Tendințe de consum ale românilor pe o piață de 61,5 miliarde de dolari

Tendințe de consum ale românilor pe o piață de 61,5 miliarde de dolari
Majorarea TVA. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea, Radub85 / Dreamstime

Recent, consumatorii români au devenit mai atenți și calculați în privința achizițiilor, analizând cu precizie prețurile produselor, așa cum susține Narcis Horhoianu, director de marketing la Carrefour România.

Conform Statisticii, vânzările din sectorul alimentar și cel non-alimentar au înregistrat scăderi în luna iunie, în timp ce vânzările de combustibili au crescut, menținând economia pe un trend pozitiv datorită consumului privat.

De la 1 august, cota standard de TVA a fost majorată la 21% de guvern, ceea ce, conform specialiștilor, va duce la o creștere a inflației, reducând puterea de cumpărare a consumatorilor.

Carrefour a implementat reduceri de 33% la produsele alimentare și 42% la cele non-alimentare ca răspuns la noile taxe, în încercarea de a susține clientele în fața noilor provocări financiare, conform lui Horhoianu.

Colaborări locale

„Lucrăm cu aproximativ 600 de furnizori locali care se află la o distanță maximă de 50 km de magazinele noastre, asigurând astfel prospețimea produselor. Majoritatea colaboratorilor noștri din segmentele fresh și ultra-fresh sunt români, iar 90% din vânzările mărcilor noastre proprii provin de la acești producători locali”, afirmă Horhoianu.

În 2024, deși inflația și-a pierdut din intensitate comparativ cu anul anterior, costurile de trai ridicate au continuat să fie complicate pentru retailul românesc.

Facturile mari la energie și utilități au forțat consumatorii români să reglamenteze mai bine bugetele, concentrându-se pe produsele de bază și căutând promoții pentru a-și reduce cheltuielile, arată un raport al Departamentului pentru Agricultură din SUA.

Estimările pieței arată o valoare de 61,5 miliarde de dolari, din care o parte semnificativă, 40,5 miliarde, este alocată alimentelor.

Produse ultra-fresh

„Observăm un interes crescut pentru produsele locale, în principal pentru fructele și legumele proaspete. În ultimii zece ani, am dezvoltat inițiative pentru a susține producția locală și am ajuns să dominăm piața în ceea ce privește produsele proaspete, având parteneriate cu peste 1.500 de producători locali”, declară Horhoianu.

„Totodată, observăm o creștere a cererii pentru produse bio, drept urmare, portofoliul nostru actual include peste 1.000 de produse organice, iar planul nostru este să-l extindem.”

Creștere fulminantă pentru laptele bio

Vânzările produselor bio au crescut semnificativ: vânzările bananelor bio au crescut cu 40%, lămâile bio au înregistrat o creștere de 76%, iar laptele bio a crescut spectaculos cu 356% față de 2023, arată rapoartele Carrefour.

În plus, digitalizarea este o direcție majoră, conform reprezentantului Carrefour.

„Tehnologia devine esențială în ziua de azi, ceea ce ne motivează să implementăm soluții care să optimizeze experiența de cumpărături. Vom continua să îmbunătățim digitalizarea în magazine cu ajutorul noului Smart Cart, un cărucior inteligent disponibil în hipermarketul Carrefour Corbeanca, care interacționează direct cu aplicația mobilă prin programul de loialitate Act for Good.”

Morcovii, vedete pe listele de cumpărături

Analiza bonurilor de casă pentru 2024 a oferit o viziune detaliată asupra comportamentului consumatorilor români.

„Produsele locale și sănătoase sunt la mare căutare. Morcovii sunt cei mai achiziționați dintre legume, fiind regăsiți pe peste un milion de bonuri la nivel național, iar alături de ei se află castraveții și ceapa. În materie de fructe, merele sunt preferate, urmate de afine și prune, toate fiind producții autohtone. Carnea de porc rămâne favorită, cu cele mai populare produse fiind pulpa, ceafa și spata de porc”, explică Horhoianu.

Pe lângă preferințele în cumpărături, s-au observat și diferențe în comportamentul cumpărătorilor pe parcursul săptămânii comparativ cu weekend-urile.

„În timpul săptămânii, românii se orientează către produse de bază, precum pâinea albă și cartofii autohtoni, iar în weekend optează pentru produse de răsfăț precum somonul, dorada și produse bio, cum sunt avocado, morcovii, lămâile și bananele”, adaugă Narcis Horhoianu, director de marketing și e-commerce la Carrefour România.

Recomandari
Show Cookie Preferences