GALERIE FOTO: cum arată utilajul destinat să sape cel mai lung tunel de pe traseul Sibiu – Pitești. Când vor demara lucrările în zona montană

Cel mai lung tunel săpat prin munți pe traseul A1 Sibiu – Pitești va fi realizat pe Lotul 2 de către un antreprenor italian. În contrast cu celelalte tuneluri de pe A1, săpătura tunelului Poiana va fi efectuată în mod continuu cu ajutorul unui TBM (Tunnel Boring Machine), o mașină de forat semnificativ mai mare decât echipamentele utilizate la tunelurile de metrou sau feroviare.
Lungimea tunelului Poiana este de aproximativ 1,78 km. Acesta face parte din contractul Secțiunii 3 a Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești (37,4 km), atribuit în 2022 italienilor de la WeBuild pentru circa 5,3 miliarde de lei (aproximativ 1,1 miliarde euro).
Tunelul Poiana va fi forat cu un TBM
Sapaerea tunelului se va realiza cu un TBM achiziționat de constructor, în timp ce celelalte tuneluri de pe A1 sunt extrase prin metoda NATM (New Austrian Tunneling Method), o abordare în care săpătura progresează treptat, iar pereții tunelului sunt consolidați cu beton torcretat pe măsură ce lucrările avansează.
Instalația de foraj a intrat în teste la producător și urmează să fie demontată și transportată în țară. Va ajunge în portul Constanța în luna octombrie, după care vor fi organizate transporturi agabaritice către șantier. Aproximativ în luna martie a anului viitor estimăm începerea forajului la tunel, a declarat secretarul de stat în Transporturi, Irinel-Ionel Scrioșteanu, care a prezentat și o fotografie cu utilajul.
În poză se vede cum capul de forat al „cârtiței” a fost vopsit în culorile steagurilor Italiei și României.
Tunelul Poiana va avea o lungime de 1,78 km și va consta din două galerii cu câte două benzi de circulație pe sens.
Spre deosebire de Poiana, tunelul Momaia, aflat în lucru pe Secțiunea 4, are 1,35 km. Forajul acolo a început în toamna lui 2023, iar străpungerile au avut loc în acest an, iar finalizarea este estimată pentru 2026.
„Cele mai complexe lucrări rutiere pe care le-a văzut țara noastră până acum”
Cele 37,4 kilometri ai Secțiunii 3 a Autostrăzii Sibiu–Pitești vor reprezenta o veritabilă autostradă „ca-n Alpi”, potrivit unei asociații civile care monitorizează implementarea proiectelor mari de infrastructură.
„Cocoțată pe versanți, croșetează peste văi una dintre cele mai complexe lucrări rutiere pe care le-a văzut România, în competiție cu secțiunea vecină. Sunt peste 52 de poduri, pasajuri și viaducte care, puse cap la cap, totalizează în jur de 15 km. Nu doar lungimea contează: multe structuri scurte au pile înalte, deoarece traversează văi adânci. Instalarea grinzilor promite un spectacol în sine. La tunelul Poiana se adaugă încă 1,7 km, plus ecoductul Călinești, un pod pentru animale peste DN7, calea ferată și Râul Olt. Vor mai fi ziduri de sprijin, consolidări și milioane de metri cubi de săpături pe versanți”, subliniază surse civice.
În prezent, constructorul are autorizații de construire doar pentru o parte a tronsonului.
„Mobilizarea rapidă a echipelor italiene pe segmentele autorizate susține speranța că vom circula între Tigveni și Cornetu la finalul lui 2029, însă aceasta depinde de modul în care autoritățile vor gestiona birocrația”, notează o organizație civică.
„Dacă autorizațiile necesare nu vor fi emise cel târziu în primăvara lui 2026, deschiderea traficului pe cei aproape 38 de kilometri până la finele lui 2029 va fi aproape imposibilă, având în vedere complexitatea lucrărilor, dificultatea accesului și fereastra de execuție mult restrânsă față de zonele mai plate”, avertizează organizația civică.
*Zona tunelului Poiana apare în materialul video la minutul 12.20
A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni)
- Lungime: 37,4 km
- Constructor: WeBuild (Italia)
- Valoare: 5,3 miliarde de lei
- Contract semnat: August 2022
- Termen: 12 luni proiectare, 45 luni execuție
- Ordin de începere a lucrărilor: Februarie 2023
- Lucrări începute în teren: Februarie 2025
Stadiul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești
Autostrada Sibiu – Pitești ar urma să depășească 122 de kilometri în lungime, fiind împărțită în cinci secțiuni, conectând centrul și vestul României la rețeaua europeană de autostrăzi, contribuind la consolidarea Coridorului 4 Paneuropean.
- Pe A1 Sibiu – Pitești traficul a fost deschis în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17 km de la Sibiu la Boița – constructor Porr). Pe Secțiunea 2 Cornetu – Boița (31,3 km), cea mai dificilă porțiune ce traversează Valea Oltului, implică realizarea a șapte tuneluri; în februarie 2022 a fost semnat un contract în valoare de aproximativ 860 milioane de euro cu o firmă din Turcia. Până la sfârșitul anului 2024 s-au demarat lucrări la un viaduct la capătul Boița, iar în 2025 au început primele lucrări montane pe traseu. Pe Secțiunea 3 Tigveni – Cornetu (37,4 km), o asociere de constructori din Italia și România a câștigat în august 2022 contractul pentru cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România; lucrările pregătitoare au evoluat în perioada premergătoare șantierului, iar demararea pe teren a avut loc la începutul anului 2025. Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni, austriecii de la PORR au început în toamna anului 2023 și, în prezent, au finalizat ambele galerii ale tunelului Momaia. În decembrie 2024, circulația a fost deschisă pe Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș pentru aproximativ 15 km între Bascov (Pitești) și nodul rutier Merișani. Constructorul WeBuild a continuat lucrările pe restul tronsonului și a deschis traficul pe restul a aproximativ 15 km până la Curtea de Argeș în luna iunie.