Flota unei companii aeriene majore este ținută la sol pe fondul grevei însoțitorilor de zbor.

Flota Air Canada, alcătuită din sute de aeronave, a rămas la sol în dimineața de luni, după ce membrii echipajului în grevă au refuzat să se întoarcă la muncă la îndemnul autorităților și au cerut operatorului să reia negocierile.
Operatorul aerian, care în mod obișnuit deservește aproximativ 130.000 de pasageri zilnic și este membru al alianței globale Star Alliance, plănuia să reia treptat zborurile duminică seara, după ce un consiliu de relații de muncă a cerut sindicatelor să revină la activitate și să accepte arbitrajul obligatoriu.
Sindicatul a răspuns negativ, generând o confruntare aproape fără precedent cu guvernul canadian care a cerut emiterea ordinului de chemare la muncă.
CUPE, reprezentând aproximativ 10.000 de membri ai personalului de cabină, a pledat pentru o soluție negociată, afirmând că impunerea arbitrajului obligatoriu ar diminua povara financiară asupra operatorului.
Ce își doresc angajații acestei companii aeriene
Însoțitorii de zbor cer o remunerație mai mare și plata pentru munca prestată la sol, inclusiv pentru activități precum îmbarcarea pasagerilor; în prezent, plățile se aplică doar în timpul în care aeronava este în mișcare.
CUPE a invitat Air Canada să revină la masa negocierilor pentru a negocia un acord echitabil, afirmând că ordinul de a pune capăt grevei este neconstituțional. Compania aeriană a anunțat că va amâna planurile de reluare a operațiunilor, prevăzute inițial pentru duminică, până luni seara, și a descris atitudinea sindicatului drept o sfidare ilegală a consiliului de muncă.
Opțiunile guvernului pentru a pune capăt grevei includ acum solicitarea instanțelor de a impune respectarea ordinului de întoarcere la muncă și cererea unei audieri accelerate. Guvernul minoritar ar putea încerca, de asemenea, să adopte o lege care să necesite sprijinul opoziției și aprobarea în ambele camere ale parlamentului, aflate în vacanță până pe 15 septembrie.
„Guvernul va fi foarte retinut să intervină în mod dur, deoarece Curtea Supremă a Canadei a stabilit că retragerea dreptului la grevă trebuie tratată cu prudență extremă, chiar și pentru lucrătorii din sectorul public considerați esențiali”, a comentat un specialist.
O altă opțiune este accelerarea negocierilor dintre părți, potrivit expertului.
Guvernul canadian nu a răspuns solicitărilor de comentarii.
Însoțitorii de zbor ai unor companii americane au obținut deja clauze asemănătoare
Călători aflați în weekend la Aeroportul Internațional Toronto Pearson au declarat că sunt confuzi și frustrați în legătură cu momentul în care vor putea zbura.
Francesca Tondini, în vârstă de 50 de ani, a declarat că sprijină sindicatul, chiar dacă nu știa când se va putea întoarce acasă.
„Au dreptate”, a spus ea zâmbind, indicând spre însoțitorii de bord aflați în grevă.
În cadrul celor mai recente negocieri contractuale, însoțitorii de bord din Canada și Statele Unite au cerut să fie plătiți pentru toate orele lucrate, inclusiv pentru sarcini precum îmbarcarea pasagerilor.
Noile contracte de muncă de la American Airlines și Alaska Airlines obligă legal companiile să înceapă plata însoțitorilor de bord din momentul în care pasagerii se îmbarcă.
Membrii echipajelor de cabină de la United Airlines, care au respins luna trecută un acord preliminar, solicită, de asemenea, o prevedere similară.