Un procent semnificativ dintre elevii de liceu și o parte din cei de gimnaziu petrec pe TikTok mai mult de 5 ore. Cele mai comune activități online ale adolescenților.

Un procent semnificativ dintre elevii de liceu și o parte din cei de gimnaziu petrec pe TikTok mai mult de 5 ore. Cele mai comune activități online ale adolescenților.
TikTok, Facebook, Google, Foto: Mikhail Primakov / Dreamstime.com

Conform unui studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent, timpul petrecut pe internet de adolescenți crește pe măsură ce aceștia îmbătrânesc, variind de la o medie de două ore pentru copiii de 9-10 ani la șase ore pentru cei cu vârste între 15 și 19 ani. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, preferințele de consum media se transformă, iar unii ajung să utilizeze aplicații precum TikTok pentru peste cinci ore în fiecare zi.

  • Studiul intitulat „Relația cu informația și obiceiurile de consum media ale copiilor și tinerilor din România” a analizat comportamentele celor cu vârste între 9 și 19 ani în privința rețelelor de socializare și a mass-media. Eșantionul a fost format din 1.852 de elevi din România, provenind din clasele a III-a și a IV-a, liceu și gimnaziu. Marja de eroare este de ±1% cu un nivel de încredere de 95%.

Care este platforma preferată a elevilor pentru petrecerea timpului?

Analizând datele, se observă că aproape 32% dintre liceeni își dedică peste cinci ore pe zi aplicației TikTok, iar un sfert dintre elevii de gimnaziu se regăsesc în aceeași situație. În contrast, doar 1% dintre liceeni și 1,5% din gimnaziu afirmă că nu folosesc deloc TikTok.

În ceea ce privește Instagram, 22,8% dintre elevii de liceu și 17,8% dintre elevii de gimnaziu raportază că își petrec peste cinci ore pe această rețea socială. Majoritatea utilizatorilor afirmă că își petrec pe Instagram sub o oră pe zi (26,1% dintre liceeni și 34,6% dintre gimnaziu).

Motivul principal invocat de elevi pentru timpul petrecut pe Instagram este nevoia de socializare.

„Elevii utilizează Instagram în principal pentru a comunica cu prietenii, familia sau alte persoane (83% – liceu, 74% – gimnaziu), a vizualiza postările altora (83% – liceu, 79% – gimnaziu) și a interacționa prin comentarii, reacții sau like-uri (50% – liceu, 43% – gimnaziu). Interacțiunea se produce cel mai adesea cu postările distribuite de prieteni sau colegi”, afirmă studiul.

TikTok, o sursă de distracție și relaxare pentru adolescenți

Conform cercetărilor, motivul principal care determină tinerii să acceseze TikTok nu este neapărat dorința de a obține informații.

„Tinerii urmăresc conținut bazat pe interesele lor personale, care îi amuză, iar doar o mică parte o fac pentru a se informa despre diverse subiecte. Majoritatea elevilor din liceu și gimnaziu se uită la postările altora din feed-ul personal, iar o proporție semnificativă interacționează cu live-urile. Totuși, majoritatea nu încarcă propriile postări pe TikTok – doar 20% dintre liceeni și gimnaziu afirmă că fac acest lucru”, subliniază autorii studiului.

Ce aplicații domină telefoanele adolescenților?

În cazul elevilor din clasele a III-a și a IV-a, aceștia petrec în medie două ore pe zi pe internet, iar YouTube este aplicația preferată, urmată de WhatsApp și Roblox, acesta din urmă fiind o platformă de jocuri. Numai 2,2% dintre elevii de clasa a III-a și a IV-a spun că nu au cont pe platformele de socializare, iar aproape 38% accesează TikTok.

WhatsApp, aplicația preferată de majoritatea elevilor de gimnaziu

Spre deosebire de colegii lor din clasele primare, doar 28% dintre elevii de gimnaziu utilizează Roblox. WhatsApp este aplicația favorit a majorității tinerilor din acest segment, fiind folosită de 85% dintre ei, urmată de YouTube (81%), TikTok (72%) și Snapchat (70%). Timpul mediu petrecut pe internet de aceștia este de aproximativ 4 ore pe zi.

Aplicațiile populare în rândul liceenilor

Pe măsură ce adolescenții îmbătrânesc, crește și timpul pe care îl alocă internetului. Liceenii sunt cei care petrec cele mai multe ore pe rețelele de socializare, cu Instagram având cea mai mare popularitate, utilizată de 93% dintre aceștia. Urmează WhatsApp cu 90% și TikTok cu 85%.

Tinerii se informează din social media și de la prieteni, nu din mass-media tradițională

Studiul a explorat și sursele de informare pentru tineri. Cele mai frecvente surse sunt discuțiile de grup cu prietenii și familia. Aproape 70% dintre elevii de gimnaziu și de liceu dedică două ore sau mai mult pe zi discuțiilor cu prietenii, iar mai mult de jumătate din aceștia interacționează în mod similar cu membrii familiei sau adulții din jurul lor.

De asemenea, tinerii preferă să se informeze prin știri distribuite pe rețelele sociale (45,5%), în detrimentul celor din pressa clasică (33,6%).

Modalități de identificare a informațiilor false de către tineri

Studiul oferă diverse criterii prin care elevii își formează opinia despre veridicitatea informațiilor. Cei mai mulți (58,9%) consideră o informație ca fiind adevărată dacă aceasta confirmă cunoștințele anterioare. Alte criterii folositoare includ verificarea apariției informației în mai multe surse (56,6%) și identificarea sursei sau autorului (47%).

Sugestiile Centrului pentru Jurnalism Independent

Raportul include o serie de sugestii pentru domeniul educațional, având în vedere utilizarea extinsă a internetului și a rețelelor sociale de către tineri. Aceste subiecte necesită o abordare corespunzătoare în cadrul școlilor.

„Este esențial ca școlile să dezvolte competențe ce le permit elevilor să analizeze critic conținutul online, să înțeleagă funcționarea rețelelor sociale, să aplice tehnici de verificare a informațiilor și să cunoască elemente legate de „bunăstarea digitală”, inclusiv gestionarea timpului petrecut online.”

Aceste abilități trebuie dezvoltate pe parcursul mai multor ani, începând cu definirea conceptelor utilizate și continuând cu aplicarea acestora în funcție de complexitate. Astfel, educația media ar trebui integrată în curriculă la toate nivelurile de învățământ, de la primar la liceu.

Rezolvarea acestei probleme necesită o abordare integrată, care să implice nu numai materia existentă, dar și cursuri dedicate care să abordeze în detaliu aceste subiecte.” afirmă studiul.

Recomandari
Show Cookie Preferences