Bulgaria își primește primele avioane F-16 noi în timp ce România va asigura poliția aeriană în doi ani cu avioane second-hand - Diferențele dintre cele două strategii nationale

Bulgaria își primește primele avioane F-16 noi în timp ce România va asigura poliția aeriană în doi ani cu avioane second-hand - Diferențele dintre cele două strategii nationale
F16 din dotarea RoAF, Foto: Forțele Aeriene Române / Bogdan Aaron PANTILIMON

În 2025, Bulgaria va face tranziția la avioane de vânătoare moderne, primind chiar luna aceasta primele sale avioane F-16 Block 70. Strategia Bulgariei diferă de cea a României, care a ales să modernizeze forțele aeriene prin achiziția de avioane second-hand.

Primele trei avioane F-16 pentru Bulgaria, unul rămâne în SUA

Bulgaria va primi primele trei avioane F-16 Block 70 la sfârșitul lunii ianuarie, într-o ceremonie ce va avea loc în SUA, conform anunțului Ministrului Apărării din Bulgaria, Atanas Zapryanov.

Două dintre aceste avioane vor ajunge în Bulgaria în primăvară, în timp ce cel de-al treilea va rămâne în SUA pentru antrenamentul piloților.

Conform publicației Aviația Magazin, Lockheed va livra încă cinci avioane în cursul anului 2025 pentru a finaliza prima etapă a contractului cu Bulgaria, dar încă nu este clar câte dintre acestea vor ajunge efectiv în țară.

Bulgaria investește de două ori mai mult decât România pentru avioane de vânătoare

Bulgaria a optat pentru achiziția de avioane F-16 noi, produse în SUA, la standardul Block 70, care include sisteme moderne, precum radar avansat și echipamente electronice similare cu cele avansate utilizate pe avioanele F-35.

Pentru cele 16 avioane F-16 Block 70, Bulgaria va plăti peste 2,3 miliarde de dolari, un cost semnificativ comparativ cu suma de aproximativ 1,3 miliarde de euro pe care România o va cheltui pe 49 de avioane de vânătoare second-hand destinate unui termen de utilizare de 10-15 ani.

Bulgaria se confruntă cu provocări în operarea F-16 din 2025

Tranziția de la vechile avioane de luptă sovietice la cele americane reprezintă un test pentru forțele aeriene bulgare.

Bulgaria nu dispune de suficienți piloți pentru operarea celor 8 avioane așteptate pentru 2025, iar modernizarea bazei „Graf Ignatievo” progresează lent, cu costuri în creștere.

Unii experți în aviație critcă strategia guvernului bulgar de achiziție, afirmând că aceasta întârzie îndeplinirea planurilor de achiziție a avioanelor de generația a cincea.

România, un model de succes în implementarea avioanelor occidentale

Un avion F-16 Block 70 are o durată de viață estimată de minimum 40 de ani, ceea ce înseamnă că, dacă Bulgaria le va întreține corect, acestea ar putea rămâne în uz până după 2070.

Experții bulgari menționează România ca un model de succes în gestionarea tranziției la avioane occidentale și, eventual, la F-35 de nouă generație.

România asigură poliția aeriană pentru Bulgaria în 2027

Deși Bulgaria va primi avioane F-16 noi în 2025, acestea nu vor fi operaționale imediat, deoarece este necesară o pregătire suplimentară atât pentru piloți cât și pentru infrastructură.

În acest scenariu, Bulgaria va continua să se bazeze pe avioanele MiG-29 pentru apărarea aeriană, fiindcă numărul acestora nu este suficient iar acestea nu sunt întotdeauna operaționale.

România va desfășura o misiune de poliție aeriană în Bulgaria în 2027 pentru a compensa lipsa capacităților aeriene suficiente la sud de Dunăre.

România încheie un contract pentru achiziția avioanelor F-35

La sfârșitul anului 2024, România a semnat un contract cu SUA pentru 32 de avioane F-35, parte a unui plan mai amplu de achiziție a 48 de aeronave.

Achiziția celor 32 de F-35 se ridică la 6,5 miliarde de dolari, sumă care include nu doar avioanele, ci și diverse tipuri de suport și pregătire pentru personal.

Aceste avioane stealth sunt așteptate să devină operaționale în jurul anului 2030, formând două escadrile care vor înlocui avioanele F-16 mai vechi.

Statusul avioanelor F-16 în România

România deține în prezent 32 de avioane F-16, cu ultimele 3 aeronave sosind la finalul anului 2024. În total, două escadrile sunt operaționale, iar până la sfârșitul anului 2025, se preconizează că România va avea 49 de avioane.

Decizia României de a achiziționa avioane F-16 second-hand

România a optat pentru avioane F-16 second-hand în anii 2010, ca o soluție de tranziție, având în vedere nevoia urgentă de a înlocui avioanele desfășurate chiar înainte de 2014.

Contractul cu Portugalia pentru achiziția a 12 avioane F-16 block 15 a fost semnat în 2014, urmat de modernizări relevante.

Investiția totală a sectorului a fost de 630 milioane de euro, incluzând modernizări și pregătirea personalului.

Avioanele F-16 românești au fost modernizate pe parcursul timpului

Avioanele cumpărate de România, deși mai vechi, au fost modernizate, având încă o resursă de viață semnificativă.

Aceste actualizări includ avansuri în sisteme și echipamente, aducându-le mai aproape de standardele celor mai recente avioane.

Achiziția F-16 din Norvegia asigură operaționalizarea până la venirea avioanelor F-35

România a semnat un contract cu Norvegia pentru achiziția a 32 de avioane F-16, cu o resursă de zbor semnificativă.

Actualmente, nouă din cele 32 de avioane au fost livrate și sunt supuse unor modernizări pentru a se încadra în standardele recente.

Contractul include sprijin logistic și piese de schimb necesare pentru operarea Flotei Aeriene.

Recomandari
Show Cookie Preferences