Daniel Enrique Guerrero, fost oficial în ministerul energiei, subliniază că furturile de combustibil de la Pemex reprezintă o problemă persistentă. „Există o mentalitate că, dacă furi de la guvern, atunci nu furi de la nimeni.”

Piața neagră de combustibil atinge proporții maxime în regiunile apropiate de granița cu SUA și în zonele centrale ale Mexicului, acolo unde conductele Pemex transportă combustibil către terminalele regionale. În Nuevo León și Zacatecas, combustibilul de contrabandă a reprezentat peste 40% din consumul total în 2025.

Informații provenite de la analiști, experți din industrie și oficiali guvernamentali indică faptul că contrabanda transnațională constituie acum cea mai mare parte a combustibilului pieței negre din Mexic, însă mulți sunt reticenți să discute despre acest subiect public, din cauza temerilor de represalii.

Majoritatea acestor importuri ilegale provin din SUA, în special din Texas, facilitându-se cu ajutorul unor oficiali corupți și documente false. De asemenea, politica fiscală din Mexic a contribuit la expansiunea contrabandei.

Guvernul impune o „taxă specială pe producție și servicii” (IEPS) asupra importurilor de combustibili. Datorită variației prețurilor internaționale, taxa este ajustată frecvent, ceea ce generează venituri pentru guvern și stabilizează prețurile la pompă. Totuși, începând cu 2023, scăderea prețurilor internaționale a creat ocazii pentru contrabandiști, care pot să-și mărească semnificativ profiturile evitând aceste taxe.

Autoritatea fiscală din Mexic nu a publicat o estimare a contrabandei de combustibil de la finele anului 2022, dar analiștii cred că o mare parte dintre acestea sunt transportate pe mare. Un camion cisternă tipic poate transporta aproximativ 190 de barili, comparativ cu 250.000 de barili pe nave precum Challenge Procyon.

„Volumul este atât de mare încât este dificil de gestionat la granița terestră”, explica Eduardo Chagoyán, analist și consultant în industrie, adăugând că o partea semnificativă va fi adusă pe calea ferată și restul cu cisterna.

Analiza transporturilor de cisterne din SUA dezvăluie metodele de operare

Conform autorității fiscale mexicane, lubrifianții industriali, care sunt scutiți de taxa IEPS, sunt adesea utilizați ca acoperire pentru contrabanda cu combustibil. În 2022, agenția a observat că importurile au depășit cu mult cererea internă. De atunci, livrările de produse asociate cu lubrifianți au continuat să crească.

Înregistrările unei nave care a ajuns în portul Tampico în februarie menționează că aceasta transporta „aditivi pentru uleiuri lubrifiante”. Totuși, datele arată că nava era, de fapt, încărcată cu motorină. Proprietarul navei, Banca de Comunicații din China, nu a oferit comentarii.

O comparație a înregistrărilor de la porturile Altamira și Tampico cu datele americane arată alte 11 nave care, deși se declarau a transporta aditivi chimici, transportau motorină.

În toate aceste cazuri, navele au acostat fără infrastructura necesară pentru descărcarea combustibilului. Imaginile din satelit sugerează că navele au fost întâmpinate cu zeci de cisterne, utilizând furtunuri pentru umplere. Descărcarea a durat adesea zile, având capacitatea de umplere a peste 1.000 de camioane.

Din 2023, datele de urmărire a navelor și imaginile din satelit au relevat 42 de incidente de transferuri de la navă la camion, indicând o extindere a acestei practici.

Cea mai recentă incident a dus la confiscarea navei Challenge Procyon, raportată ca transportând „aditivi pentru uleiuri lubrifiante”, dar identificată ca transportând motorină cu conținut scăzut de sulf.

Proprietarii navei, Kyoei Tanker Singapore, au confirmat că nava era încărcată cu motorină și au explicat că locul și metoda de primire a încărcăturii erau complet la discreția destinatarului.

Deși transferurile de la o navă la alta nu sunt ilegale în Mexic, acestea necesită un permis special, ceea ce face ca operațiunile să fie considerat neobișnuite pentru porturile cu infrastructură dezvoltată.

„Una e să vezi descărcări directe în camioane cisternă, dar cu totul altceva e când nu ai descărcări deloc”, spune Soud de la IR Consilium, subliniind natura clandestină a acestor acțiuni.

