Noutăți privind e-Factura: Agricultorii persoane fizice și institutele culturale internaționale, exceptați de la acest sistem până la 1 octombrie 2025

Guvernul a adoptat luni o ordonanță de urgență care prelungește termenul până la 1 octombrie 2025 pentru obligativitatea utilizării sistemului național RO e-Factura. Aceasta se aplică atât instituțiilor culturale internaționale care activează în România în baza unor acorduri interguvernamentale, cât și agricultorilor persoane fizice care se încadrează în Regimul special pentru agricultori. Executivul a explicat că cerințele tehnice necesare pentru utilizarea sistemului sunt dificil de îndeplinit de către aceste două categorii.
Structurile antifraudă teritoriale județene nu vor fi implementate de la 1 iulie
O altă modificare inclusă în această ordonanță de urgență prevede că Direcția generală antifraudă fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală își va menține structura actuală, având doar birouri la nivel regional.
Astfel, în conformitate cu principiile stabilite în Programul de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale din Camera Deputaților 2025 – 2028, au fost anulate prevederile privind operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene începând cu 1 iulie 2025.
De asemenea, a fost abrogată și reglementarea referitoare la reorganizarea direcțiilor regionale antifraudă fiscală, menită să asigure funcționalitatea structurilor antifraudă teritoriale județene.
Această măsură este considerată necesară pentru a asigura o coordonare strategică și pentru a evita evaluările locale care nu reflectă o viziune de ansamblu în analiza de risc.
În plus, având în vedere necesitatea reducerii cheltuielilor publice, s-a decis menținerea structurii actuale, pentru a evita costurile administrative suplimentare semnificative ce ar fi rezultat din implementarea unor structuri la nivel județean, inclusiv înființarea de noi posturi la acest nivel.
Principalele modificări în sistemul e-Factura începând cu 1 ianuarie 2025
Trebuie menționat că, din 1 ianuarie 2025, toate facturile emise către persoane fizice vor trebui transmise prin intermediul sistemului e-Factura. Această schimbare reprezintă o extindere semnificativă față de reglementările existente, care se aplicau în principal tranzacțiilor B2B sau celor cu un risc fiscal crescut.
De reținut este faptul că identificarea persoanelor fizice prin codul numeric personal (CNP) va fi opțională, ceea ce înseamnă că firmele nu vor fi obligate să transmită aceste date către ANAF.
e-Factura va fi obligatorie doar pentru tranzacțiile care se desfășoară în România din perspectiva TVA. Această reglementare clarifică domeniul de aplicare al sistemului e-Factura, excludând tranzacțiile ce nu sunt supuse TVA în România.
De asemenea, facturile simplificate vor trebui de asemenea raportate prin sistemul e-Factura. Declarația rapidă a acestora era utilizată de unele companii pentru sumele sub 100 Euro echivalent, evitând astfel raportarea în SPV; printre acestea se numără și mulți furnizori de servicii de transport precum Taxi, Uber sau Bolt.
Titularii voucherelor de vacanță nu vor fi obligați să utilizeze sistemul e-Factura, în condițiile în care facturile emise în relația B2C vor fi raportate obligatoriu.