Elevii pot omite participarea la lecțiile cu povești LGBTQ+, conform unei hotărâri controversate a Curții Supreme a SUA

Curtea Supremă a SUA a stabilit că elevii au dreptul să nu participe, din motive religioase, la lecții în care sunt citite povești cu personaje gay sau transgender – o decizie considerată un pas semnificativ în favoarea libertății religioase în instituțiile de învățământ, conform unei surse de presă.
Într-un caz care a relansat disputele dintre valorile religioase și politicile educaționale laice din Statele Unite, Curtea Supremă a dat câștig de cauză unor părinți din Maryland care s-au plâns că nu aveau opțiunea de a-și proteja copiii de conținutul a șase cărți pe care le considerau inadecvate.
Hotărârea impune autorităților școlare din comitatul Montgomery – o zonă înstărită din apropiere de Washington – să permită părinților să retragă copiii de la astfel de lecturi, dacă motivele sunt religioase.
În cazul Mahmoud vs. Taylor, trei familii – musulmane, catolice și ortodoxe – au acuzat consiliul școlar că prin politica impusă, le obligă copiii să asculte povești care, potrivit opiniei lor, promovează „ideologii politice despre familie și sexualitate, contrare bunului-simț, științei și interesului copiilor”.
Una dintre cărțile în discuție, Nunta unchiului Bobby, prezintă povestea unui personaj gay care se căsătorește, iar cealaltă, Născut pregătit: Povestea adevărată a unui băiat pe nume Penelope, relatează experiența unui copil transgender.
Părinții au inițiat acțiunea după ce autoritățile școlare au decis să nu anunțe anticipat când vor fi citite aceste cărți în clasă, ceea ce a împiedicat retragerea copiilor din sala de clasă în acele momente.
Hotărârea a fost pronunțată după o audiere preliminară din luna aprilie, în care câțiva judecători conservatori ai Curții s-au arătat disponibili să asculte argumentele părinților, în contextul în care instanțele inferioare nu au acceptat să oblige autoritățile școlare să-și schimbe politica.
În justificarea deciziei, judecătorul conservator Samuel Alito a declarat: „Recunoaștem de mult timp dreptul părinților de a decide asupra «educației religioase» a copiilor lor. Atunci când politicile guvernamentale interferează semnificativ în formarea religioasă a copiilor, am conchis că acest drept este încălcat.”
În concluzia hotărârii, se subliniază: „Până la epuizarea tuturor căilor de atac în acest caz, consiliul școlar trebuie să notifice din timp părinții ori de câte ori urmează să fie utilizate aceste cărți sau altele de același tip și să permită retragerea copiilor de la aceste lecții.”
Decizia Curții a fost criticată dur de judecătoarea liberală Sonia Sotomayor, care a subliniat că educația publică ar trebui să fie o experiență comună pentru toți elevii și „cel mai eficient instrument pentru a promova un destin comun”.
Ea a avertizat, însă, că această idee riscă să devină „doar o amintire” dacă elevii vor fi „feriți sistematic de expunerea la idei sau concepte care contravin credințelor religioase ale părinților”.
Hotărârea survine într-un context marcat de reacții conservatoare în școlile și bibliotecile publice din diverse zone ale SUA – în special în statele conduse de republicani. Această mișcare are ca scop adesea eliminarea cărților considerate inadecvate de conservatorii sociali, în special cele cu teme LGBTQ+ sau legate de inegalități rasiale.
Conform Asociației Bibliotecilor Americane, există în prezent cel puțin 112 inițiative legislative la nivel de stat care vizează extinderea definiției materialelor considerate obscene sau dăunătoare pentru copii, precum și restrângerea libertății bibliotecarilor de a decide ce cărți să fie incluse în colecțiile lor.