Educația anunță o reformă în rețeaua școlară: 507 unități de învățământ vor trece sub arondare către structuri mai mari.

Ministerul Educației și Cercetării a transmis joi, printr-un comunicat, că 507 școli din România vor deveni structuri arondate unor entități mai mari, în cadrul reorganizării rețelei de învățământ. Practic, aceste unități nu vor mai avea propriul director și buget separat. Deocamdată, autoritatea nu a făcut publică lista exactă a unităților ce vor intra în noul aranjament în anul școlar următor.
Conform declarațiilor oficiale, schimbarea rezultă din propunerile înaintate de autoritățile locale și de inspectoratele școlare județene, analizate pe baza unei evaluări care arată că aproximativ 850 de unități cu personalitate juridică nu atingeau pragul minim de elevi/preșcolari prevăzut în Legea 141/2025.
Ca rezultat al procesului de reorganizare, aproximativ 507 unități școlare cu personalitate juridică (aprox. 8% din total) vor funcționa ca structuri arondate altor unități.
Ce modificări vor simți aceste unități de învățământ
Conform autorităților, reorganizarea nu înseamnă închiderea fizică a instituțiilor, nu impune relocarea activităților și nu afectează posturile existente, cu excepția directorului unei unități fără personalitate juridică.
Astfel, activitatea se va desfășura în aceleași clădiri, cu aceiași profesori și elevi, însă unitățile nu vor dispune de un director sau buget propriu, fiind administrate de instituția la care sunt arondate.
Autoritatea a subliniat că fiecare administrație locală (UAT) poate menține cel puțin o unitate de învățământ cu personalitate juridică, în ciuda reducerilor.
Motivul din spatele acestei reorganizări
Modificarea face parte din pachetul de reforme fiscale și din programul guvernamental, iar oficialii susțin că, pe lângă efectul imediat de diminuare a cheltuielilor administrative, se atenuează fragmentarea rețelei de învățământ, producând un efect pozitiv ulterior și facilitând o alocare mai coerentă a normelor didactice.
De asemenea, oficialii afirmă că, pornind de la această provocare fiscal-bugetară, se va realiza o analiză a modului în care funcționează noua structurare a rețelei, iar acolo unde sunt necesare eficientizări se vor folosi mecanisme de colaborare între autoritățile locale și inspectoratele școlare pentru anii următori.
În final, instituția subliniază că obiectivul tuturor demersurilor de reorganizare este interesul superior al copiilor și garantarea unei educații incluzive de calitate, în contextul constrângerilor bugetare.