Rovinieta TollRO va fi introdusă cu o întârziere de șase luni, iar startul proiectului este stabilit pentru 1 iulie 2026.

Rovinieta TollRO va fi introdusă cu o întârziere de șase luni, iar startul proiectului este stabilit pentru 1 iulie 2026.
Rovinieta, Foto: Facebook/ Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Printr-o ordonanță aprobată joi, autoritățile au amânat cu șase luni implementarea sistemului de tarifare rutieră electronică (STRR) împreună cu noua rovinietă TollRO. Drept urmare, lansarea efectivă a STRR va avea loc începând cu 1 iulie 2026, nu din 1 ianuarie cum era prevăzut inițial.

Decizia de amânare se datorează întârzierilor în derularea proiectului finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență. În consecință, TollRO va stabili tariful de utilizare în funcție de masa vehiculului și de nivelul său de emisii.

Având în vedere complexitatea ridicată a proiectului și caracterul său informatic, iar un astfel de sistem de taxare nu a mai fost implementat în România, a fost necesară o analiză detaliată, proiectare și dezvoltare de la zero, precum și aportul unei expertize tehnice în domeniul informatic de nivel înalt pe parcursul evaluării propunerii tehnice depuse în cadrul procedurii de achiziție. Ulterior, după evaluarea ofertei, experți externi cooptați au formulat clarificări la solicitările lor.

Grila tarifară reglementată prin lege

Documentul indică faptul că până în prezent a fost finalizată doar prima fază a proiectului, în timp ce etapa a doua vizează achiziția echipamentelor pentru dotarea punctelor de control, iar etapa a treia presupune realizarea infrastructurii necesare instalării acestor echipamente.

Se menționează că achizițiile pentru etapele 2 și 3 vor avansa în paralel, ulterior desemnării câștigătorului pentru prima etapă.

Rovinieta TollRO a fost introdusă prin Legea nr. 226/2023, iar la început se estima ca sistemul să devină operațional până la 1 ianuarie 2026. Conform legii, tarifele se stabilesc prin ordin al ministrului Transporturilor, iar rovinieta se plătește înainte de utilizarea rețelei de drumuri naționale, fiind structurată în funcție de durata de utilizare: 1 zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni.

Tariful zilnic nu poate depăși 9% din tariful anual, tariful pentru 10 zile nu poate depăși 12% din tariful anual, tariful pentru 30 de zile nu poate depăși 19% din tariful anual, iar tariful pentru 60 de zile nu poate depăși 30% din tariful pe 12 luni.

Păstrarea rovinietei valabile revine exclusiv utilizatorului. Înscrierea în format electronic a plății, gestiunea datelor despre vehicule pentru care a fost achitată rovinieta și monitorizarea plății se vor realiza printr-un sistem informatic denumit generic SER.

Tariful TollRO, calculat în funcție de distanța parcursă

CNAIR este autoritatea desemnată să perceapă și să încaseze TollRO. Taxa se va aplica tuturor autovehiculelor înmatriculate utilizate pe traseu, destinate transportului de marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) peste 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt sunt tratate în acest context ca echivalente ale vehiculelor de transport marfă.

Pentru colectarea TollRO prin STRR se va utiliza sistemul de tarifare rutieră electronică (STRR), interoperabil cu sistemele similare din alte state membre ale UE prin intermediul SETRE, ca parte a ecosistemului STRR.

Tariful TollRO este stabilit în funcție de o rată unitară aplicată distanței parcurse pe un segment de drum din cadrul SETRE, exprimată în kilometri întregi. Rata unitară include atât costul de utilizare a infrastructurii, cât și o componentă destinată acoperirii costurilor externe, care se bazează pe principiile recuperării costurilor infrastructurii și pe impactul poluării generate de trafic. În final, plata TollRO rezultă din înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.

Recomandari
Show Cookie Preferences