Anxietatea legată de scumpirile ce urmau să intre în vigoare în august a determinat gospodăriile să-și reumple rezervoarele de combustibil și să-și întărească stocurile din frigider, iar luna iulie a înregistrat o creștere a consumului de peste 7%.

Anxietatea legată de scumpirile ce urmau să intre în vigoare în august a determinat gospodăriile să-și reumple rezervoarele de combustibil și să-și întărească stocurile din frigider, iar luna iulie a înregistrat o creștere a consumului de peste 7%.
Supermarket Foto: Kathleen Finlay / ImageSource / Profimedia

Având în vedere anunțul despre majorări ale prețurilor la carburanți în luna următoare, provocate de creșterea accizei, și la bunuri ca efect al TVA-ului, consumatorii au făcut plin la autovehicule și și-au consolidat stocurile de gospodărie, fapt ce a impulsionat vânzările cu amănuntul cu peste 7% în iulie față de iunie.

Statisticienii indică faptul că saltul din iulie este alimentat în principal de creșterea vânzărilor de carburanți pentru autovehicule în magazine specializate (+10,7%), urmată de majorări în segmentele de produse alimentare, băuturi și tutun (+6,3%) și, respectiv, în valorile nealimentare (+6,1%).

De asemenea, efectul scumpirilor anticipate s-a reflectat în totalul vânzărilor pentru primele 7 luni, care au crescut peste 3% față de aceeași perioadă din anul anterior, conform datelor statistice.

Între 1 ianuarie și 31 iulie 2025, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a progresat față de aceeași perioadă din 2024, înregistrând 3,1% în seria brută și 3,5% în seria ajustată pentru zile lucrătoare și sezonalitate. Principalele motoare ale creșterii au fost vânzările de produse nealimentare (+5,8%) și comerțul cu carburanți auto în magazine specializate (+3,7%).

În același interval, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au înregistrat o scădere de 0,7% în primele șapte luni.

Recomandari
Show Cookie Preferences