A început perioada cadourilor de Crăciun! Ce opțiuni economice sunt ideale?

A început perioada cadourilor de Crăciun! Ce opțiuni economice sunt ideale?
Complex comercial în perioada sărbătorilor de iarnă. Foto: Radu Bercan / Shutterstock.com

În timpul sărbătorilor de Crăciun, deseori ne simțim obligați să facem cadouri care poate nu sunt esențiale, datorită presiunii sociale. Pe măsură ce Crăciunul se apropie, această presiune devine tot mai mare, iar lipsa cadourilor ne face să ne simțim inconfortabil. Literatura economică ne sugerează că un cadou ideal este acela pe care dorim cu adevărat să-l primim.

Dacă ați vizitat centre comerciale recent, cu siguranță ați observat că sunt pline de oameni. Mulți nu par fericiți, ci mai degrabă obosiți și stresați, luptându-se să cumpere cadouri pentru cei dragi în speranța de a nu ajunge la situații neplăcute.

Acest fenomen a fost denumit de Joel Waldfogel „tornada roșie”, referindu-se la presiunea de a face cadouri de Crăciun.

Deși dăruirea stârnește o senzație de căldură, unii părinți ajung să se îndatoreze cu carduri de credit, doar pentru a satisface dorințele copiilor lor.

Este adesea o provocare să ne dăm seama ce și-ar dori un copil de 4 ani: o păpușă sau o mașină de jucărie. Pe măsură ce aceștia cresc, devine și mai complicat să alegi cadouri apreciate. Copiii mai mari își exprimă direct dorințele, iar adulții se simt obligați să le ofere ce solicită.

Deseori se întâmplă ca darurile oferite să nu fie pe placul celor care le primesc. Poate că bluza cumpărată nu le place sau nu este ceea ce își doreau. Deși se spune că intenția contează, multe persoane simt nevoia să ascundă adevăratele sentimente legate de cadouri.

Este rezonabil să cheltui bani pe un produs care, în cele din urmă, ar putea ajunge la gunoi?

Dacă cadourile au fost achiziționate cu un card de credit?

Aceste întrebări legitime subliniază aspectul obligativității de a face cadouri cu ocazia Crăciunului.

Joel Waldfogel oferă un exemplu relevant în cartea sa, adaptat ușor. Imaginați-vă un pasionat de fotbal care primește ca dar un suport de lumânare în formă de minge de fotbal, a cărui valoare este mult mai mică decât suma cheltuită.

Iar dacă mergeți într-un magazin și găsiți o bluză pe care o doriți la un anumit preț, iar un prieten decide să vă cumpere aceeași bluză, dar într-o altă culoare, aceasta poate să nu aibă aceeași valoare pentru voi.

Cadourile ideale dintr-o perspectivă economică

În perioada Crăciunului, presiunea socială ne determină adesea să facem cadouri care nu sunt necesare, iar lipsa acestora ne face să ne simțim incompleti.

Cadoul perfect este acela pe care ni-l dorim cu adevărat. Dacă nu știm ce să oferim, o donație către o organizație care ajută comunitatea poate fi o alternativă valoroasă.

Banii sunt adesea considerați cadoul ideal pentru adulți, conform literaturii de specialitate, în special dacă nu cunoașteți preferințele celor din jur. Un alt instrument eficient sunt voucherele.

Cadouri precum haine, încălțăminte sau bijuterii pot fi apreciate, dar dacă nu sunt dorite, există riscul ca acestea să fie aruncate la un moment dat, având și un impact negativ asupra mediului.

O idee frumoasă de cadou ar fi o donație în numele cuiva, către o cauză umanitară sau un adăpost de animale. Poate că astfel ar trebui să privim esența Crăciunului: de a ajuta alți oameni sau animale.

Cine beneficiază cel mai mult în perioada sărbătorilor?

Magazinele știu să ne influențeze atunci când facem cumpărături; marketingul joacă un rol crucial. De exemplu, semnele roșii de reducere îți captează imediat atenția, conform cercetărilor efectuate de specialiști în neuroștiințe.

Un expert a realizat un experiment care a demonstrat că produsele etichetate cu vânzări nu erau reduse, dar au fost totuși cele mai bine vândute.

Magazinele folosesc și muzica pentru a îmbunătăți atmosfera, adesea colinde sau melodii specifice sezonului. Acest confort psihologic ne face să uităm de constrângerea de a cheltui.

Iată câteva tehnici utilizate de comercianți pentru a stimula cumpărăturile:

  • Raritate. Crearea unui sentiment de urgență pentru a ne determina să cumpărăm ieftin pentru perioade limitate.
  • Prețuri înșelătoare. Astfel încât, la magazine, prețurile exagerate fac ca celelalte produse să pară foarte ieftine în comparație.
  • Carduri pentru magazine. Aceste carduri oferă reduceri, dar studiile arată că idealul este ca oamenii să cheltuie de două ori mai mult atunci când le au în mână, iar magazinele colectează astfel date importante despre consumatori.

Pentru mai multe informații, consultați cartea „The More of Less” de Joshua Becker.

În final, să ne amintim despre esența Crăciunului: nașterea lui Iisus Hristos, un moment de reflecție profundă pentru toți cei care cred.

Recomandari
Show Cookie Preferences