CFR Călători afirmă că activitatea va continua, fără riscuri de faliment, dar solicită compensații mai mari de la stat

CFR Călători respinge zvonurile lansate în mediul public care indicau o posibilă oprire a activității sau falimentul. Compania feroviară de stat subliniază însă că nivelul compensației de la stat și reducerea veniturilor anticipate pentru anul 2025 sunt indicii care „pun în pericol transportul public de călători.” Faptul că mai multe trenuri ar putea fi anulate este un subiect reiterat de sindicate.
Compania susține cu tărie că, pentru anul curent, compensația nu ar trebui să fie mai mică decât cea din anul precedent.
În aceste zile se desfășoară întâlniri pentru a discuta despre compensația pe care operatorul feroviar o primește de la stat. A fost menționat că, în primăvară, compania a anulat peste 200 de trenuri, inclusiv pe ruta București – Giurgiu, redeschisă după 20 de ani.
Sindicaliștii feroviari au semnalat repetat că riscul de anulare a trenurilor va spori, mai ales dacă CFR Călători nu primește compensația reală conform legislației bugetare pentru 2025.
Un alt risc este reprezentat de posibilitatea concedierilor colective la sfârșitul anului 2025, conform sindicaliștilor, care subliniază că o problemă urgentă în sistemul feroviar este „depolitizarea CFR Călători și combaterea concurenței neloiale.”
Conform Club Feroviar, Mihai Barbu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, a purtat discuții cu Traian Preoteasa (directorul CFR Călători), în care a asigurat că există soluții pentru problemele identificate: „ARF rămâne dedicată sprijinirii transportului feroviar eficient, predictibil și sigur pentru cetățeni.”
Ionuț Săvoiu, secretar de stat responsabil cu sectorul feroviar, a precizat că se va găsi o soluție.
CFR Călători continuă să funcționeze, fără riscuri de faliment
„Urmare a problemelor reclamatate de companie și prezentate public în comunicatul din 14 iunie, astăzi vor avea loc întâlniri la care participă și reprezentanții altor autorități.”
Conducerea CFR Călători este convinsă că se pot găsi soluții pentru a asigura resursele financiare necesare, astfel încât activitatea curentă să nu fie afectată. De-a lungul timpului au existat dificultăți, dar de fiecare dată au fost găsite soluții pentru a le depăși. Aceasta nu este doar o opinie, ci o realitate demonstrată prin activitatea feroviară de călători.
Referitor la anumite comentarii din spațiul public, se clarifică că NU există riscuri legate de sistarea activității sau falimentul CFR Călători. Mențiunea privind „falimentul” este utilizată în comunicat pentru a reitera că NU există un astfel de pericol.”
Compensația insuficientă față de necesități
CFR Călători a declarat într-un comunicat de presă că „subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 pun în pericol transportul public de călători.”
Operatorul de stat a subliniat că dacă compensația pentru serviciul public va fi sub nivelul din 2024 „aceasta va reprezenta o provocare serioasă care ar putea duce la blocaje cu efecte negative în întregul sistem feroviar.”
„Este crucial ca suma totală a compensației, precum și cea unitară pentru serviciul public în 2025, să nu scadă sub nivelul anului 2024,” adaugă operatorul, care menționează problema întârzierilor în livrarea trenurilor, având în circulație doar un singur tren din cele 12 rame electrice de la Alstom.
Discuții pentru găsirea soluțiilor necesare
Secretarul de stat Ionuţ-Cristian Săvoiu a subliniat că problemele semnalate de CFR Călători necesită o rezolvare prin dialog, iar operatorii de transport feroviar de călători trebuie să-și asigure toate rutele stabilite prin contractul de serviciu public.
El a afirmat că este crucial ca Ministerul de Finanțe să asigure fondurile necesare Autorității pentru Reformă Feroviară, astfel încât aceasta să le aloce conform contractelor tuturor operatorilor, inclusiv CFR Călători.
Secretarul de stat a mai menționat că bugetul public pentru subvenții și facilități în transportul feroviar a fost gestionat cu prudență în ultimii ani.
Săvoiu a adăugat că, în ultimii trei ani, Guvernul a sporit transparența în modul de calcul și monitorizare a activității operatorilor feroviari, suplimentând astfel fondurile pentru a menține echilibrul financiar, asigurând continuitatea serviciului public. În urma acestei politici, niciun operator nu a înregistrat pierderi în ultimul an.