Suspendarea Programului Rabla în premieră, după 20 de ani de impact asupra pieței auto; „Ce soluții avem? Oamenii au casat vehiculele vechi așteptând acest program”. Când ar putea fi reluat Rabla

Suspendarea Programului Rabla în premieră, după 20 de ani de impact asupra pieței auto; „Ce soluții avem? Oamenii au casat vehiculele vechi așteptând acest program”. Când ar putea fi reluat Rabla
Casare vehicule uzate, fotografie ilustrativă. Inquam Photos / George Călin

Printre măsurile de economisire ale noului guvern se numără și Programul Rabla, inițiativă prin care, timp de 20 de ani, peste 700.000 de cetățeni au reușit să achiziționeze automobile noi, beneficiind de vouchere ce au ajuns până la 10.000 de euro.

  • În 2024, când sprijinul pentru maşinile electrice din Rabla Plus s-a redus cu 50%, a fost consemnată o scădere cu 40% a vânzărilor acestora.

Reluarea programului Rabla Auto 2025 a fost suspendată cu o zi înainte de începerea etapei destinate persoanelor fizice. Asociațiile auto majore au descris această decizie ca având un „impact dezastruos” și fiind „inacceptabilă”.

Ce se va întâmpla cu vehiculele electrice?

Pe lângă nemulțumirea dealerilor auto, care se așteaptă la vânzări mult diminuate, impactul va fi de asemenea sever pentru cei care ar fi dorit să achiziționeze un vehicul electric, hibrid sau pe benzină. Există riscul ca achiziția să fie amânată sau să nu aibă loc deloc, în scenariul pesimist.

Data de reluare a programului Rabla Auto 2025 nu este încă stabilită. Pe 24 iunie, noul ministru al Mediului, Diana Buzoianu, a declarat că: „vom evalua toate programele de la AFM și vom lua o decizie curând cu privire la programul nostru, inclusiv cele suspendate și cele ce trebuiau să fie lansate.”

Corelația dintre stimulente și vânzările de maşini electrice este evidentă: în 2024, reducerea sprijinului pentru electrice a dus la o cădere a pieței cu 40%.

Pe piața vehiculului complet electric se remarcă modele precum Dacia Spring, Tesla Model Y, precum și automobile de la Renault, Volkswagen, Hyundai, Kia și Leapmotor. Dependența de subvenție reiese și din comunicarea prețurilor: costurile vehiculelor electrice includ subvenția de 7.100 de euro oferită de stat.

Când ar putea fi reluat Programul Rabla?

Conform informațiilor actuale, guvernul intenționează să continue după cum urmează:

  • Data estimată pentru persoanele fizice: probabil în luna iulie.
  • Valoarea ecotichetelor pentru vehicule electrice complete: 37.000 de lei (7.400 de euro), cu condiția casării unei mașini vechi.
  • Valoarea ecotichetelor pentru vehicule pe benzină sau GPL: 10.000 lei (2.000 euro).
  • Valoarea ecotichetelor pentru mașini hibride plug-in sau motociclete electrice: 15.000 de lei (3.000 euro).
  • Valoarea ecotichetelor pentru vehicule hibride: 12.000 lei (2.400 euro).
  • Bugetul total pentru persoane fizice: 610 milioane lei.

Dificultăți, modificări frecvente, dar progrese semnificative

Din 2005 până în prezent, peste un milion de automobile vechi au fost casate și mai mult de 700.000 de mașini noi au fost achiziționate prin programele Rabla. Prima etapă a fost lansată în 2005, iar prima subvenție era de 3.000 de lei, cu aproape 15.000 de vehicule casate.

Evoluția Rabla Auto în România a avut atât succese, cât și controversă, având legătură cu faptul că mulți oameni au achiziționat vehicule noi, dar și cu nemulțumiri în legătură cu reglementările, începutul programului, implementarea și transparența.

Programul Rabla reflectă, în opinia dealerilor, modul în care funcționează lucrurile în România, observând că, de-a lungul timpului, criteriile de elegibilitate și sumele oferite ca primă de casare s-au modificat constant. Totuși, programul a continuat.

Schimbările uneori au fost anunțate cu câteva zile înainte de a începe, afectând dealerii auto, companiile de reciclare și în special populația, care nu știa ce să anticipeze.