International Seaways, care operează patru nave implicate în aceste transferuri, a declarat că „acest proces este conform practicilor standard” și că navele sunt supuse supravegherii autorităților.

Începând cu 2022, vama din Mexic a fost controlată de armată, ca parte a unor măsuri mai ample pentru a reduce corupția, dar volumul importurilor ilegale a crescut.

Francisco Barnes, fost oficial în domeniul energiei, afirmă că este „de neconceput” ca o astfel de contrabandă să aibă loc fără cunoștința autorităților.

Industria ilicită de combustibil din Mexic

Infractorii implicați în contrabanda cu combustibil sunt denumiți „huachicoleros” și sunt subiecți ai cântecelor de acordeon care glorifică cultura narco.

Violența, corupția și daunele aduse mediului sunt devastatoare. Cartelurile mexicane au dus numărul omuciderilor și disparițiilor la niveluri record, consolidându-și controlul asupra teritoriilor.

O explozie a ucis 137 de persoane în Hidalgo în 2019, când localnicii au încercat să adune combustibil dintr-o conductă spartă.

Statul Tamaulipas, la granița cu Texas, este centrul industriei ilegale de combustibil.

Autoritățile americane avertizează că orașe precum Nuevo Laredo, Reynosa și Matamoros sunt controlate de grupuri de crimă organizată.

Cartelul Golfului, activ în orașele de frontieră, ar fi cerut plăți pentru a permite trecerea combustibilului legal.

Un raport recent a menționat o alianță între CJNG și o facțiune a Cartelului Golfului pentru a facilita introducerea ilegală de droguri.

Compania de transport Mefra Fletes, despre care se presupune că este implicată în contrabanda cu combustibil, aparține unei persoane cu legături cu cartelul.

Operațiunile de contrabandă funcționează adesea cu ajutorul persoanelor din interiorul autorităților.

Registrove marine arată că importatorul pentru unele transporturi de tip „navă-camion” a fost o companie numită Intanza, legată de oficiali corupți.

Recent, autoritatea fiscală mexicană a revocat licențele de import ale companiilor suspectate.

Soud subliniază că este improbabil ca aceste afaceri ilicite să se desfășoare fără coluziune cu autoritățile.

Combustibilul ilicit și stațiile autorizate

Prețul combustibilului este adânc înrădăcinat în politica mexicană, având o importanță semnificativă.

Guvernul a început inițiative pentru a combate percepția asupra prețului combustibilului.

Recent, guvernul a implementat o plafonare a prețurilor la combustibil.

Potrivit unor sondaje, majoritatea proprietarilor de benzinării din țară cred că problema furtului și contrabandei se agravează.

În Nuevo Laredo, lanțul Oxxo a fost forțat să se închidă temporar din cauza amenințărilor.

De asemenea, liderii de cameră de comerț care discută despre controlul biroului vamal local au fost uciși.

Guvernul ar trebui să se concentreze asupra prețurilor mici, nu pe cele mari, sugerează un expert.

Agenția de reglementare a combustibilului a închis benzinării suspectate de vânzarea de combustibil contrabandă.

Reprezentanții KPetrom au declarat că benzinăriile închise nu fac parte din grup.

Acțiuni transfrontaliere împotriva contrabandei

Autoritățile americane iau măsuri împotriva furtului de combustibil, impunând sancțiuni.

Secretarul Trezoreriei SUA a avertizat că contrabanda cu combustibil sprijină operațiunile cartelurilor.

De la începutul anului, au fost impuse sancțiuni la zeci de persoane din Mexic.

Membri ai CJNG, inclusiv Iván Cazarín Molina, sunt implicați în activități ilegale de combustibil.

Acțiunile SUA vin în contextul presiunii asupra Mexicului pentru combaterea cartelurilor.

Împreună cu arestările, se implementează reforme pentru a îmbunătăți controlul frontierelor.

Eduardo Guerrero susține că statul mexican a fost copleșit de mult timp de problemele actuale.

Departamentul de Stat al SUA colaborează cu Mexicul pentru a desființa rețelele de furt.

León afirmă că autoritățile trebuie să reducă violența legată de aceste activități.

Gradul de eficacitate al eforturilor lui Sheinbaum rămâne incert, dat fiind nivelul ridicat de violență.

„Se cere voință politică.”, concluzionează Soud, subliniind provocările actuale.

Recomandari
Show Cookie Preferences