Taxă de 540 de lei pentru cetățenii din Sectorul 4 care dețin mașini fără loc de parcare: Consiliul Local va decide joi asupra proiectului
În cadrul unei ședințe programate pentru joi, 12 decembrie, la ora 13:00, consilierii locali din Sectorul 4 vor evalua un proiect ce prevede o taxă de 540 de lei pentru cetățenii care dețin autoturisme dar nu dispune de un loc de parcare. Din ianuarie 2025, această taxă ar putea intra în vigoare, având în vedere că proiectul a fost discutat public din luna trecută.
Cătălin Teniță, de la REPER, a anunțat pe rețelele de socializare că primarul Daniel Băluță va supune la vot, în ședința de mâine, o taxă de 540 de lei aplicabilă tuturor proprietarilor de mașini din sector, indiferent dacă aceștia beneficiază de un loc de parcare de la primărie sau parchează pe proprietatea personală.
Conform proiectului de hotărâre, această taxă se va aplica de la 1 ianuarie 2024 pentru o durată de 10 ani, vizând toate persoanele fizice și juridice ce au în proprietate un vehicul înregistrat la Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 4 și care nu dețin un loc de parcare.
Criticii proiectului, precum Teniță, susțin că acesta este ilegal, argumentând că încalcă legislația fiscală și dublează impozitul pe vehicule deja existent. Anunțul aprobării proiectului s-a făcut recent, iar votul va avea loc în aceeași zi.
Teniță a subliniat că, în cazul aprobării proiectului, REPER București intenționează să inițieze acțiuni legale pentru a anula taxa, solicitând responsabilitate civilă din partea celor care au avizat o măsură ce afectează o mare parte a populației din sector.
Motivația primarului Daniel Băluță pentru introducerea acestei taxe
Conform referatului de aprobat, scopurile impunerii taxei pentru proprietarii de mașini fără locuri de parcare sunt următoarele:
- Reducerea poluării: Prin înființarea acestei taxe, se dorește asigurarea fondurilor necesare pentru amenajarea parcărilor și îmbunătățirea mobilității urbane, cu impact pozitiv asupra mediului.
- Descurajarea achiziției de automobile de către cei fără loc de parcare: Impunerea acestei taxe ar putea determina cetățenii să utilizeze mijloace de transport alternative.
Documentele aferente proiectului indică faptul că, în Sectorul 4, sunt aproximativ 182.000 de vehicule înmatriculate, dar doar 67.303 locuri de parcare disponibile (inclusiv circa 9.500 de parcări publice). Aceasta înseamnă că mai mult de 100.000 de locuitori nu au loc de parcare, obligându-i să-și lase mașinile pe trotuare, în spații verzi sau pe carosabil.