Ar trebui să interzicem telefoanele mobile în școli? Perspective despre reglementarea utilizării acestora în instituțiile de învățământ din statele UE.
Întoarcerea elevilor la școală a adus din nou în discuție utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor. Această tema este de interes pentru părinți din întreaga Europă și a fost inclusă chiar în programele electorale ale partidelor, cum este cazul în Austria. Proiectul european de jurnalism PULSE analizează reglementările din diverse țări și părerile experților cu privire la măsurile propuse.
- Articolul de față este realizat în cadrul proiectului european PULSE, cu contribuția lui Sebastian Pricop, alături de colaboratori din Austria, Cehia, Belgia și Ungaria.
Belgia – reglementări regionale distincte
În Belgia, reglementările privitoare la utilizarea telefoanelor mobile de către elevi variază de la o regiune la alta, țară în care comunitățile locale au un rol important.
În Flandra, nu există o interdicție legală generală pentru folosirea telefoanelor mobile în școli, dar multe instituții au adoptat politici proprii.
Guvernul flamand susține autonomia școlilor, oferindu-le libertatea de a decide dacă să restricționeze sau să interzică telefoanele mobile, în funcție de contextul educațional și nevoile acestora.
Interdicție în Bruxelles
Pe de altă parte, Federația Valonia-Bruxelles a instituit reglementări mai stricte. Cu începere de la anul școlar 2024-2025, utilizarea telefoanelor mobile va fi interzisă în școlile primare din această regiune, inclusiv Bruxelles.
Această măsură va afecta aproximativ 132.600 de elevi din 373 de școli.
Motivația principală pentru aceste reglementări este de a combate problemele precum hărțuirea online și de a îmbunătăți atenția elevilor în timpul orelor.
Deși interdicția se aplică în principal școlilor primare, autoritățile încurajează și școlile secundare să restricționeze utilizarea telefoanelor.
Cehia – deciziile revin directorilor
În Republica Cehă, Ministerul Educației nu a impus o interdicție generală asupra telefoanelor mobile. Totuși, școlile și directorii lor pot adopta asemenea măsuri prin modificarea regulamentelor interne.
În acest context, directorii pot interzice utilizarea telefoanelor mobile sau a altor dispozitive electronice pe durata lecțiilor, a pauzelor și în alte activități școlare.
Recent, orașul Vsetín a încercat să impună o restricție pentru toate școlile primare, dar inspecția a considerat-o ilegală, subliniind că decizia aparține școlilor.
Ungaria – interdicție impusă de guvern, aplicată de școli
Eszter Vitályos, purtătorul de cuvânt al guvernului maghiar, a argumentat că elevii ar trebui să se concentreze unii pe alții, nu pe telefoane, motiv pentru care s-a decis implementarea unei interdicții a acestora în școli, începând cu acest an.
Cum va funcționa această interdicție depinde de fiecare școală în parte; unele pot cere elevilor să își închidă telefoanele, altele pot solicita predarea lor unui responsabil.
Potrivit studiilor din Ungaria, 24% dintre copiii de 7-8 ani dețin telefoane mobile, iar această proporție va crește semnificativ în anii următori.
Austria – flexibilitate și propuneri de interdicție
În Austria, decizia de a permite sau nu telefoanele mobile în școli revine fiecărei instituții în parte. Nu există o interdicție națională la acest moment.
Totuși, partidele politice discută posibilitatea implementării unei interdicții. De exemplu, formațiunea FPÖ consideră că elevii ar trebui să predea telefoanele înainte de ore.
La rândul său, guvernul a propus ca directorii de școli să aibă autoritate în a lua aceste decizii.
Ministerul Educației a distribuit o broșură cu recomandări pentru gestionarea telefoanelor mobile, subliniind necesitatea de a menține un mediu educațional lipsit de distrageri.
Feedback-ul experților privind interdicțiile generale
Inițiativa saferinternet.at, sprijinită de UE, consideră că o interdicție globală asupra telefoanelor mobile nu este fezabilă. Telefoanele sunt esențiale pentru tineri, iar implementarea lor ar trebui să fie parte din educația media.
Psihologul Oliver Scheibenbogen propune interzicerea telefoanelor în școlile primare, deoarece copiii sunt adesea prea influențați de acestea.
Expertul adaugă că elevii ar putea dobândi abilități media și în afara școlii, în cadrul interacțiunilor cu părinții.
Alternativa: limitarea utilizării telefoanelor
Începând cu școala secundară inferioară, utilizarea telefoanelor ar putea fi restricționată în termeni de timp și tipuri de aplicații folosite.
De asemenea, se observă o creștere a accesului la conținut inadecvat și pericolul bullying-ului în mediul digital.
Discuțiile din Cehia arată diverse perspective, cu unii specialiști susținând interdicția, iar alții pledând pentru educația digitală.
În Ungaria, opiniile sunt împărțite între educatori, unii considerând interdicția o regrese pedagogică.
Situația din România
Conform noului Statut al Elevului, la Articolul 15, elevii nu au permisiunea de a folosi telefoanele mobile în timpul orelor.
Aceștia pot fi sancționați cu confiscarea telefoanelor dacă le utilizează fără acordul profesorului.
O noutate este că telefoanele trebuie să fie păstrate într-un loc sigur din săli, accesibil doar diriginților sau directorilor.
Nerespectarea acestor reguli poate duce la confiscarea temporară a echipamentului, care va fi restituit părinților sau elevilor.
Proiectul PULSE, o inițiativă europeană, promovează parteneriatele jurnalistice transfrontaliere, fiind co-finanțat de Comisia Europeană.
Colaborează cu publicații de prestigiu din Europa, având parteneri din Lituania, Cehia, Austria, Grecia și multe altele.
Coordonarea activităților acestui proiect revine unor organizații media internaționale renumite.