Cadrele didactice sunt constrânse de noile reguli ale Ministerului Educației să predea discipline pe care nu le-au predat până acum, iar întrebarea rămâne: «Oare elevii nu merită să beneficieze de informații de la un specialist calificat?»

Creșterea normei săptămânale la 20 de ore și comasarea școlilor cu sub 500 de elevi obligă profesorii, mai ales în mediul rural, să predea discipline necunoscute sau să-și redistribuie timpul între trei până la cinci discipline. O directoare avertizează: «Să ajungă un profesor de matematică să predea chimie, pe care nu l-a predat niciodată în 20 de ani… nu credem că elevii vor învăța chimie».
Noua Lege 141/2025, denumită popular Legea Bolojan, a fost adoptată de Parlament și pusă în aplicare de autoritățile educaționale, crescând norma la 20 de ore pe săptămână pentru majoritatea dascălilor, eliminând comasările între școli cu mai puțin de 500 de elevi și ajustând plata pe oră, precum și numărul maxim de elevi per clasă.
Federațiile sindicale din învățământ au respins prevederile și au lansat proteste săptămânale, pichetând sediul Ministerului Educației, iar la începutul anului școlar 8 septembrie este anunțat un miting național cu prezența estimată a peste 30.000 de cadre didactice. Potrivit lui Simion Hăncescu, președintele FSLI, măsurile ar putea duce la pierderea a aproximativ 15.000 de posturi și la reduceri salariale, deoarece multe ore suplimentare nu vor putea fi acoperite.
Cum se aplică aceste măsuri în practică și ce schimbări aduc în activitatea zilnică a școlilor este explicat de mai mulți directori consultați. În unitățile mici, dispar norme acoperite de suplinitori, iar cadrele titulare iau ore din alte specialități sau lucrează în trei până la cinci școli.
Vernești: profesoară de geografie cu ore de informatică și educație socială
În Vernești, comuna din județul Buzău, directoarea Laura Grațiela Petcu, profesor de geografie, a fost nevoită să-și completeze norma cu ore de informatică și educație socială, fapt posibil pentru că în trecut s-a reconvertit în informatică și TIC și deține un master în studii europene. Era o glumă în rândul colegilor: era o listă de disciplinări diverse, dar acum predă și informatică. Situația nu este izolată: colegi ajung să predau latină, educație tehnologică sau desen, deși nu au calificare în aceste domenii. «Oare elevii nu merită să aibă informații de la o persoană calificată?» întreabă directoarea.
La școala gimnazială din Clondiru, profesorul de biologie predă muzică, cel de fizică – desen, iar profesorul de franceză se ocupă de TIC. Directorul Cătălin Zaman afirmă că această rotație forțată nu aduce beneficii elevilor și întreabă dacă această goană după economie poate crește calitatea actului educațional când un profesor din altă disciplină preia orele.
Cudalbi: profesori în șapte școli și ore de chimie pentru profesorii de matematică
În Cudalbi, județul Galați, directoarea Anca Dediu atrage atenția că efectele reale vor apărea întâi în rândul elevilor. Se vor crea artificii, pentru că în mediul rural, în colegii gimnaziale, catedra poate fi completată cu orice disciplină, ceea ce poate duce la un dezastru total. În școala sa, un profesor de matematică ar putea completa norma cu ore de chimie, materie pe care nu a predat-o niciodată, iar în unitățile mici există profesori care ajung să lucreze în șapte școli diferite: «Nu o să faci nimic cu el în acea școală».
Marghita: patru norme pierdute și praguri egale pentru școli diferite
La Liceul Tehnologic „Horia” Marghita, patru norme didactice au dispărut odată cu aplicarea noilor măsuri, ceea ce îi lasă fără ore pe suplinitori și îi obligă să își caute posturi în alte școli. Directorul Remus Sabău spune că profesorii titulari și-au păstrat norma completă, însă pierderea este importantă pentru cadrele aflate la plata cu ora. El consideră incorect faptul că pragurile minime de elevi pentru evitarea comasării sunt aceleași la liceele tehnologice și la cele teoretice. «Liceele teoretice au elevi din clasa I până la a XII-a, deci pot ajunge mai ușor la 500 de elevi. Noi, liceele tehnologice, avem doar clase de la a IX-a la a XII-a și poate postliceal, dar ni se cere același număr total de elevi. Practic, suntem dezavantajați și riscăm să fim comasați mai ușor», explică Sabău.
Brad: ore suplimentare pentru a acoperi norma, dar completări inevitabile
În Brad, județul Hunedoara, directorul Bogdan Ștefan a reușit să acopere creșterea normei didactice prin ore suplimentare introduse în curricula decizională a școlii. Totuși, după comasare, estimează că «opt-zece profesori ar trebui să intre la completare de catedă», adică să-și împartă norma între mai multe școli pentru a ajunge la numărul necesar de ore.
Această situație apare când, în urma reorganizării, nu mai există suficiente ore în școala de bază pentru toți profesorii titulari. Nici el nu este de acord cu practica de a atribui ore din discipline pe care profesorii nu le-au predat, chiar dacă legea o permite: «Există doar o umplere a spațiului respectiv. Nu e corect față de elevi».