Air India, o companie cu dificultăți istorice. Accidentul de la Ahmedabad complică situația operatorului aerian

Praful avionului Air India a adus compania într-o criză severă, afectând planurile ambițioase ale grupului Tata de a transforma acest transportator într-o aeronavă „de clasă mondială”, conform unui raport al Reuters, citat de News.ro.
După ce a achiziționat Air India de la stat în 2022, conglomeratul Tata a inițiat un plan extins de modernizare a flotei și a serviciilor, având ca scop îmbunătățirea imaginii afectate de ani de subfinanțări, întârzieri frecvente, plângeri ale clienților și pierderi financiare.
Directorul executiv Campbell Wilson a afirmat că Air India trebuie să ajungă la standardele giganților din industrie, precum Emirates. Totuși, accidentul recent poate periclita grav această redresare.
Flota învechită și întârzierile
„Pentru a supraviețui, Air India are nevoie de aeronave noi și de o întreținere rigurosă”, a afirmat Vibhuti Deora, un fost expert al Biroului de Investigații Aeronautice din India. El a subliniat că istoria companiei include tragedii notabile, precum accidentul din 2010 în care au decedat 158 de persoane și incidentul din 2020 cu divizia low-cost Air India Express, soldat cu 21 de decese.
Accidentul vine la scurt timp după ce premierul Narendra Modi a lăudat, la New Delhi, „momentul de decolare” al industriei aeriene din India, în fața unei audiențe internaționale.
„Siguranța este fundamentul identității de brand pentru o companie aeriană. Air India a suferit o lovitură serioasă în acest sens”, a declarat consultantul în comunicare Dilip Cherian.
Cu o flotă de 198 de aeronave, aproape 70 dintre ele având peste 10 ani, Air India se află în urma competitorilor precum IndiGo, care operează avioane moderne. Divizia sa low-cost, Air India Express, are 101 aeronave, 37% dintre acestea având mai mult de 15 ani. Aeronava implicată în accident avea 11 ani, conform Flightradar24.
Chiar dacă Tata a plasat comenzi pentru 570 de avioane noi și a extins rețeaua internațională, clienții continuă să se plângă de scaune murdare, ecrane nefuncționale și întârzieri excesive. În 2024, Air India a fost considerată compania cu cele mai mari întârzieri în Marea Britanie, având o medie de 46 de minute întârziere la decolare.
Un istoric marcat de tragedii majore
Pe lângă dificultățile operaționale și pierderile financiare – estimate la 520 de milioane de dolari pentru 2023-2024, la venituri de 4,6 miliarde – compania trebuie acum să facă față uneia dintre cele mai grave catastrofe aviatice din istoria Indiei. „Este o zi extrem de dificilă pentru toți cei din Air India. Ancheta va dura,” a transmis CEO-ul Campbell Wilson într-un mesaj video.
Istoricul Air India este marcat de mai multe tragedii grave. În 2010, când era o companie de stat, un Boeing 737 care venea din Dubai a ratat aterizarea pe un aeroport din sudul Indiei și s-a prăbușit într-o râpă, rezultând moartea a 158 de persoane. În 2020, o aeronavă Air India Express a ieșit de pe pistă în Kerala, incident soldat cu 21 de decese.
Air India, odinioară celebră pentru serviciile sale luxoase susținute de fondatorul J.R.D. Tata – primul pilot comercial al Indiei – a resimțit o scădere semnificativă a reputației sale începând cu mijlocul anilor 2000 din cauza problemelor financiare. A operat zboruri cu avioane widebody care aveau scaune deteriorate în clasa business, iar unele dintre aeronavele noi au fost ținute la sol din lipsă de piese de schimb.
Atunci când Tata a preluat compania, Air India era „într-o stare dezastruoasă”, a afirmat CEO-ul Wilson într-un interviu pentru Reuters în 2024. Acesta a specificat că unele aeronave nu mai fuseseră modernizate din momentul livrării lor în 2010-2011.