Producătorii auto europeni semnalează probleme după impunerea de restricții de către China: „Aceasta duce deja la oprirea producției”

Producătorii auto europeni semnalează probleme după impunerea de restricții de către China: „Aceasta duce deja la oprirea producției”
Intr-o uzina a BMW, Foto: Dwi Anoraganingrum / Imago Stock and People / Profimedia Images

Asociațiile din sectorul auto își exprimă tot mai mult îngrijorarea cu privire la posibila penurie de elemente rare, conform unui raport de la CNBC.

Din cauza noilor reglementări de export impuse de China, multe fabrici și linii de producție din Europa s-au închis, a declarat asociația europeană a furnizorilor auto, CLEPA. Aceasta a avertizat că urmează și alte opriri dacă stocurile continuă să scadă.

Sectorul auto din Germania și liderii marilor companii din domeniu au ridicat din nou probleme, subliniind că industria extrem de globalizată este foarte vulnerabilă la perturbări în lanțurile de aprovizionare.

La începutul lunii aprilie, Ministerul Comerțului din China a instituit restricții la export pentru diverse elemente și magneți din materii rare, utilizate pe scară largă în domeniile auto, apărare și energie. Decizia a fost luată ca reacție la majorarea tarifelor impuse de președintele american Donald Trump pentru importurile din China.

Printre elementele rare afectate se numără componente esențiale pentru producerea atât a motoarelor cu ardere internă, cât și a vehiculelor electrice.

CLEPA a precizat că, deși au fost trimise sute de cereri de licențe de export către autoritățile chineze începând din aprilie, doar circa 25% au fost aprobate.

„Restricțiile de export impuse de China afectează deja producția în sectorul furnizorilor din Europa, datorită interconectării profunde a lanțului de aprovizionare global,” a declarat Benjamin Krieger, secretar general CLEPA, într-un comunicat.

Producătorii germani de automobile avertizează asupra riscului unui stop complet al producției

Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a emis un avertisment că aceste restricții din partea Chinei ar putea duce la o suspendare totală a producției.

„Restricțiile de export privind elementele rare reprezintă o provocare semnificativă pentru securitatea aprovizionării, nu doar în lanțurile de aprovizionare auto. Chiar dacă unele licențe au fost acordate, acestea nu sunt suficiente pentru a asigura o producție continuă”, a declarat Hildegard Müller, președinta VDA, într-un mesaj email către CNBC.

„Un alt obstacol este viteza lentă de aprobat a expedițiilor pentru care au fost emise deja licențe. Dacă situația nu se îmbunătățește rapid, întârzierile și chiar oprirea producției nu pot fi excluse”, a adăugat ea.

Müller a solicitat guvernului german și legislatorilor din Uniunea Europeană să abordeze cu fermitate această chestiune în discuțiile cu autoritățile chineze pentru a găsi rapid soluții.

Cererea pentru elemente rare și minerale critice este așteptată să crească considerabil în următorii ani, pe măsură ce tranziția către energii mai curate progresează.

China deține o poziție dominantă în lanțul de aprovizionare cu minerale critice, având aproximativ 60% din producția globală, cu unele estimări menționând chiar un procent de 90%. Oficialii din SUA au subliniat că această dominanță reprezintă o provocare strategică în contextul tranziției către surse de energie mai sustenabile.

Unele companii auto nu sunt afectate deocamdată

BMW a comunicat că o parte din rețeaua sa de furnizori a fost impactată de restricțiile de export din China, în timp ce companiile rivale Volkswagen și Mercedes-Benz susțin că în prezent nu au lipsuri.

„În principiu, Mercedes-Benz are o strategie pentru toate materialele critice, achiziționate fie direct, fie indirect, care asigură cererea pe termen lung și minimizează riscurile de aprovizionare, conștientizând faptul că resursele sunt limitate în anumite locale”, a afirmat un purtător de cuvânt al Mercedes-Benz.

Compania lucrează, de asemenea, la concepte pentru a „reduce semnificativ” utilizarea metalelor rare în producția de autoturisme. „În viitor, Mercedes-Benz își propune să folosească noi compoziții pentru a elimine metalele rare din sistemele de propulsie electrică”, au transmis reprezentanții companiei.

Volkswagen a declarat că aprovizionarea cu componente care conțin elemente rare este în prezent stabilă.

„Furnizorii noștri colaborează cu subcontractanții lor pentru a obține licențele de export necesare. Am fost informați că un număr limitat dintre aceste licențe sunt deja disponibile”, a declarat un purtător de cuvânt.

Probleme similare se resimt și în Japonia din cauza lipsei de materii rare

Producătorii auto europeni nu sunt singurii afectați de penuria de elemente rare.

Nissan din Japonia a declarat că analizează modalități de a reduce efectele restricțiilor de export ale Chinei, colaborând cu autoritățile japoneze și Asociația Producătorilor Auto din Japonia.

„Se întâmplă chiar acum și cu siguranță va avea un impact asupra industriei auto”, a declarat Ivan Espinosa, directorul general al Nissan, în timp ce discuta cu CNBC.

„Trebuie să continuăm să căutăm soluții alternative pentru viitor, să rămânem flexibili și să ne păstrăm opțiunile deschise”, a mai adăugat el.

Producătorul japonez Suzuki Motor a suspendat producția modelului Swift ca urmare a restricțiilor impuse de China asupra elementelor rare, conform unei știri Reuters, bazată pe surse apropiate situației. Un reprezentant al Suzuki nu a fost disponibil pentru comentarii imediat.

Recomandari
Show Cookie Preferences