Trenuri și locomotive noi în România pentru 2025: Detalii despre modernizarea vagoanelor

Trenuri și locomotive noi în România pentru 2025: Detalii despre modernizarea vagoanelor
Locomotiva modernizata (foto Vlad Barza)

România se confruntă cu dificultăți în a aduce trenuri noi și în a moderniza rapid locomotivele și vagoanele existente. Asociația Pro Infrastructură subliniază că anul 2025 ar putea aduce îmbunătățiri, dar este marcat și de frustrări.

Rezumatul Proiectelor Planificate

  • Alstom intenționează să livreze peste 30 de trenuri noi Coradia, cu obiectivul ca toate să fie în circulație în prima jumătate a anului 2026. Actualmente, doar un tren este operativ, realizând două călătorii pe zi.
  • Producătorul polonez PESA ar trebui să finalizeze omologarea trenurilor și să demareze teste pe rețeaua feroviară din România, cu perspectiva livrării a peste 80 de trenuri în următorii ani.
  • Există șanse ca în perioada noiembrie-decembrie să fie operațional primul lot de locomotive Alstom Traxx 3 MS, dintr-un total de 16 unități.
  • În următorii ani, sperăm să modernizăm câteva zeci de vagoane, având în vedere că anul trecut CFR Călători a introdus în circulație doar 6 vagoane. Din pachetul de 55 de locomotive, anticipăm o livrare consistentă din partea Softronic, cu 10 unități din cele 19 planificate.
  • Incertitudini persistă în privința finanțării trenurilor pe hidrogen, având în vedere că licitația pentru 12 rame a fost anulată de repetate ori.
  • CFR SA trebuie să grăbească lucrările de electrificare a rețelei, de exemplu, linia Cluj – Oradea va fi închisă pentru cel puțin doi ani din motive de construcție.

Declarații ale Asociației Pro Infrastructură

Deși fondurile europene nerambursabile din POIM erau disponibile încă din 2016, abia la sfârșitul anului 2024, ARF a reușit să achiziționeze primul tren Coradia Stream. Anul 2025 ar putea fi un început promițător, dar cu un gust amar din cauza anilor de ineficiență.

Chiar dacă Alstom a promis livrarea rămărilor din contractul de 37 de unități Coradia Stream în 2025, se specifică că cele mai multe vor fi operate în acest an, restul rămânând pentru prima jumătate a anului 2026.

Pentru 2025, s-ar putea finaliza omologarea trenurilor PESA, iar testele naționale ar putea începe vara. Modelul care va ajunge în România se află în proces de omologare în cadrul unei alte comenzi, astfel că testele pe rețeaua românească sunt esențiale.

Din comanda PESA, România va primi 20 de rame InterRegio (finanțate din PNRR) și 62 de rame Regio (din Fondul de Modernizare). De asemenea, există finanțare pentru achiziționarea a 9 trenuri electrice InterRegio, care ar putea suplimenta comanda existentă.

Așa cum am menționat anterior, sunt mari șanse ca în noiembrie-decembrie să vedem primele locomotive Alstom Traxx 3 MS în funcțiune.

În ceea ce privește modernizările, dacă în 2024 CFR Călători a reușit să modernizeze doar 6 vagoane, anul 2025 ar putea aduce între 10 și 15 vagoane din cele 139 planificate în PNRR, accelerarea acestui proces depinzând de finalizarea testelor de conformitate.

Din pachetul de 55 de locomotive, se așteaptă livrări substanțiale din partea Softronic, cu 10 unități din cele 19 în diverse stadii de producție. Softronic a obținut certificarea pe 21 ianuarie 2025, iar producția de serie poate începe. De asemenea, se preconizează livrări din partea Reloc Craiova, însă certificarea acestora nu este finalizată.

Un alt aspect important este licitația pentru 12 rame pe hidrogen, care a fost anulată de trei ori și va fi relansată în decembrie 2024. Cerințele au fost actualizate, dar termenul limită PNRR din 2026 este pe cale să nu mai fie respectat.

O licitație așteptată anul acesta vizează 58 de rame regionale suplimentare, cu finanțare asigurată prin Programul Transport. Prin Fondul de Modernizare, se preconizează o achiziție de 23 de locomotive electrice noi, dar nevoia de investiții este încă uriașă după 20 de ani de neglijență. Speranțele sunt că 2025 ar putea reprezenta un început pozitiv pentru modernizarea materialului rulant în sistemul feroviar din România.

Este esențial ca ARF să rămână activă și să nu se lase dusă de val, după ce conducerea anterioară a reușit să îmbunătățească situația. Eforturile în reforma feroviară nu trebuie să se oprească la realizări minime.

Oficialii CFR SA trebuie să continure procesul de electrificare a rețelei. Vor fi primite sute de rame în următorii ani, iar achizițiile prin fonduri europene nu vor putea viza garnituri diesel.

Din păcate, electrificarea pe Bărboși-Tecuci rămâne în întârziere, iar legătura Galați-Moldova este în așteptare. Lucrările pentru linia Cluj-Oradea sunt în desfășurare, iar soarta licitației pentru Constanța-Mangalia rămâne incertă. Până în prezent, sub 40% din rețeaua feroviară a fost electrificată!

Recomandari
Show Cookie Preferences