Studiu oficial al Ministerului Educației: Aproape 40% dintre adulții din România se confruntă cu analfabetismul funcțional în citire și calcul

Cercetarea a relevat că persoanele de peste 50 de ani, care au frecventat școala înainte de 1989, prezintă cele mai slabe performanțe, conform unui studiu național realizat de Ministerul Educației.
- În 2023, Ministerul Educației a inițiat un studiu național dedicat evaluării competențelor de literație și calcul din rândul adulților. Această cercetare a fost efectuată de CC SAS – IRES, în parteneriat cu SNSPA, pe un eșantion reprezentativ de peste 4.000 de persoane cu vârste de peste 15 ani. Rezultatele au fost publicate în mai 2025, după o solicitare din partea Edupedu.ro.
Testele au evaluat două abilități fundamentale: literația (capacitatea de a înțelege și utiliza informații din texte scrise) și numerația (abilitatea de a realiza calcule simple și de a interpreta date numerice). Participanții au răspuns la 15 întrebări concepute pentru a simula situații cotidiene, precum completarea unui formular, interpretarea unui grafic, citirea unui anunț sau înțelegerea unui procent.
Cifre îngrijorătoare: aproape 40% au dificultăți majore
În domeniul literației, 20,1% dintre adulți nu au reușit să atingă nici măcar nivelul de bază. Aceasta indică faptul că nu pot găsi o informație simplă într-un text scurt sau nu recunosc vocabularul esențial. De asemenea, 17% dintre respondenți se află într-o zonă de risc, reușind să înțeleagă texte ușor mai complexe, dar cu dificultate. Numai 62,9% dintre adulții din România ating un nivel considerat adecvat pentru viața cotidiană.
În ceea ce privește numerația, situația este și mai alarmantă. 27,5% dintre respondenți nu pot efectua nici măcar operații aritmetice simple. Altele 10,9% sunt în categoria de risc, având capacitatea de a realiza calcule simple, dar fără a înțelege proporțiile sau procentele elementare. Doar 61,6% dintre adulți se descurcă bine în ceea ce privește competențele numerice.
Adulții de peste 50 de ani – cel mai slab scor din toate grupele
Cea mai slabă performanță se înregistrează în rândul adulților cu vârsta cuprinsă între 50–64 de ani, care representau generația cu vârsta între 15 și 30 de ani la Revoluția din 1989. În această grupă de vârstă, 20,18% sunt considerați analfabeți funcționali la literație, iar 14,08% se află în zona de risc. Asta înseamnă că mai mult de o treime dintre ei nu pot înțelege informații simple din texte scrise.
În ceea ce privește calculul, situația este și mai complicată: 25,53% dintre aceștia se află în zona de analfabetism funcțional, iar 12,51% în cea de risc. Astfel, aproape 40% dintre cei din această categorie de vârstă se confruntă cu dificultăți majore în efectuarea calculilor de bază.
Tinerii stau mai bine, dar nu fără probleme
Tinerii cu vârste între 15 și 34 de ani au realizat cele mai bune rezultate. Peste două treimi dintre ei au atins nivelul 2 de competență atât în literație, cât și în numerație, iar proporția celor care se află sub nivelul minim de funcționare este semnificativ mai mică. Totuși, aproximativ 30% dintre această grupă de vârstă se încadrează în zona de risc sau analfabetism funcțional.
Educația formală face diferența
Studiul a demonstrat, de asemenea, că nivelul de educație influențează semnificativ rezultate. Aproape 80% dintre persoanele cu studii superioare se află la cel mai ridicat nivel de competență.
Pe de altă parte, doar 38,7% dintre cei care au absolvit cel mult gimnaziul reușesc să atingă același nivel. Aceleași tendințe se observă și în domeniul numerației.
Ruralul rămâne vulnerabil, dar diferențele sunt moderate
Diferențele dintre mediul urban și cel rural sunt moderate dar semnificative. În rural, o pătrime dintre respondenți se confruntă cu analfabetism funcțional în literație, comparativ cu 16% în mediul urban. Participarea la cursuri de educație non-formală în ultimul an este corelată cu rezultate mai bune, sugerând că învățarea continuă joacă un rol esențial în menținerea sau îmbunătățirea abilităților fundamentale.
Studiul nu a identificat diferențe notabile între bărbați și femei în ceea ce privește literația sau numerația.
Publicarea acestui studiu se înscrie în contextul în care România a decis recent să participe, pentru prima dată, la PIAAC, testul internațional OCDE ce evaluează competențele funcționale ale adulților. Raportul EduCAd oferă un punct de plecare oficial pentru înțelegerea decalajelor educaționale din societate și a nevoilor de formare continuă.