O afacere de familie de secole, fondată în 1339, continuă și în prezent

Turnătoria Papală Marinelli, localizată în Agnone, este considerată cea mai veche turnătorie de clopote care încă operează. Afacerea nu se bazează pe un plan tradițional, ci își rezolvă dificultățile pe măsură ce apar.
Astăzi, Biserica Romano-Catolică constituie majoritatea, 90%, dintre clienții care fac comenzi către companie. Aceasta este condusă de frații Armando și Pasquale Marinelli. Turnătoria produce aproximativ 50 de clopote pe an și are o echipă de aproximativ 12 angajați. Unul dintre produsele emblematice este clopotul de 600 de kilograme, replică a unei piese din secolul al XVII-lea, ce a fost deteriorată în război și înlocuită recent în Turnul Înclinat din Pisa.
Agnone, un sat pitoresc aflat la 850 de metri altitudine în sudul Italiei, este înconjurat de munți și faimos pentru clopotele sale. De asemenea, indicatoare rutiere avertizează asupra posibilelor întâlniri cu urși cu pui.
Călătorind prin Agnone, poți descoperi un muzeu modern al clopotelor, înconjurat de clopote de toate mărimile, și un atelier cu o istorie de zeci de ani.
Turnătoria Papală Marinelli
Cel mai vechi producător de clopote din lume se găsește la Agnone: Turnătoria Papală Marinelli, aflată acum la a 26-a generație. Inițial, primul clopot a fost fabricat aici în anul 1339. Clienții turnătoriei sunt distribuiți la nivel global, câteva dintre clopotele fabricate aici fiind destinate Vientamului, dar și bisericilor din Lourdes, Medjugorje și catedrala din Buenos Aires.
În prezent, în atelier se lucrează la un clopot care urmează să fie expediat în Miami. Deși Biserica Catolică rămâne principalul client, se mai înregistrează comenzi și din partea universităților, agențiilor guvernamentale sau altor organizații internaționale.
„Păstrăm tradițiile. O mie de ani de istorie nu se șterg ușor”
Puține aspecte s-au schimbat în manufactura clopotelor de-a lungul secolelor. „Lucrăm ca și până acum. O mie de ani de istorie nu se pot șterge. Munca noastră este mult diferită de cea industrială. Fiecare clopot este unic, creat prin metode tradiționale”, relatează Pasquale Marinelli.
Procesul de producție include trei etape principale, spune Marinelli. Totul începe cu „sufletul” clopotului, structura internă din cărămidă termorezistentă, peste care se aplică lutul pentru a crea forma finală.
Arta sunetului clopotelor din bronz
Măsurătorile precise sunt esențiale, deoarece grosimea și diametrul bronzului influențează sunetul clopotului, care poate produce nu doar o notă principală, ci și armonicele acesteia. Precizia a fost întotdeauna secretul nostru.
„Deși există acum multe matrițe care par să simplifice procesul, este ca prăjitura bunicii: cunoști rețeta, dar doar ea știe cum să îmbine ingredientele perfect. Noi nu folosim matrițe prefabricate. Munca noastră este manuală și urmează un ritm tradițional”, explică Marinelli.
De-a lungul istoriei, meșterii turnătoriei s-au deplasat pentru a realiza clopote în locațiile unde era cerere. „Eram ca niște nomazi”, povestește Armando.
Armando a implementat singura schimbare majoră în tradiția familiei. După ce a preluat conducerea în 1981, a decis să fabrice clopotele doar în cadrul turnătoriei, profitând de tehnologiile de transport moderne care elimină necesitatea călătoriilor frecvente.
În 1924, Papa Pius al XI-lea a conferit turnătoriei titlul de „pontificală”.
Complexitatea și durata fabricării unui clopot
Procesele de producție sunt complexe și necesită timp. Fabricarea unui clopot poate dura cel puțin trei luni.
Matrița clopotului are trei componente principale: miezul intern, clopotul fals și matrița externă. Crearea matriței începe cu modelarea formei interne, supranumită sufletul clopotului. Se aplică lut pentru a forma clopotul fals, apoi se creează matrița exterioară, după cum explică Marinelli.
Decorațiunile, numele țării sau alte detalii solicitate sunt aplicate pe clopotul fals, înainte de a fi acoperit cu lut pentru a realiza mantia exterioară. Ultima etapă este înlăturarea clopotului fals pentru a permite turnarea bronzului.
Faza de turnare este crucială. Bronzul topit la 1200°C se toarnă în matriță, moment în care clopotul este binecuvântat. Adeseori, preoți binecuvântează clopotul prin rugăciuni speciale. În 1995, însuși Papa Ioan Paul al II-lea a vizitat turnătoria pentru a binecuvânta un clopot comandat de el.
Tradiție, binecuvântări și ovine de noroc
Într-o zi de turnare, doar câteva clopote mici sunt fabricate, iar o rugăciune scurtă și o urare de noroc sunt esențiale. Orice imperfecțiuni din bronz sunt corectate înainte ca amestecul să fie turnat în matrițele plasate în sol, pentru a se răci lent, proces ce poate dura între 48 de ore și o săptămână, iar în final, se poate întinde pe o durată de trei luni pentru un clopot mare.
Metodele s-au păstrat neschimbate de-a lungul Evului Mediu. Materialele, focul, cărămizile și cărbunele sunt aceleași. Atelierul a rămas fidel tradițiilor, fără a depinde de electricitate. Marinelli subliniază importanța păstrării moștenirii culturale, dorind să transmită această istorie de 1000 de ani următoarelor generații fără a recurge la modernizări tehnologice.
Sunetul clopotelor variază în funcție de origine. Clopotele italiane se aud diferit față de cele germane sau franceze. Explicația vine din diametrul și grosimea bronzului: germanii obțin un Do la 280 kg, italienii la 220 kg, iar francezii la 180 kg. Astfel, clopotele germane au un sunet mai jos, iar cele franceze, unul mai înalt.
Provocările unei afaceri de familie tradiționale
„Uneori, o afacere de familie poate părea o povară, deoarece simți presiunea de a continua tradiția. Nu e o responsabilitate ușoară”, spune Pasquale Marinelli. Deși și-ar fi dorit să devină actor, se simte legat de datoria familiei.
Muzeul clopotelor Marinelli, situat lângă atelier, a devenit o atracție populară, atrăgând anul trecut 30.000 de vizitatori.