Un specialist în educație media comentează intervenția vicepreședintelui CNA, subliniind perspectiva unei perioade îndelungate de implementare.

Politicile privind integrarea educației media în învățământul copiilor trebuie să recunoască faptul că dezvoltarea competențelor media reprezintă un proces de învățare de lungă durată, spune un expert cu două decenii în media, comunicare și educație.
Nu există standarde clare care să ajute tinerii să navigheze în universul media – de la conținuturi la modul în care folosesc telefoane sau internet. În sistemul de învățământ, educația media apare izolat, susținută de ONG-uri sau inițiative locale, afirmă Nicoleta Fotiade, lidera Mediawise Society.
Acest comentariu apare în contextul declarației de duminică a vicepreședintelui CNA, Valentin Jucan, potrivit căreia se lucrează la o solicitare către președinte pentru integrarea educației media în strategia de securitate națională.
Specialista este de acord cu ideea că educația media a devenit o chestiune de securitate națională, dar formulează și câteva observații.
Propunerea este să includem educația media – sau, și mai eficient, dezvoltarea competențelor media și digitale la nivel societal prin programe dedicate și acțiuni complementare – în cadrul strategiei de securitate națională. În același timp, politicile privind integrarea educației media în programa copiilor trebuie să pornească de la premisa că stăpânirea competențelor media este un proces de durată, care se perfecționează încă de la o vârstă fragedă, pe parcursul întregii vieți, printr-un demers sistematic.
De asemenea, Fotiade subliniază că strategia națională pentru dezvoltarea competențelor media și digitale trebuie să fie adoptată la nivel interguvernamental (educație, cultură, media) și să includă un plan multianual cu investiții solide.
Ea adaugă că intervențiile educaționale din cadrul strategiei trebuie proiectate cu viziune pe termen lung.
Este esențial ca abordarea pedagogică să depășească simpla luptă împotriva dezinformării, iar interacțiunea noastră cu mass-media este mult mai complexă. Educația media trebuie să devină un exercițiu constant de gândire critică, încurajând deprinderea de a verifica și selecta informațiile cu un ochi atent la veridicitate, să ne punem întrebări și să reflectăm cum emoțiile, nevoile și convingerile noastre pot influența deciziile online.
În plus, expertul în educația media evidențiază necesitatea unei coordonări și a unui dialog între practicieni, cercetători și experți din domeniu.
Imaginea este furnizată de Dreamstime.