Europa se confruntă cu o competiție acerbă din partea companiilor aeriene chineze, care beneficiază de accesul prin Rusia

Europa se confruntă cu o competiție acerbă din partea companiilor aeriene chineze, care beneficiază de accesul prin Rusia
Avioane ținute la sol, FOTO: Shutterstock

Cele trei mari companii aeriene de stat din China își extind rapid rutele și capacitățile către Europa, având avantajul de a zboura prin spațiul aerian rusesc, ceea ce le oferă un avantaj competitiv semnificativ în fața concurenței europene, conform unui raport recent.

Această tendință apare în contextul în care marile companii europene au redus numărul zborurilor directe către China. Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways și Virgin Atlantic au suspendat unele rute pentru anul 2024, invocând dificultăți financiare cauzate de evitarea spațiului aerian rusesc.

Din 2022, Moscova a restricționat accesul majorității companiilor aeriene europene în spațiul său aerian ca răspuns la sancțiunile internaționale impuse după invazia Ucrainei. Această măsură a dus la prelungirea orelor de zbor către destinațiile din Asia, inclusiv China, ceea ce a făcut ca costurile cu combustibilul să crească.

La polul opus, companiile aeriene chinezești, care nu se confruntă cu aceste restricții, au folosit această situație în avantajul lor, sporindu-și capacitatea și oferind bilete mai accesibile, deși continuă să raporteze pierderi.

Potrivit expertului în aviație David Yu de la New York University Shanghai, „transportatorii europeni pur și simplu nu pot concura eficient”.

Expansiunea companiilor aeriene chinezești în Europa, confirmată prin date statistice

Capacitatea de transport a pasagerilor, exprimată prin numărul de scaune disponibile per kilometru, pentru cele trei mari companii aeriene chinezești intercontinentale – Air China, China Eastern și China Southern – a crescut cu 18% în octombrie 2024 comparativ cu aceeași lună din 2019 pentru cursele între China și Europa Occidentală, conform analistului Jason Sum de la DBS Bank.

De asemenea, datele de la Ishka arată că numărul de zboruri planificate de aceste companii către Marea Britanie, Spania și Italia a crescut cu 25% până la 45% în primele nouă luni ale anului 2024 comparativ cu 2019.

Eric Lin, analist la UBS, subliniază că aceste companii oferă prețuri mai atractive datorită avantajului competitiv generat de survolarea Rusiei, prețurile lor fiind cu aproximativ 5% până la 35% mai mici decât cele ale companiilor europene pentru zboruri directe dus-întors.

Companiile europene denunță concurența neloială din partea Chinei

Aeronavele europene au semnalat că transportatorii chinezi beneficiază de un avantaj incorect, care le consolidează dominanța pe rutele dintre cele două regiuni.

Între timp, companiile aeriene din Statele Unite au reușit să convingă administrația americană să păstreze un control strict asupra zborurilor directe către China, pentru a împiedica companiile chineze să dezvolte un avantaj competitiv pe piață.

Într-o declarație, Lufthansa a subliniat că transportatorii europeni se află într-o „poziție extrem de inegală în raport cu China”, unde companiile beneficiază de costuri mai mici și sprijin guvernamental semnificativ, împreună cu posibilitatea de a survola Rusia.

Afirmând că eliminarea uneia dintre cele mai vechi rute, Frankfurt-Beijing, din programul său de zboruri reflectă schimbările drastice în balanța competitivă internațională, Lufthansa a subliniat impactul acestor modificări.

Recomandari
Show Cookie Preferences