Două aeronave F-16 suplimentare pentru România: formarea unei noi escadrile de luptă a Forțelor Aeriene / Actualizare privind flota de F-16 a României

România a primit joi două avioane F-16 Fighting Falcon, parte dintr-un total de 32 de unități achiziționate de la Regatul Norvegiei, acestea aterizând la Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii.
Ministerul Apărării a anunțat că aeronavele vor fi integrate în dotarea Escadrilei 571 Aviație Vânătoare care face parte din Baza 57 Aeriană „Căpitan Aviator Constantin Cantacuzino”, situată la Mihail Kogălniceanu.
Cele două avioane F-16 se vor alătura escadrilei de luptă, funcționând temporar la Câmpia Turzii până la finalizarea lucrărilor de dezvoltare și extindere a bazei de la Mihail Kogălniceanu.
MApN a comunicat că noile aeronave vor întări securitatea națională prin îndeplinirea misiunilor de apărare a spațiului aerian, atât în timp de pace, cât și în situații de criză, în cadrul Serviciului de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comanda națională și a NATO.
De la semnarea contractului cu Norvegia, România a primit până acum 18 avioane F-16. Acestea sunt livrate în stare operațională și au o resursă disponibilă care le va permite utilizarea timp de cel puțin 10 ani înainte de a fi înlocuite cu avioane de generația a V-a.
Primele 16 aeronave din Norvegia sunt parte din Escadrila 48 Vânătoare, iar cele două recent sosite, împreună cu 14 aeronave care urmează să ajungă până la sfârșitul anului, vor echipa Escadrila 571 Aviație Vânătoare de la Mihail Kogălniceanu.
Astfel, România va opera în momentul de față 35 de avioane F-16, dintre care primele 17 au fost achiziționate din Portugalia menținând o escadrilă de luptă la baza aeriană 86 Borcea, iar până la sfârșitul anului, flota va ajunge la 49 de aparate.
Datorită introducerii treptate a avioanelor F-16 din 2016, România a reușit să își pensioneze vechile avioane sovietice MiG-21 LanceR, îmbunătățind astfel capacitățile sale de apărare aeriană în cadrul NATO.
Decizia României de a achiziționa avioane F-16 second-hand
În perioada anilor 2010, România a decis să achiziționeze avioane F-16 second-hand ca măsură temporară înainte de a trece la avioane moderne de generația a cincea.
Pe măsură ce avioanele MiG-21 LanceR își atingeau limita de viață, nevoia de a progresa către aeronave mai noi s-a făcut urgentă, însă trecerea direct la F-35 ar fi fost prea complexă și costisitoare.
În 2014, România a semnat un contract cu Portugalia pentru 12 avioane F-16 block 15, care au fost modernizate în programul MLU (Mid-Life Upgrade), prima livrare având loc în 2016.
România a achiziționat ulterior și alte 5 aeronave, formând astfel o escadrilă de 17 avioane la baza aeriană Fetești – Escadrila 53 Warhawks.
Valoarea totală a achiziției, inclusiv modernizarea și pregătirea personalului, s-a ridicat la 630 de milioane de euro.
Avioanele F-16 din România: vechi, dar modernizate
Deși avioanele achiziționate sunt din anii 1980, acestea dețin în continuare o resursă de viață considerabilă și au beneficiat de un proces de modernizare MLU, îmbunătățindu-se semnificativ.
Modernizarea a inclus motorizare F100-PW-220E, cabină F-16 C/D Block 50/52, display-uri multifuncționale, radar modernizat, și sisteme de navigație avansate.
De asemenea, s-au realizat integrarea de echipamente precum SniperPod pentru observare și JHMCS pentru utilizarea eficientă a rachetelor AIM-120C-7 și AIM-9M/X.
Cele 17 avioane din programul românesc vor suferi o nouă modernizare estimată la 280 de milioane de euro, având ca scop atingerea standardului Tape M6.6.
Planurile României pentru avioanele F-35
În 2022, România a semnat un contract cu guvernul Norvegian pentru achiziționarea a 32 de avioane F-16 devaluat, în valoare de aproximativ 400 de milioane de euro. Până acum, nouă dintre aceste aeronave au fost livrate.
Deși mai vechi, aceste aparate dispun de o resursă de zbor de 2-3.000 de ore, asigurându-le o utilizare continuă până la integrarea avioanelor F-35.
Aeronavele F-16 din Norvegia au beneficiat de un program de modernizare MLU, ajungând la standardul Tape M6.5.2 și sunt prevăzute să fie modernizate ulterior la standardul Tape M6.6.
Contractul include și livrări de piese de schimb, motoare de rezervă și suport logistic.
România își modernizează flota cu avioane F-35, contract istoric.
La finalul anului 2024, România a semnat cu SUA un contract pentru 32 de avioane F-35, parte dintr-un plan mai amplu de achiziționare a 48 de aeronave.
Achiziția, aprobată de Parlament, se ridică la 6,5 miliarde de dolari și include, pe lângă avioane, piese de schimb, motoare de rezervă, logistică, antrenament personal și muniție.
Cele 32 de avioane F-35 sunt planificate să devină funcționale în cadrul Forțelor Aeriene Române în jurul anului 2030, constituind două escadrile care vor înlocui aeronavele F-16 mai vechi.
Etapa a doua a programului F-35, care prevede achiziția a încă 12 avioane, va fi detaliată în viitor, urmând ca România să opereze până în 2040 un total de 48 de aeronave de generația a cincea.