70% dintre elevi raportează agresiuni în școli. Principala motivație: obținerea de bunuri sau bani.
Conform unui studiu recent, 71% dintre elevi afirmă că au fost agresați în timpul orelor sau în apropierea instituției de învățământ. Rezultatele cercetării „Siguranța în școală” indică faptul că 94% dintre cei care comit agresiuni au fost anterior victime.
Cercetarea a fost realizată de Ministerul Educației în colaborare cu Poliția Română, prin Direcția Siguranța Școlară, și a implicat 10.776 de elevi din clasele V-XII, 6.657 de profesori și 12.209 părinți, din 537 de școli, în perioada februarie-martie 2024.
„Cercetările arată că 71% dintre elevi au experimentat agresiuni în școală sau în zonele adiacente, în anul anterior desfășurării studiului”, se precizează în concluzii.
Cauzele pentru care elevii sunt agresați în România
Printre motivele invocate de elevii agresati se numără:
- obținerea de bunuri sau bani de către agresor (39%);
- „dorința de scandal” (35%);
- lipsa unui motiv clar (31%).
„Frecvența agresiunilor pentru obținerea de bunuri de valoare este mai crescută în rândul elevilor de gimnaziu, care sunt mai vulnerabili la comportamente agresive din cauza vârstei și a lipsei de experiență în gestionarea interacțiunilor sociale sau în aplicarea unor strategii de protecție”, adaugă autorii studiului.
Agresorii au fost adesea victime în trecut
Studiul relevă că 94% dintre agresori au fost anterior victime ale violenței în școli.
„Aceasta confirmă observațiile cadrelor didactice legate de tendința elevilor de a oscila între rolurile de victimă și agresor”, potrivit studiului.
Cercetările arată că 37% dintre elevii care comit agresiuni admit că au recurs la violență din cauza provocărilor verbale sau a unor disputei aprinse.
Agresorii indică următoarele motive pentru comportamentele lor violente:
- dorința de a se afirma în fața colegilor (13%); 10% dintre agresori admit că și-au manifestat violența pentru a impresiona pe cineva, iar 5% pentru a-și proteja grupul de prieteni; aceste cauze nu depind de mediu de rezidență, educație, sex sau vârstă;
- obținerea de bunuri sau bani, menționată de 13% dintre respondenți; fetele sunt mai predispose decât băieții la astfel de comportamente;
- reacții de răspuns la provocări, cu mențiuni scăzute.
15% dintre elevi afirmă că profesorii nu intervin în cazurile de violență
Personalul școlii are responsabilitatea legală de a interveni în situații de violență. Totuși, elevii semnalează că uneori această intervenție lipsește.
„15% dintre elevi susțin că profesorii nu intervin în situațiile de violență. Deși procentul nu este alarmant, subliniază lipsa de proactivitate din partea unora dintre cadrele didactice în identificarea și abordarea acestor acte violente”, afirmă autorii cercetării.
Atunci când află de cazuri de violență, cum reacționează profesorii? Sursa: studiu „Siguranța în școală”
Aproape jumătate dintre profesori consideră că reducerea notei la purtare este o măsură necesară în cazul violenței. Mai mult de o treime dintre ei cred că monitorizarea comportamentelor elevilor poate ajuta la prevenirea acestor acte.
Metodele prin care profesorii ar interveni în cazuri de violență în rândul elevilor. Sursa: studiu „Siguranța în școală”
Cei mai mulți dintre elevii care au agresat colegi afirmă că au primit observații individuale și au fost trimiși la consiliere.
„Aceste măsuri sunt mai frecvent raportate de elevii din zone urbane comparativ cu cei din mediul rural. În plus, consilierea este mai des menționată în licee decât în gimnaziu sau în învățământul profesional – un aspect influențat de prezența mai mare a consilierilor școlari în mediul urban”, indică studiul.
În același timp, 45% dintre elevii care au suferit acte de violență au avut acces la consiliere, în condițiile în care un consilier școlar are, în medie, 800 de elevi în responsabilitate.
Foto: Dreamstime.com