Două recorduri pe piața auto din România în 2024. Cele mai căutate branduri de români și perspectivele pentru mașinile second-hand în 2025

Două recorduri pe piața auto din România în 2024. Cele mai căutate branduri de români și perspectivele pentru mașinile second-hand în 2025
Masini (foto Vlad Ispas, Dreamstime.com)

Piața auto românească a înregistrat creșteri semnificative în 2024, atingând un nou apogeu în tranzacțiile de mașini second-hand la nivel național. Deși sectorul auto electric a avut un an mai slab, pe piață au început să apară și mașini chinezești, în cantități limitate. În total, în ultimii trei ani au fost aduse în România aproximativ un milion de automobile second-hand din import. Cum va evolua piața în 2025?

Românii au achiziționat anul trecut peste 150.000 de automobile noi

Vânzările de mașini noi au crescut în 2024 cu 5%, de la 144.000 la peste 151.000 de unități înmatriculate. Aceasta reprezintă al patrulea an consecutiv de creștere și cel mai bun rezultat din 2019.

Dacia a captat aproximativ 30% din piața automobilelor noi, fiind urmată, la distanță considerabilă, de Toyota, Hyundai și Skoda. Dacia continuă să domine segmentul, având înmatriculări mai mari decât toate celelalte mărci din top.

Cele mai populare modele din piață au fost Logan, Duster, Sandero și Jogger de la Dacia, alături de Skoda Octavia. Segmentul SUV a atins o cotă record de aproape 49% în România, conform datelor APIA, cu vânzări de peste 70.000 de SUV-uri, Dacia Duster fiind modelul cel mai căutat, cu peste 13.000 de unități.

Vânzările de mașini full-electrice au înregistrat o scădere de peste 30% anul trecut, ca urmare a reducerii subvenției Rabla Plus. Înmatriculările de mașini full-electrice Dacia și Volkswagen s-au diminuat semnificativ, iar Tesla a avut, de asemenea, scăderi. În ceea ce privește hibridele plug-in, cele mai populare mărci au fost Mercedes-Benz, BMW și Ford, conform datelor APIA din decembrie 2024.

Lansările de peste 1.000 de automobile noi de la branduri chinezești au marcat anul trecut, însă cota acestora rămâne modestă.

Cel mai eficient an din istoria pieței automobilelor noi a fost 2007, cu peste 312.000 de unități, în contrast cu 2013, când au fost înmatriculate mai puțin de 58.000 de automobile, conform datelor DGCPI. Diferența între cea mai slabă lună – septembrie, cu sub 9.000 de unități, și iunie, cu peste 21.000, a fost foarte semnificativă.

An antrenant pentru mașinile second-hand din import

Piața mașinilor second-hand din import a avut un parcurs pozitiv, înregistrând un total de 344.000 de unități, comparativ cu 304.000 în 2023. Au existat fluctuații lunare semnificative, cu vânzări ce au variat de la sub 25.000 de automobile în luna mai la aproape 35.000 în octombrie. Luna octombrie a fost cea mai bună din ultimii trei ani pentru piața second-hand din import, conform datelor analizate din rapoartele DGCPI.

În ultimii trei ani, au fost importate în țară aproximativ un milion de automobile second-hand.

Anul 2017 rămâne cel mai productiv pentru acest domeniu, cu 518.000 de unități, în vreme ce 2011 a fost cel mai slab, cu mai puțin de 95.000 de automobile second-hand.

Anul trecut, s-au înregistrat numeroase vânzări de automobile second-hand, depășind pentru prima dată pragul anual de 700.000 de unități vândute.

Conform DGCPI, reînmatriculările au ajuns la 710.000, comparativ cu 663.000 în 2023, iar în total, în ultimii patru ani, au fost realizate peste 2,5 milioane de tranzacții cu automobile second-hand pe plan național.

Luna octombrie a fost cea mai prolifică, cu peste 68.000 de reînmatriculări, în contrast cu luna iunie, care a avut sub 50.000 de mașini.

Aceste reînmatriculări au cunoscut o expansiune impresionantă în ultimul deceniu: în 2015, la sub 230.000 unități, și în 2018 au trecut de jumătate de milion, iar în 2019 au depășit pragul anual de 600.000, un nivel care s-a consolidat.

Parcul auto din România se apropie de 9 milioane de autoturisme.

Perspectivele pentru 2025

Anul 2025 se preconizează a fi unul provocator din punct de vedere politic și economic. După un 2024 în care toate cele trei segmente ale pieței auto au avut creșteri, este incert dacă tendința se va menține și în 2025. Două modele noi vor fi lansate, Dacia Bigster și Ford Puma Gen-E, produse în România.

Predicțiile pentru evoluția pieței în anul în curs sunt dificile, depinzând de condițiile politice și fiscale. Vor fi majorate impozitele? Vor crește ratele dobânzilor? Vor fi ajustate subvențiile pentru programul Rabla Plus de la 5.100 euro la peste 7.000 euro, așa cum au cerut diverse voci din industrie?

Există șanse limitate pentru o expansiune a pieței automobilelor full-electrice, deși sunt planificate lansări ale unor modele electrice, inclusiv unele cu prețuri sub 30.000 de euro, ceea ce ar putea influența pozitiv în contextul actual.

Vor fi disponibile mai multe automobile de la branduri chinezești pe piața locală, însă, având în vedere impozitele mari impuse de UE din toamna lui 2024, nu ar trebui să ne așteptăm la o creștere semnificativă.

În sectorul automobilelor second-hand din import, va fi mai dificil să găsim modele diesel de 3-4 ani vechime din Europa de Vest, având în vedere reducerea producției de mașini cu motor diesel. Românii preferă automobilele diesel din producția 2020-2021, dar acestea devin din ce în ce mai rare, iar numărul limitat de opțiuni va determina o continuare a creșterii prețurilor.

Recomandari
Show Cookie Preferences