Verificare severă din partea Ministrului Educației pentru învățământul liceal: România este înapoiată în materie de educație

Conform declarațiilor făcute de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, România se află într-o situație gravă în sectorul învățământului liceal, fiind comparată cu Epoca de piatră, și nu chiar cu Evul Mediu, în cadrul prezentării raportului OCDE ‘Educație și competențe în România – evaluarea OCDE a politicilor naționale în domeniul Educației’.
David a afirmat: ‘Situația actuală a învățământului liceal este deosebit de critică și necesită schimbări rapide. Avem nevoie de noi discipline, de conținuturi actualizate, metode inovatoare de predare și manuale adaptate.’
Ministrul a explicat că ‘se pune accent pe cunoștințe teoretice, însă abilitățile practice sunt neglijate. Acest lucru ne afectează performanțele la testările internaționale TIMSS și PISA, care evaluează competențele într-un mod holistic’.
Critica evaluării naționale: Limitări majore în scopul educațional
David a subliniat că OCDE pune un accent deosebit pe un curriculum centrat pe competențe.
Ministrul a continuat să exprime preocupările vizavi de manuale, întrebându-se cum pot fi integrate metodele moderne de predare, inclusiv varianta online și sarcini interactive, menționând că manualele sunt esențiale pentru un proces educațional eficient.
El a adăugat că, deși OCDE susține evaluările standardizate la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, evaluările pentru clasele mai mici ar trebui să fie simplificate pentru a oferi feedback constructiv elevilor și pentru a facilita o educație personalizată.
‘Referitor la evaluarea din clasa a VIII-a, OCDE a subliniat că aceasta este prea restrictivă. Focusul pe două discipline – Matematică și Limba română – este insuficient, având în vedere că în gimnaziu se urmărește evaluarea unei game mai variate de abilități. Această evaluare are un impact semnificativ asupra viitoarei traiectorii educaționale a elevului.’