Fonduri epuizate în cultură: ce evenimente au fost private de finanțare și care entități pierd peste 900.000 de euro

În acest an, un număr semnificativ de proiecte culturale care au depus cereri de finanțare au fost respinse. TIFF a primit exact suma solicitată, iar FITS a fost finanțat doar parțial, cu 7 milioane de lei. Cele mai dure reduceri le-au vizat spectacolele, iar Teatrul Național «Radu Stanca» din Sibiu este printre cele mai afectate.
Ministerul Culturii a încadrat șapte evenimente în categoria celor considerați strategici, asigurând finanțare semnificativă și avize prin ordin ministerial. Lista este următoarea:
- Art Safari București – 750.000 lei, din 1.000.000 solicitați
- Bookfest – 750.000 lei, din 950.000 solicitați
- Romanian Creative Week Iași – 350.000 lei, din 850.000 solicitați
- FITS – 7.000.000 lei, din 14.000.000 solicitați
- FNT – 2.150.000 lei, din 3.000.000 solicitați
- Astra Film Festival Sibiu – 1.500.000 lei, din 1.950.500 solicitați
- TIFF – 2.500.000 lei, sumă integral acoperită
Pe lista oficială denumită „proiecte prioritare” figurează 101 inițiative finanțate.
Proiectele prioritare reprezintă inițiative esențiale pentru direcția politică a Ministerului Culturii, primind finanțare directă dintr-un buget separat anual. Ele sunt selectate pe baza criteriilor stabilite de minister, fără a trece prin competițiile obișnuite de proiecte.
Sprijinul financiar acoperă doar parțial nevoile organizatorilor. Printre exemple se numără:
- Festivalul One World Romania – 90.000 lei din 180.000 ceruți
- Ideo Ideis – 350.000 lei din 450.000
- Romanian Design Week Iași – 400.000 lei din 500.000
- Jazz in the Park Cluj – 200.000 lei din 350.000
- Gala Premiilor UNITER – 300.000 lei din 360.000
- Noaptea Muzeelor – 450.000 lei din 500.000
De asemenea, în documentul oficial figurează 25 de proiecte încadrate la „nevoi culturale de urgență”.
Printre acestea se numără atât evenimente omagiale, cât și expoziții și festivaluri:
- Nu-ți spun Adio – tribut Gabriel Cotabiță (80.000 lei)
- Expoziția Utopia posibilă – litoralul românesc (100.000 lei)
- Zilele Sculpturii București (80.000 lei)
- Festivalul Internațional de Poezie Grigore Vieru (30.000 lei)
- Participarea României la Bienala de Design de la Londra (80.000 lei)
450.000 de lei din buget pentru „Sfințirea Marelui Mir în Patriarhia Română”
Printre alte evenimente cărora li se aprobă finanțare din bugetul statului se numără:
- Sfințirea Marelui Mir în Patriarhia Română – Amfore Centenar 2025, Patriarhia Română – 450.000 lei
- Psalmodia de tradiție bizantină veche: Origini și Expresii Contemporane în Zona Moldovei, Arhiepiscopia Romanului și Bacăului – 60.000 lei
- Festivalul costumului popular românesc «Simt și mă îmbrac românește», Parohia Sf. Treime Ghencea, București – 30.000 lei
Proiecte majore rămase fără finanțare: de la „Faust”, la FILIT
Mai multe proiecte culturale importante nu primesc în acest moment finanțare din partea Ministerului Culturii. În total, 66 de proiecte/evenimente culturale au fost respinse – „fond epuizat”.
Printre acestea se află reprezentări internaționale pentru spectacolul „Faust” al Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu (TNRS), Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT) sau Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova.
Conform unei relatări locale, șapte reprezentații internaționale ale Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu au rămas fără sprijin financiar, printre care participarea la Expoziția Mondială Osaka cu spectacolele „Electra” și „Felii”, prezentarea „Faust” la Paris și la Varșovia sau turneul spectacolului „Mamă” în Asia.
În total, Teatrului „Radu Stanca” i-au fost refuzate finanțări de 4,6 milioane de lei (aprox. 906.000 de euro, la cursul actual).
Directorul Constantin Chiriac a explicat pentru Turnul Sfatului că aceste proiecte rămân «cel mai important act de diplomație culturală, pe care un teatru din România îl face în numele creației și al vizibilității internaționale».
„Sunt multe lupte pe care le ducem pentru a atrage fonduri, însă proiectele pe care le dezvoltăm nu doar că au vizibilitate și continuitate, ci reprezintă probabil cea mai importantă formă de diplomație culturală pe care o poate oferi un teatru din România în numele creației (…), a precizat Chiriac.
El a explicat și că prezentarea „Faust” la Paris a fost amânată după ce Ministerul Culturii a acoperit doar o treime din suma solicitată, iar partenerii au decis să reprogrameze evenimentul. Turneele din Coreea au fost anulate din motive logistice, în timp ce spectacolele din Japonia vor avea loc conform programului.
În ciuda dificultăților financiare, „Faust” regizat de Silviu Purcărete rămâne un fenomen cultural; toate biletele pentru reprezentațiile din intervalul 6 septembrie – 1 noiembrie 2025 s-au vândut în 20 de minute.
Fonduri epuizate și pentru sfințirea picturii Catedralei Naționale
În aceeași listă de proiecte respinse figurează și „Sfințirea picturii Catedralei Naționale” (Patriarhia Română – 500.000 lei), „Premiera de gală a filmului Cravata Galbenă” (Fundația Sergiu Celibidache – 500.000 lei) și Târgul de Carte Gaudeamus – ediția București 2025 (Societatea Română de Radiodifuziune – 200.000 lei).
Lista completă a proiectelor finanțate de Ministerul Culturii poate fi consultată pe site-ul instituției.
Ministerul Culturii anunță reguli mai clare și finanțări prin platformă digitală
Ministerul Culturii spune că resursele actuale nu mai pot acoperi alte cereri și promite reguli mai clare pentru viitor. „Această realitate confirmă cât de necesar este să instituim un nou regulament de finanțare, mai clar și mai transparent, care să asigure predictibilitate și șanse egale tuturor operatorilor culturali”, se arată într-un comunicat transmis luni.
Instituția susține că lucrează la revizuirea normelor metodologice și că, pe viitor, sprijinul financiar va fi acordat pe baza unor apeluri de proiecte cu perioade bine definite de depunere, selecție și evaluare.
„Un pas în această direcție a fost făcut deja în august, prin apelul Acces 2025 – fără bariere, derulat exclusiv printr-o platformă digitală dedicată”, potrivit Ministerului.
„Această schimbare reprezintă o etapă esențială în consolidarea transparenței, a predictibilității și a încrederii în mecanismul de finanțare publică”, mai precizează Ministerul Culturii.