Subiecte BAC Română 2025: O profesoară dezvăluie soluții pentru evaluare

Dificultatea subiectelor la prima probă scrisă a Bacalaureatului 2025 la Limba română a fost evaluată ca fiind medie spre dificilă, conform explicațiilor profesoarei Eliza Iordache, de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București.
Astăzi, elevii de clasa a 12-a au susținut examenul pentru proba de Limba și Literatura română. La subiectul al treilea, cei de la profilul real au fost solicitați să caracterizeze un personaj ales din operele lui Ioan Slavici sau Ion Creangă, în timp ce elevii de la profilul uman au trebuit să analizeze relația dintre două personaje din aceleași lucrări literare.
Profesoara Iordache a afirmat că redactarea eseului argumentativ de la subiectul IB nu ar fi trebuit să ridice dificultăți semnificative, elevii având de argumentat influența aspectului fizic asupra succesului unei persoane.
Pentru subiectul al doilea, elevii au avut sarcina de a explica rolul notațiilor autorului într-un fragment din „Domnișoara Nastasia”, de George Mihail Zamfirescu. Profesoara a insistat asupra importanței de a menționa structura textului dramatic, inclusiv unitățile specifice precum actul, scena și tabloul, precum și aspecte temporale și spațiale ale acțiunii și caracterizarea personajelor.
Referitor la regie, elevii trebuie să prezinte detalii despre interpretarea actorilor, inclusiv gesturi, mimică, postură, ton vocal, opriri și ritm.
Ghid pentru rezolvarea subiectului III
Pentru eseul de la subiectul al III-lea, elevii de la profilul real, care au ales să caracterizeze un personaj din Ioan Slavici sau Ion Creangă, trebuiau să abordeze următoarele aspecte:
- Identificarea unei trăsături principale ilustrate prin două scene relevante;
- Analiza a minimum două elemente de structură, compoziție și limbaj care contribuie la construirea personajului.
Elevii de la profilul uman aveau de redactat un eseu referitor la relația dintre două personaje alese din aceleași opere literare. Profesoara a subliniat că trebuie menționate:
- Descrierea statutului social, moral și psihologic al fiecărui personaj;
- Evidențierea evoluției relației dintre personaje;
- Examinarea a minimum două elemente de structură, compoziție și limbaj relevante pentru interacțiunea dintre personaje.
Eliza Iordache a afirmat că aceste eseuri necesită o înțelegere și interpretare literară mai sofisticată, subliniind totodată că „nu au fost evaluate aspectele specifice ale compunerii unui text narativ, un subiect destul de previzibil pentru elevii de la profilul real.”