Filmul despre Dracula din România, primit cu critici de la Hollywood Reporter: „Zgomotos și provocator”

Renomitul regizor român Radu Jude, cunoscut pentru abilitatea sa de a face mult din puțin, a prezentat recent la festivalul de la Locarno noul său film, „Dracula”. Cu toate acestea, se pare că pelicula sa combină prea multe teme într-o singură poveste.
Încercând să reunești toți vampirii într-un singur film, rezultatul poate fi un amalgam „exagerat și fără o direcție clară”, menționează Hollywood Reporter în analiza făcută de Jordan Mintzer despre „Dracula” lui Radu Jude.
O idee născută din frustrare și umor
Radu Jude a mărturisit pentru Cultura la dubă că ideea i-a venit după ce proiectele sale anterioare au fost respinse de finanțatori. Acesta a propus, în mod ironic, un film despre Dracula, o tematică nedezvoltată anterior de el, dar care rezona puternic, transformând gluma în realitate.
„Ajungi să te simți frustrat repetând o idee fără să vezi interes la interlocutor, așa că am sugerat în glumă: «hei, poate am putea aborda un Dracula». Am prezentat ca un proiect o chestiune inexistentă, ceea ce a atras atenția”, a explicat regizorul.
Pentru pasionații de Jude sau entuziaștii vampirilor
Filmul se adresează, după cum remarcă criticul de la Hollywood Reporter, fie fanilor înrăiți ai vampirilor, fie celor dedicați artei lui Jude, predominanți în festivalurile internaționale de film.
Jude, recunoscut pentru implicarea sa în teme sociale și controverse, are o filmografie impresionantă. Printre lucrările sale se numără „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, „Cea mai fericită fată din lume”, „Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii” și „Aferim!”.
Opera sa recentă, „Dracula”, debutează cu o scenă deschizătoare în care vampiri realizați prin inteligență artificială proclamă un „Eu sunt Dracula și voi toți puteți să-mi slujiți!”.
Fabula prezentată
Cronica notează continuarea de trei ore cu un flux de umor grosier și scene de sexualitate simulat. Una dintre scenele centrale relatează povestea unei fermiere care descoperă într-o zonă rurală creșteri neobișnuite ale falusurilor magice și le vinde ca pe legume, oferindu-le compatrioatelor sale senzații similare.
„Nu e clar cum se leagă această poveste de mitul lui Dracula”, subliniază Hollywood Reporter.
Pentru un critic român, ar putea fi o aluzie la modul în care se capitalizează pe notorietatea mondială a lui Dracula. Totuși, pentru jurnalistul de la Hollywood Reporter, materialul pare prea încărcat și neclar.
În opinia Hollywood Reporter, Jude îl interpretează pe Dracula ca reprezentând un capitalist feroce din ficțiune, cel care își satisface dorințele având ca sursă viețile altora.
Într-o eră dominată de imagini tranzitorii
Este posibil ca filmul să critice acid viziunea contemporană, dominată de tehnologiile A.I. și erorile umane. Jude inserează în mod deliberat un stil frenetic asemănător lui Benny Hill, cu secvențe care aduc aminte de clipurile video digitale.
„Uneori, filmul pare intenționat dezordonat, parcă regizorul imită toate imaginile efemere de pe rețelele sociale și platformele de streaming, incluzând și valul curent de A.I.”.
Filmul „Dracula” ar putea fi o încercare sinceră de a critica aceste imagini și alte aspecte ale lumii de azi, care este extrem de exploatatoare. Totuși, este puțin probabil ca un astfel de mesaj să aibă un impact major, sau să persiste mai mult decât legenda lui Dracula însăși, încheie analiza de la Hollywood Reporter.