„O călătorie ca într-o altă lume”. Perspectiva unui britanic renumit pentru ghidurile sale feroviare europene, despre aventura sa feroviară în România

Mark Smith, creatorul renumitului site „The Man in Seat 61”, o resursă online de încredere pentru călătoriile cu trenul prin Europa, a împărtășit experiențele sale trăite din vagoanele trenului și explorările pe jos în România. El și-a exprimat admirația pentru potențialul rețelei feroviare, menționând în același timp ce aspecte i-au displăcut de la călătoria de la Budapesta la Brașov și de la Brașov la București.
- Mark Smith, cu o carieră anterioară de manager de gară în Regatul Unit, a transformat pasiunea sa pentru trenuri într-o activitate profesionistă. Cu mai bine de două decenii în urmă, a fondat site-ul The Man in Seat 61, recunoscut cu premii în Marea Britanie și numit după locul său favorit din trenul Eurostar. Acum, este un motivator important pentru cei care preferă trenurile în locul zborurilor, oferindu-le instrucțiuni detaliate pentru a ajunge cu trenul și feribotul din Londra în diverse colțuri ale Europei și chiar în Asia.
Într-un interviu pentru HotNews, Mark Smith a relatat cum a sosit în România, alegând trenul de noapte „Corona” al Căilor Ferate Maghiare datorită prezenței unui vagon-restaurant. „Din nefericire, acesta este singurul de acest tip care mai operează în România”, afirmă el.
A povestit despre cina sa savuroasă formată din gulaș, pui cu paprika și vin, urmată de o noapte confortabilă în cabina privată. Dimineața i-a oferit o priveliște de neuitat.
„Să te trezești în inima peisajului rural al Transilvaniei e ca și cum ai pătrunde într-un univers nou. Soarele care descompunea ceața ridicată peste satele pitorești, bisericile și câmpiile întinse a creat un tablou memorabil. Am savurat un mic dejun consistent cu ouă și bacon în vagonul-restaurant, un început de zi ideal”, a descris el.
„Rețeaua feroviară: o oportunitate enormă pentru turismul sustenabil”
Smith a remarcat că vagonul de dormit, deși vechi și lipsit de aer condiționat, a fost suficient. „Aici era cald până când trenul a accelerat, așa că am lăsat geamurile deschise.” Întârzierea de 25 de minute la sosirea în Brașov a fost considerată o problemă minoră în contextul întregii experiențe.
El a apreciat faptul că rețeaua feroviară din România este vastă și accesibilă financiar, având posibilitatea de a face rezervări online din Regatul Unit. Sistemul feroviar a fost liberalizat, permițând și operatorilor privați, precum Astra Trans Carpatic, să funcționeze, cu care a continuat călătoria spre București.
Smith consideră că România are un „enorm potențial pentru turismul durabil cu trenul, având conexiuni bune cu orașe ca Viena și Budapesta, și multe destinații captivante, nu doar Brașov, ci și București, Cluj și Sighișoara.”
Experiențe și observații din Brașov și asupra României văzute din tren
„Brașovul m-a încântat cu atmosfera sa primitoare, piața istorică de o frumusețe rară și numeroasele restaurante și locuri pentru o răcoritoare. A fost o etapă ideală pentru itinerariul nostru de la Londra la Istanbul.”
Smith a explorat și Castelul Bran, pe care îl prezintă ca fiind „mai puțin cunoscut pentru legătura sa cu Regina Maria a României, o prințesă britanică, nepoata reginei Victoria, care a avut un rol crucial în alăturarea României la Aliați în Primul Război Mondial și în unirea țării.”
Întrebat dacă este prima sa vizită în România, Mark Smith a spus că a mai fost de mai multe ori de la începutul anilor '90, inclusiv la Sighișoara și într-o excursie anterioară la Brașov.
„România este vizibil mai puțin dezvoltată economic față de vestul Europei, dar apartenența la UE ajută la egalizarea diferențelor, iar deschiderea către spațiul Schengen face călătoriile mai simple. România are o identitate distinctă, o istorie captivantă, iar oamenii sunt mereu prietenoși. Recomand călătorilor să meargă dincolo de traseele turistice clasice și să descopere această țară fascinantă din est.”
De la manualul de HTML la un public de milioane lunar
Ideea platformei lui a prins contur în 2001, într-o librărie din gara Marylebone din Londra, când a cumpărat un manual de HTML pentru 2,95 lire, considerând aceasta una dintre cele mai bune investiții. A început să creeze online resurse despre cum se poate călători cu trenul din Marea Britanie spre Europa.
„Mi-am dorit să umplu marele gol dintre cât de ușor și practic am găsit eu călătoriile cu trenul și cât de greu era să obții astfel de informații de la cineva. Așa că am decis să fiu inovator și să aduc aceste informații în mediul online”, povestește Mark.
Începând cu anul 2007, site-ul a devenit activitatea sa pe termen lung.
Originea denumirii site-ului său
Denumirea proiectului vine de la locul favorit al lui Mark în trenul Eurostar, care conectează Londra cu Paris și Bruxelles prin Tunelul Canalului Mânecii.
„Pe vechile Eurostare, locul 61 din anumite vagoane oferea o masă pentru două persoane lângă geam, transformându-l în locul perfect. Am plecat din acest loc din Londra spre Marrakech, traversând Paris și Madrid, spre Balaclava, Ialta și Crimeea prin Berlin și Odesa, ba chiar până la Nagasaki, trecând prin Bruxelles, Moscova, Vladivostok și Tokyo.”
Mark preferă uneori să călătorească singur pentru a acumula mai multe informații și fotografii pentru site. Totuși, călătoria în România a fost una de familie, fiica sa dorind să vadă Castelul Bran. „În tren, avem timp de calitate împreună, ne bucurăm de masă și de multă voie bună.”
Trasee memorabile și cele mai performante trenuri la nivel mondial
La întrebarea ce traseu ar repeta, Mark Smith menționează mai multe. „Londra – Fort William cu trenul de noapte Caledonian Sleeper este unul dintre cele mai dragi. Adorm la Londra pe o linie de mare viteză și mă trezesc într-un tren diesel care traversează Highlandurile, cu căprioare alergând alături. Este de-a dreptul magic.”
Alte trasee iubite includ Bernina Express din Elveția sau ruta Belgrad-Bar din Muntenegru.
Iar când vine vorba de țările cu cele mai bune trenuri, Elveția este în frunte. Statul investește masiv în infrastructura de transport, lucru vizibil prin conexiunile impecabile dintre trenuri, autobuze, vaporașe și funiculare.