Elevii de clasele a IX-a și a X-a vor studia noțiuni de gramatică / Planuri cadru actualizate pentru liceu. Cadru comun pentru toate filierele
Conform noilor planuri cadru ce vor fi implementate în anul școlar 2026-2027, manualele de Limba și literatura română pentru elevii de clasele a IX-a și a X-a vor include și elemente de gramatică. Anunțul a fost făcut joi de ministrul Educației, Daniel David, care a subliniat importanța competențelor „fără influențe ideologice”.
Ministrul Educației a declarat, într-o conferință de presă, că vineri, 31 ianuarie, vor fi prezentate spre consultare publică planurile cadru pentru învățământul liceal. Acestea vor cuprinde un cadru comun, curriculum specializat și opțiuni pentru elevi, adaptate în funcție de anii de liceu.
Printre noutăți se numără introducerea gramaticalității în unitățile de învățare pentru Limba română destinată elevilor de clasele a IX-a și a X-a.
„Limba și literatura română va conține în mod explicit unități de învățare pentru gramatică, în special în clasele a IX-a și a X-a, asigurându-se astfel continuitatea studiului prin programele școlare de gimnaziu”, precizează planurile prezentate de Ministerul Educației.
Daniel David: „Am subliniat necesitatea regândirii curriculumului, întrucât s-au infiltrat elemente de pseudo-știință”
„Este esențial să înțelegem că fundația actuală a curriculumului a fost stabilită cu peste 20 de ani în urmă. Având în vedere schimbările din societate, nu mai putem utiliza structura existentă. Este momentul să discutăm planurile cadru pentru liceu. Când vom lansa această dezbatere publică, este crucial să avem în minte un scop: planurile cadru sunt în primul rând pentru elevi, iar obiectivul este ca cele opt competențe esențiale să fie realmente dobândite de liceeni.”, a declarat Daniel David.
El a accentuat faptul că planurile cadru sunt dedicate dobândirii competențelor esențiale, fără a implica discuții ideologice: „Obiectivul este ca cele opt competențe esențiale să devină realitate pentru liceeni”.
„Am subliniat necesitatea regândirii curriculumului, care trebuie să fie orientat spre elevi, deoarece în anumite zone au patruns idei de pseudo-știință, aspecte la limita disciplinelor, care sunt respectabile și importante științific. Este necesară o clarificare a temelor impuse prin lege în cadrul disciplinelor din trunchiul comun și cele opționale. Mă deranjează mult impunerea disciplinelor și conținuturilor la nivel legislativ” a subliniat Daniel David.
Ministrul a mai menționat necesitatea includerii învățământului liceal a unor teme și discipline care să le ofere tinerilor cunoștințele necesare în perioada adolescenței, sugerând invitația unor specialiști pentru module precum educație juridică și educație rutieră.
Cadru comun destinat tuturor filierelor pentru îmbogățirea culturii generale a liceenilor.
Ministrul Daniel David a explicat că proiectele de planuri cadru vor contine un cadru comun pentru toate tipurile de filiere – teoretică, vocațională și tehnologică – care va contribui la dezvoltarea culturii generale.
Proporția cadrului comun va évolua pe parcursul anilor de liceu, începând de la 35% în primii ani și atingând 65% în ultimul an de studii.
Ministrul a menționat că planurile cuprind atât o componentă fixă, cât și una flexibilă, aceasta din urmă având rolul de a sublinia specializarea, adaptată intereselor elevului și ale instituției.”
„O componentă se va concentra pe teme relevante pentru adolescenți, personalizând planurile cadru. De asemenea, vor exista teme sugerate de Minister, care beneficiind de observația școlilor, vor fi propuse elevilor, lăsându-le oportunitatea de a alege. Astfel, prin aceste trei componente, oferim elevilor o mare libertate de alegere, conștientizând totodată importanța unor aspecte relevante pentru dezvoltarea lor.”, a concluzionat Daniel David.