Sancțiuni sporite pentru șoferii care ocolesc verificarea dimensiunilor camioanelor de transport mărfuri

Executivul a decis joi majorarea sancțiunilor pentru șoferii care evită verificările referitoare la masa și dimensiunile vehiculelor destinate transportului de mărfuri, printr-o ordonanță nouă. Noile amenzi vor urca de la intervalul actual de 10.000–20.000 lei la 15.000–30.000 lei, acționând împotriva faptelor precum sustragerea de la control, obstructionarea acestuia, ignorarea semnalului autorităților și refuzul de a supune vehiculul la cântărire sau la măsurarea dimensiunilor.
Guvernul explică că provocarea majorării pedepselor vizează descurajarea practicilor tot mai răspândite, care au un impact negativ major asupra siguranței rutiere și a stării infrastructurii rutiere.
Noua ordonanță adoptată recent modifică regimul drumurilor prevăzut de OG nr. 43/1997 și introduce o serie de măsuri menite să protejeze infrastructura rutieră de efectele transportului cu mase și dimensiuni depășite, sporind totodată siguranța pe rețeaua de drumuri naționale.
Printre principalele modificări se află:
- <li>Ca urmare a aderării României la Spațiul Schengen terestru, se elimină cerința verificării și vizei documentelor de acces la rețeaua rutieră pentru toate vehiculele de transport marfă, indiferent de țara de înmatriculare sau de granițele UE;</li><li>Se introduc măsuri pentru a preveni tranzitul prin România al vehiculelor cu înălțimi care depășesc restricțiile stabilite pe segmentele de drum național;</li><li>Se reglementează posibilitatea ca reprezentanții administratorului drumurilor de interes național să efectueze controale pentru vehiculele cu depășiri ale masei și/sau dimensiunilor, iar încălcările să fie sancționate prin sisteme certificat de cântărire în mișcare – WIM (Weigh in Motion);</li><li>Se majorează cuantumul amenzilor pentru sustragerea de la control, obstrucționarea controlului, neoprirea la semnalul regulamentar, refuzul de a supune vehiculul verificării prin cântărire și/sau măsurare a dimensiunilor, de la 10.000–20.000 lei la 15.000–30.000 lei, astfel încât să descurajeze practicile nepotrivite care afectează grav siguranța rutieră și starea infrastructurii;</li><li>Se extinde lungimea permisă a unui convoi format din vehicule cu depășiri ale masei și/sau dimensiunilor maxime de la 75 m la 200 m, contribuind la accelerarea proiectelor de producere a energiei electrice din surse eoliene și sprijinind implementarea în timp a investițiilor ce asigură securitatea energetică și competitivitatea economiei românești.</li>
Prin aceste modificări, obiectivul este atât fluidizarea transportului internațional de mărfuri, cât și o protecție sporită a drumurilor naționale și creșterea siguranței rutiere pentru toți participanții la trafic.