De la buget de 140 milioane lei la aproape un miliard

Anul record a fost 2010, când au fost casate 190.000 vehicule vechi și au fost achiziționate 62.000 mașini noi. Bugetul a fost de 722 milioane lei, iar „comasarea” a fost posibilă pentru până la trei vouchere.

În acel an, bugetul a fost de aproape patru ori mai mare decât anul anterior și a scăzut successiv următorii patru ani, până când în 2014 bugetul a ajuns la 140 milioane lei.

Ulterior, au fost șase ani de creștere, ajungând ca în 2021 bugetul total să fie de 940 milioane lei, cu 50.000 de mașini noi cumpărate prin program.

Pe parcursul a opt ani consecutivi, valoarea primei de casare pentru vehiculele pe benzină sau motorină s-a menținut la 6.500 lei. Vehiculele eligibile erau cele mai vechi de opt ani, iar din 2022 mașinile de șase ani au devenit și ele acceptate.

Anul 2014: introducerea „tichetului electronic”

Anul 2014 a fost un moment de referință prin introducerea „tichetului electronic”, destinat dealerilor validați. Cu timpul, mai multe etape au putut fi realizate online.

Programul a evoluat semnificativ în ultimii cinci ani, fiind mai util pentru cei care doresc să cumpere mașini electrice sau hibride. În primul deceniu, Dacia a dominat vânzările, având o cotă constantă de 30-35% din totalul pietei.

2025 va bate recordurile de întârziere

În fiecare an, programul a fost demarat cel mai devreme atunci când bugetul a fost aprobat rapid și Ministerul Mediului era pregătit. Cea mai rapidă lansare a fost în 2022, pe 8 februarie, în timp ce, în medie, programul ieșea la rampă în martie sau aprilie.

Cel mai întârziat a fost înregistrat în 2016, pe 14 iunie, iar 2025 va stabili toate recordurile de întârziere.

Programul genera un „sentiment de așteptare”, conform dealerilor, care observau că vânzările scădeau semnificativ înainte de deschiderea acestuia, clienții așteptând să își achiziționeze vehiculele cu ajutorul voucherelor.

Dacă programul începea prea târziu, în vară, vânzările rămâneau scăzute mult timp, un fenomen ce se va observa și în 2025.

În unele cazuri, programul a reprezentat două treimi din vânzări

Au fost ani în care Programul Rabla a salvat piața mașinilor noi: de exemplu, în 2010, au fost înmatriculate sub 95.000 de automobile, dintre care două treimi au fost achiziționate prin programul de reînnoire a parcului auto. O pondere similară a fost observată și în 2021, când patru din zece mașini noi au fost cumpărate prin intermediul programului.

În anii cu un sistem de înscriere complicat, dosarul necesar era voluminos, iar timpii de așteptare erau foarte mari. Se prevăd dificultăți și pentru ediția din 2025.

Există ani în care platforma de înscriere s-a blocat și problemele au persistat și în 2025, în legătură cu programul destinat achiziției de tractoare.

O controversă notabilă a fost în 2017, când se oferea o subvenție record de 10.000 de euro pentru vehicule electrice, una dintre cele mai mari din Europa. Critici au apărut în 2021, când Dacia Spring, produsă în China, a devenit cel mai vândut vehicul electric prin program. Criticii au susținut că statul român susține industria auto chineză.

Cu toate acestea, numeroși români care nu își permiteau un vehicul electric costisitor au putut achiziționa un Dacia Spring prin program, având un preț sub 10.000 de euro incluzând subvenția. În decembrie 2022, Spring a devenit primul automobil electric care a atins 10.000 de clienți în România.

2025 va exclude vehiculele diesel

În unele ediții, voucherele au fost tranzacționate pe piața neagră, cu prețuri între 500 și 1.000 de euro.

Ediția 2025 este prima care nu va accepta vehicule diesel, iar planul pentru perioada 2026-2030 preconizează eliminarea treptată a diferitelor tipuri de mașini din program, precum hibridele plug-in și ulterior hibridele tradiționale. Informații din piață și din medii guvernamentale sugerează șanse mari ca Programul Rabla să revină, cu o dată optimistă de reluare la sfârșitul lunii iulie.

Recomandari
Show Cookie Preferences