Reforma fiscală propusă de FMI: cote de impozitare unice de 15% și 25%, impozitarea pensiilor și creșterea TVA-ului standard

Asistența tehnică oferită de FMI include un pachet de reformă fiscală destinat să mobilizeze veniturile, să îmbunătățească stimulentele pentru muncă, să rămână atractiv pentru investițiile de capital și să elimine lacunele fiscale care permit planificarea fiscală abuzivă. Recomandările esențiale se concentrează pe mutarea poverii fiscale de la impozitarea muncii (inclusiv contribuțiile la asigurările sociale) în favoarea impozitelor pe consum și, într-o măsură mai mică, pe capital. Punerea în aplicare integrală a acestor măsuri ar putea genera venituri de cel puțin 1,2% din PIB în 2025.
Recomandările cheie din asistența tehnică a FMI pentru România includ reformarea sistemului fiscal, vizând transferarea poverii fiscale de la impozitarea muncii (inclusiv a contribuțiilor sociale) spre impozite pe consum și, într-o măsură mai mică, pe capital.
Implementarea completă a acestor propuneri ar putea aduce venituri de cel puțin 1,2% din PIB în 2025.
A. Impozitarea muncii
Propunerea de schimbare a sistemului de impozitare a veniturilor din muncă de la o cota unică de 10% la două cote marginale, 15% și 25%, ultima aplicându-se veniturilor din percentila 90.
Pentru a reduce povara fiscală asupra majorității contribuabililor, se sugerează o reducere semnificativă sau eliminarea contribuției la asigurările de sănătate. Dacă condițiile fiscale permit, povara fiscală pentru veniturile mici ar putea fi abordată printr-o alocație mai generoasă sau prin introducerea unui program de beneficii în funcție de locul de muncă. Contribuțiile la pensii ar trebui să fie fie nedeductibile, fie veniturile din pensii să fie impozitate.
B. Impozitarea veniturilor din capital și proprietăți
Se propune majorarea impozitelor pe dividendele plătite persoanelor fizice de la 8% la 10%, acesta fiind și nivelul impozitului pe veniturile din dobânzi. Această măsură ar putea crește veniturile, ar reduce oportunitățile de arbitraj fiscal și ar îmbunătăți progresivitatea sistemului.
Printre recomandările principale pentru impozitul pe proprietate se numără unirea impozitului pe terenuri și clădiri într-un singur impozit, reducerea scutirilor și oferirea alternativă a scutirilor de taxe pentru grupurile vulnerabile.
Impozitarea profiturilor companiilor ar putea fi optimizată prin eliminarea creditului fiscal pentru sponsorizări și înlocuirea scutirii de taxe pentru profiturile reinvestite cu un credit fiscal de până la 50% pentru investițiile eligibile, limitat la 10% din obligațiile fiscale de profit.
Stimulentele fiscale pentru cercetare și dezvoltare ar trebui să fie restructure sub formă de credit fiscal rambursabil. Pragul de cifră de afaceri pentru regimul microîntreprinderilor ar trebui considerabil redus, de preferat să fie aliniat la pragul de înregistrare pentru TVA de 88.500 EUR.
C. Taxe pe consum
Pentru a crește veniturile și a permite reducerea cotei contribuției la asistența medicală, cotele reduse de TVA ar trebui să fie majorate la cota standard, exceptând, posibil, alimentele de bază – această creștere ar putea fi realizată treptat pentru a mitigarea impactului asupra prețurilor de consum.
De asemenea, cota standard ar trebui să fie majorată de la 19% la cel puțin 20% în 2025 și ulterior la 21%, apropiindu-se de media UE-27 de 22%. Accizele pe tutun și alcool, ajustate la inflație, ar trebui să fie majorate, iar cota accizei pentru vinuri să fie unificată la aproximativ 60 RON/hl, conform prețurilor actuale.
Accizele pe combustibilii fosili, ajustate la inflație, ar trebui să fie majorate treptat până la atingerea nivelurilor optime.
Pentru detalii suplimentare, consultați documentul complet.