Accidentul aviatic de la Washington readuce în discuție o tragedie majoră din istoria aviației americane
Incidentul aviatic din Washington DC, care a avut loc miercuri seară, când un elicopter Black Hawk și un avion comercial s-au prăbușit în râul Potomac după o coliziune în aer, reînvie amintirea unei alte tragedii semnificative din aviația civilă americană, relatează The New York Times și The Washington Post.
Tragedia la care se face referire s-a produs pe 13 ianuarie 1982, când un avion de pasageri cu destinația Tampa, Florida, s-a prăbușit în râul Potomac după ce a lovit un pod, la scurt timp după ce a decolat de pe Aeroportul Național Washington (acum cunoscut sub numele de Aeroportul Național Ronald Reagan), în timpul unei furtuni de zăpadă.
Avionul, zborul 90 al companiei Air Florida, a lovit mai multe vehicule înainte de a se dezintegra, iar resturile au căzut în apă. Aeroportul fusese închis din cauza condițiilor meteo adverse, iar aeronava a decolat la câteva minute după ce a fost redeschis pentru plecări.
Operațiunile de salvare pentru pasagerii aflați în apele înghețate au captat atenția întregii națiuni, însă doar 5 din 79 de pasageri și membri ai echipajului au supraviețuit. Bilanțul final al tragediei a fost de 78 de decese, incluzând 4 persoane care se aflau în vehicule pe podul de peste râul Potomac.
Accidentul aviatic din 1982 a fost rezultat al unei serii de greșeli piloteresti
NTSB (Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor) din SUA a concluzionat că accidentul a fost determinat de multiple erori grave în pilotaj.
Piloții zborului 90, un Boeing 737-222, nu au activat sistemele de protecție împotriva formării gheții ale motoarelor, au utilizat tracțiune inversă într-o furtună de zăpadă înainte de decolare și au încercat să folosească gazele de evacuare ale unui alt avion pentru a topi gheața de pe aeronava lor.
În raportul lor, experții au subliniat că piloții nu au anulat decolarea în ciuda detectării unei probleme de putere pe pista de decolare, în condițiile în care aeronava se confrunta cu acumulări de gheață și zăpadă pe aripi.
Joseph Stiley, unul dintre cei 5 supraviețuitori ai zborului 90, a declarat că a realizat dinainte că avionul nu va reuși, menționând că, în calitate de pilot profesionist, a observat că acesta nu accelera corespunzător.
Această tragedie este una dintre cele mai notabile din aviația civilă americană, inspirând un film intitulat Flight 90: Disaster on the Potomac, lansat la doi ani după incident, și a fost subiectul unor emisiuni TV și documentare de-a lungul timpului.