Noul pod peste Dunăre între Giurgiu și Ruse: Ce informații avem despre proiect

Noul pod peste Dunăre între Giurgiu și Ruse: Ce informații avem despre proiect
Podul Vidin - Calafat, singurul pod model peste Dunăre între România și Bulgaria / Sursă: Cristi Bucurie | Dreamstime.com

După mai bine de zece ani de discuții, proiectul Podului Giurgiu – Ruse 2, menit să conecteze România cu Bulgaria, pare să intre în faza concretizării. Totuși, detalii clare sunt încă puține, iar exemplarele altor proiecte similare sugerează că va dura aproape un deceniu până la inaugurarea efectivă.

Doar două legături între România și Bulgaria peste Dunăre

România și Bulgaria împărtășesc 406 kilometri de frontieră de-a lungul Dunării, însă doar două poduri au fost realizate până în prezent, conform unor analize recente.

În multe alte locuri din Europa, unde Dunărea străbate un singur stat, podurile sunt incrucisat distribuite la aproximativ 20 de kilometri distanță. De exemplu, în Budapesta, capitala Ungariei, găsim opt poduri care traversează acest fluviu.

Primul pod ce leagă România de Bulgaria, cunoscut sub numele de „Podul Prieteniei”, a fost construit acum 70 de ani și a fost inaugurat pe 20 iunie 1954.

Acum, Podul Prieteniei se află în reparații capitale pe malul bulgăresc, după ce în 2016 au fost efectuate lucrări de reparație și pe malul românesc.

Al doilea pod româno-bulgar este Vidin – Calafat, inaugurată în 2013, cu fonduri europene.

În ultimul deceniu, s-au purtat discuții continue despre un al treilea pod, România având responsabilitatea de a-l construi.

Licitație pentru studiile de fezabilitate – 7 milioane de euro din fonduri europene

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România a anunțat demararea licitației pentru realizarea Studiului de Fezabilitate al noului Pod, cunoscut sub denumirea „Pod Giurgiu – Ruse 2”.

Studiul de Fezabilitate, un pas crucial pentru proiect, ar putea dura aproape doi ani pentru finalizare, început abia după semnarea contractului.

Astfel, într-un scenariu optimist, dacă licitația finalizată în 2025 urma rapid semnarea contractului, documentația esențială ar putea fi completă în 2027, sub rezerva absenței întârzierilor, frecvente în astfel de inițiative.

Comisia Europeană a aprobat 6,92 milioane de euro pentru realizarea studiului de fezabilitate, ca parte a fondurilor Connecting Europe Facility (CEF), având în vedere importanța strategică a acestei legături.

Informații actuale despre noul pod între România și Bulgaria

Chiar dacă CNAIR a anunțat licitația, detalii concrete despre proiect rămân limitate. Studiul va stabili amplasarea exactă, tipul, lungimea, lățimea și eventualitatea unei conexiuni rutiere și feroviare.

De asemenea, studiul va oferi o estimare a costurilor de proiectare și execuție, precum și termenele de construcție, conform Ministerului Transporturilor.

CNAIR a subliniat că analiza va lua în considerare atât infrastructura rutieră, cât și pe cea feroviară.

Proiectul este coordonat de România, Bulgaria așteaptă o realizare rapidă.

Conform unor surse oficiale, Ministerul Transporturilor din România clarifică faptul că Podul Giurgiu-Ruse II va fi construit în strânsă colaborare cu Bulgaria, însă România va gestiona toate etapele de proiectare și execuție.

Bulgaria va avea responsabilitatea doar pentru infrastructura pe teritoriul său, incluzând conexiunile rutiere și/sau feroviare.

Autoritățile bulgare nu vor avea un rol decizional în realizarea podului, ci vor putea adresa problemele Comisiei Europene în caz de nemulțumiri.

Studiile de timp pentru alte poduri pe Dunăre. Când ar putea fi finalizat Giurgiu – Ruse 2?

Chiar dacă procesul de realizare a proiectului „Pod peste Dunăre Giurgiu – Ruse 2” pare să avanseze, este esențial de menționat că finalizarea efectivă ar putea dura până la zece ani.

Două exemple relevante, Podul Vidin – Calafat și Podul de la Brăila, subliniază că tranziția de la etapa de studiu la inaugurare nu durează mai puțin de un deceniu.

Podul Vidin – Calafat a avut discuții încă din anii 2000, primele studii fiind finalizate în 2003, dar actualizarea, proiectarea și construcția au durat până în 2013.

Podul de la Brăila a avut, de asemenea, demarcări similare, iar finalizarea a avut loc cu întârziere, în 2023, lăsând proiectul incomplet.

Discuții de localizare pentru pod și alegerea zonei Giurgiu – Ruse.

În timp ce acum este definit unde va fi amplasat acest al treilea pod, discuțiile anterioare au inclus diverse opțiuni în cei zece ani.

În 2014, un studiu a propus patru locații pentru construcția unei legături între cele două țări: Silistra – Călărași, Nikopol – Turnu Măgurele, Oryahovo – Bechet și bineînțeles, Ruse – Giurgiu.

Pentru Bulgaria, amenajarea unui nou pod a fost privită ca o oportunitate de dezvoltare într-o regiune subdezvoltată.

România a insistat, însă, ca prioritate să se finalizeze lucrării de dragare a Dunării pentru a menține accesibilitatea navigări pe parcursul anului.

Studiile strategice au sugerat că nu ar fi avantajos să se construiască două poduri în apropiere, din cauza riscurilor economice și de securitate.

În cele din urmă, România a optat pentru construirea podului în zona Giurgiu-Ruse bazandu-se pe dezvoltarea urbană, proximitatea de București, existența unei conexiuni rutiere pentru o mare viteză și suprasaturarea infrastructurii existente.

Sursă foto articol: Cristi Bucurie | Dreamstime.com

Proiectul PULSE reprezintă o inițiativă europeană de promovare a colaborărilor jurnalistice transfrontaliere, co-finanțată de Comisia Europeană.

Trei organizații media transnaționale din domeniu – OBCT, N-ost și Voxeurop, coordonează activitățile proiectului.

Recomandari
Show Cookie Preferences