Răspunsul sindicatelor din aeroporturi către vicepremierul Anastasiu: „Narațiunea despre bugetarii leneși este eronată”

Organizațiile sindicale ale Companiei Naționale Aeroporturi București contestă spusele vicepremierului Dragoș Anastasiu, care a afirmat că „în România, un aeroport are nevoie de 1400 de angajați pentru aceleași sarcini pe care, în alte țări, le îndeplinesc 800”. Acestea consideră că este o comparație nefundamentată care nu ia în calcul diferențele organizaționale, gradul de externalizare și normele de securitate specifice fiecărei țări.
„În multe aeroporturi din Europa, activitățile sunt adesea externalizate către companii private, ceea ce reduce numărul «oficial» de angajați, fără a afecta volumul de muncă. În România, multe dintre aceste servicii sunt administrate intern, justificând astfel diferența de personal. În plus, activitatea din aeroporturi este una complexă, necesită siguranță și precizie maximă, astfel încât nu poate fi măsurată doar prin prisma indicilor de productivitate”, subliniază reprezentanții sindicali într-un comunicat.
Aceste organizații susțin că simpla utilizare a unui indicator fără a considera legislația, condițiile locale de muncă, cerințele internaționale și realitățile practice este „nu doar nedreaptă, ci și riscantă”.
„Un astfel de discurs alimentează ideea eronată a «bugetarilor leneși» și creează un pretext pentru măsuri drastice de austeritate, fără o evaluare reală a impactului”, avertizează liderii sindicali.
„Efortul de a discredita compania este evident”
Conform comunicatului, afirmația vicepremierului este „incorectă”, având în vedere că singura entitate la care se poate referi este Compania Națională Aeroporturi București, care operează două aeroporturi internaționale – Henri Coandă și Aurel Vlaicu.
„A compara un sistem complex, capabil să gestioneze milioane de pasageri anual, cu un aeroport singular din altă țară, fără a sublinia această diferență esențială, este considerată o manipulare care poate ascunde alte intenții. Activitatea acestei companii se desfășoară continuu, având o complexitate operațională ridicată, în care siguranța și securitatea sunt prioritare. Personalului CNAB îi revin responsabilități în toate domeniile: operațional, comercial, întreținere, siguranță, securitate, asistență medicală, intervenții de urgență, gestionarea pasagerilor și infrastructura critică, aspecte care în alte țări sunt redistribuite între mai mulți operatori”, explică sindicatele.
Sindicaliștii consideră că această comparație „nu doar că este incorectă”, dar dezvăluie „intenția clară de a discredita compania”, în pregătirea terenului pentru măsuri de austeritate și restructurare. „Aceste afirmații nu reflectă eficiența reală, ci sunt utilizate în scopuri de control și manipulare a imaginii publice”, punctează aceștia.
Numărul optim de angajați într-un aeroport este determinat de mai mulți factori, cum ar fi tipul de trafic, complexitatea infrastructurii, automatizarea și tehnologizarea, standardele de siguranță și regulile internaționale, sezonalitatea și nevoile de personal suplimentar, mărimea fizică și modul în care sunt gestionate serviciile.
„Productivitatea nominală per angajat în România este de aproximativ 12.900 Euro, echivalent cu 71,8% din media europeană, conform Eurostat. În aeroporturile menționate de vicepremier, productivitatea a fost de circa 200.000 de Euro pe an, depășind de 4,2 ori media europeană”, se menționează în comunicat.
Reprezentanții sindicali subliniază că nu vor permite „stigmatizarea angajaților prin comparații lipsite de substanță”. „Suntem deschiși la dialog, dar nu vom accepta concluzii nefondate în numele unei «reforme» fără baze tehnice solide. Simplificarea cifrelor pe hârtie este ușoară, însă menținerea unui sistem robust și eficient este o provocare reală”, afirmă liderul SCAB, Ștefan Mladin.
Comentariile lui Dragoș Anastasiu
Vicepremierul Dragoș Anastasiu a dezvăluit recent că 266 de companii de stat provoacă pierderi de 2,5 miliarde de lei, dintre care șapte contribuie cu două miliarde, chiar și după primirea de subvenții. Printre acestea se numără CFR SA, CFR Marfă, Termoenergetica, Metrorex, Electrocentrale Craiova SA și Unifarm SA. Acesta a subliniat că există o problemă de performanță.
„Ne confruntăm cu o problemă de performanță, pe care o putem evalua privind către numărul de pasageri care tranzitează aeroporturile din Europa și comparându-l cu cel din România. Fără a nominaliza, la noi, un aeroport are 1.400 de angajați, în timp ce altele din alte țări funcționează cu 800 sau 780 de oameni pentru același flux de pasageri. Aceasta este o problemă de eficiență, nu doar de gestiune administrativă, ci și de performanța angajaților”, a declarat Anastasiu.
Acesta a adăugat că se dorește accentuarea calității serviciilor oferite clienților, atât interni, cât și externi, propunând ca satisfacția clientului să reprezinte 20% din ponderea generală a evaluării, ceea ce ar putea genera venituri. Anastasiu a sugerat criterii mai stricte pentru experții independenți care se ocupă de recrutare, pentru a profesionaliza procesul.