Ar trebui România să acorde mai puține burse elevilor? Așteptăm părerile voastre în sondajul din ediția de mâine a newsletter-ului "Rațiunea, înapoi!"

Costul burselor elevilor din România a ajuns la 6,4 miliarde de lei, ceea ce reprezintă de trei ori mai mult decât bugetul alocat Cercetării. Anul trecut, 1,7 milioane de elevi au beneficiat de burse, dintre care peste 600.000 au fost burse de merit, conform unei analize efectuate de Edupedu. Decizia Guvernului condus de Ilie Bolojan de a diminua numărul burselor școlare a provocat proteste în rândul elevilor și studenților și a generat un intens dialog social. Dacă doriți să vă exprimați opinia pe această temă, o puteți face în ediția de mâine a newsletter-ului "Rațiunea, înapoi!", realizat de jurnalistul Gabriel Bejan.
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că mai multe tipuri de burse pentru elevi vor fi eliminate, deoarece actualul sistem de acordare a acestora este considerat "nesustenabil". Președintele Nicușor Dan a descris situația ca fiind „anormală” și a subliniat că nu există un sistem similar în Europa.
Conform regulilor existente, 30% din elevii unei clase aveau dreptul la bursa de merit. O analiză realizată de site-ul Edupedu arată că în anul școlar 2024-2025, peste 600.000 de elevi din clasele VI – XII au primit burse de merit.
Guvernul a anunțat intenția de a reduce numărul burselor acordate. Acestea vor fi împărțite în două categorii: burse sociale pentru elevii din medii defavorizate și burse de merit pentru cei cu medii de cel puțin 9, limitate la 15% din totalul elevilor unei clase.
Această decizie a stârnit controverse. Unii susțin reformele și consideră că sistemul actual nu încurajează performanța, menționând că profesorii cedează adesea presiunilor din partea părinților pentru a acorda note nemeritate, astfel încât elevii să se califice pentru burse.
Pe de altă parte, există voci care afirmă că aceste burse ajută la reducerea inegalităților din România. De exemplu, cercetătorul în educație Sebastian Țoc a adresat o scrisoare publică președintelui Nicușor Dan, întrebând: „De ce să nu recompensăm un elev dintr-un mediu defavorizat care, deși vine cu puține competențe, reușește să îmbunătățească performanțele?”
In ediția de mâine a newsletter-ului "Rațiunea, înapoi!", vom explora acest subiect în profunzime și dorim să aflăm părerea voastră. Pentru a putea vota în sondajul nostru sau a ne trimite comentarii, este necesar să vă abonați.