Aproape jumătate dintre români cred că învățământul românesc a funcționat cel mai bine în perioada comunistă. Cine ar fi fost ministrul Educației considerat cel mai eficient?

Aproape jumătate dintre români cred că învățământul românesc a funcționat cel mai bine în perioada comunistă. Cine ar fi fost ministrul Educației considerat cel mai eficient?
imagine ilustrativă cu o școală FOTO: Shutterstock

Majoritatea respondenților se declară nemulțumiți sau foarte nemulțumiți de sistemul de învățământ actual, procentul ajungând la 75%. Ei indică reforme ambigue și politizare ca principale provocări ale școlii românești.

  • Datele culese între 11 și 13 august printr-un chestionar online indică 1.200 de participanți, cu o marjă de eroare de ±2,8% și un nivel de încredere de 95%.

Conform opiniilor cetățenilor, reformele din educație abordate de guvern au un impact negativ asupra învățământului.

Cât despre satisfacția față de sistem, 43% sunt nemulțumiți, 32% foarte nemulțumiți, 19% mulțumiți, 4% foarte mulțumiți, iar 2% nu știu sau nu răspund.

Majoritatea (67%) consideră că reformele recente au efecte negative, iar 61% nu aprobă creșterea normei didactice, în timp ce 57% ar sprijini o grevă generală a profesorilor în toamnă.

Principalele probleme ale sistemului sunt văzute ca fiind reforma neclară sau incoerentă (29%), politizarea (23%), subfinanțarea (19%), programele școlare învechite (10%), lipsa personalului calificat (8%), salariile mici ale cadrelor didactice (4%), birocrația excesivă (4%), infrastructura precară (1%) și nu știu/nu răspund (2%).

  • 46% dintre români cred că învățământul românesc era mai eficient în perioada comunistă.

61% nu sunt de acord cu măsura de creștere a normei didactice pentru profesori cu două ore, o propunere susținută de guvern și de actualul ministru al Educației, Daniel David.

De asemenea, 63% consideră că sectorul educației a fost afectat disproporționat de măsurile de austeritate.

La întrebarea despre perioada în care a funcționat cel mai bine învățământul românesc, 46% au indicat perioada comunistă, 27% au spus că nu a funcționat niciodată, 13% au ales intervalul 2000-2010, iar 5% au indicat situația actuală.

Respondenții estimează că, în următorul deceniu, România poate atinge un sistem educațional modern și performant doar dacă reformele vor fi reale și finanțarea adecvată; 58% susțin această direcție, în timp ce 34% cred că progresul nu va avea loc.

Cine este văzut de români ca fiind cel mai competent ministru al Educației din 1990 încoace?

Celor care au răspuns li s-a cerut să indice numele celui mai competent ministru al Educației din intervalul 1990–2025. 20% nu știu să nominalizeze sau aleg să nu răspundă. Iată cum au clasat sondajul opțiunile.

  • Mircea Miclea 26%, Daniel Funeriu 17%, Ecaterina Andronescu 15%, Mihai Șora 11%, Daniel David 7%, Mircea Dumitru 3%, Remus Pricopie 1%.

România are opinii despre sistemul de învățământ precum: generează generații fără repere și perspective, existând o elită restrânsă în timp ce mulți rămân excluși, iar doar o minoritate de 2% dezvoltă specialiști adaptați viitorului.

Când au fost întrebați ce tip de școală ar alege în condiții de resurse nelimitate, respondenții au indicat: liceu de stat cu tradiție 56%, instituție educațională din afara țării 20%, liceu privat internațional 18%, nu știu/nu răspund 6%.

Cât de important este examenul de BAC?

Un alt item adresat a fost relevanța mediei de bacalaureat pentru viitorul elevului: foarte relevantă 30%, deloc relevantă 27%, puțin relevantă 25%, depinde de contextul social și familial 17%, nu știu/nu răspund 1%.

35% cred că rezultatele României la testele PISA nu au importanță, în timp ce 33% sunt de părere că meritul este important. 21% văd testele PISA ca fiind foarte importante, iar 21% nu știu ce reprezintă aceste evaluări.

Întrebați dacă școlile private oferă o educație superioară față de cele publice, 43% răspund că depinde de calitatea profesorilor și a conducerii, 40% nu sunt de acord, iar 13% afirmă că da.

Recomandari
Show Cookie Preferences