Asociația industriei auto din România propune majorarea subvenției pentru mașinile electrice în cadrul programului Rabla la 8.500 de euro
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) propune creșterea subvenției pentru autoturismele electrice prin programul Rabla, la 8.500 de euro în 2025 și de 7.500 de euro în 2026. Conform planurilor, subvenția va scădea treptat începând cu 2027 și va fi complet eliminată până în 2030. Anul trecut, subvenția a fost redusă la 5.100 de euro, având un impact negativ asupra pieței.
Creșterea subvenției pentru vehiculele electrice și eliminarea treptată a vehiculelor diesel
APIA susține că anual, o categorie de autoturisme ar trebui eliminată din programul Rabla, începând cu excluderea mașinilor cu motor diesel, care vor fi excluse începând cu acest an.
„Majorarea subvenției în primii doi ani este crucială pentru a restabili încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro per vehicul în 2024, o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România.”, afirmă APIA.
Conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Autovehicule, România a înregistrat o scădere de 32,2% în înmatriculările de vehicule electrice, plasându-se pe ultimul loc în Uniunea Europeană.
APIA sprijină excluderea mașinilor diesel din programul de reînnoire auto
Pe 23 ianuarie, ministrul Mediului a indicat intenția de a exclude mașinile diesel din cadrul programului de reînnoire a parcului auto. „Ne dorim să adoptăm o abordare mai ecologică la programul Rabla Clasic, să nu mai finanțăm vehiculele diesel. Această decizie a fost convenită cu producătorii și importatorii auto, sprijinind motoarele prietenoase cu mediul în viitor.”
APIA a salutat decizia Ministerului Mediului de a exclude subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel, considerând-o un pas important pentru reducerea emisiilor poluante și pentru alinierea la tendințele globale. De asemenea, APIA a subliniat că acest lucru nu va conduce la dispariția completă a vehiculelor diesel de pe piață.
„Eliminarea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel este o măsură necesară. APIA a susținut această direcție activ timp de peste un an și jumătate, iar acest pas va accelera tranziția către vehicule electrice și hibride.”, a afirmat Dan Vardie, președintele APIA.
Planul APIA pentru eliminarea treptată a subvențiilor până în 2030
APIA propune un plan sistematic pentru eliminarea subvenției aferente diferitelor tipuri de vehicule prin programul Rabla:
- - Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025;
- - Excluderea subvenției pentru autoturismele pe benzină în 2026;
- - Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027;
- - Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028;
- - Excluderea subvenției pentru autoturismele plug-in hybrid în 2029;
- - Eliminarea completă a subvenției începând cu 2030, inclusiv pentru vehiculele electrice.
Acest plan oferă predictibilitate și asigură o tranziție structurat către mobilitatea sustenabilă, potrivit APIA.
Estimări pentru bugetul Rabla 2025
APIA susține că, cu un buget similar cu cel din anul precedent, de 1 miliard de lei (aproximativ 200 milioane de euro), s-ar putea susține vânzarea a aproximativ 19.000 de autoturisme electrice și 10.000 de autoturisme plug-in hybrid, dacă subvenția ar fi majorată la 8.500 de euro pentru vehiculele electrice și 4.000 de euro pentru cele plug-in.
„Acest lucru demonstrează că ipoteza conform căreia un sprijin financiar mai mic ar permite comercializarea unui număr mai mare de vehicule nu este validă. În 2024, cu subvenția de 5.100 de euro, au fost înmatriculate doar 9.743 de autoturisme electrice.” APIA propune, de asemenea, creșterea plafonului pentru valoarea autoturismelor eligibile din programul Rabla de la 75.000 de euro la 80.000 de euro, conform inflației.
APIA consideră că perioada de 3 ani pentru menținerea în proprietate a autoturismului achiziționat prin programul Rabla este prea lungă și propune reducerea acesteia la 1 an pentru a facilita un parc auto mai dinamic.
Propunere pentru Rabla Comercial și sprijin în instalarea de stații de încărcare
APIA susține un program Rabla Comercial destinat flotelor comerciale pentru a aborda problema poluării în România, având în vedere că transportatorii parcurg de patru ori mai mulți kilometri anual comparativ cu persoanele fizice. APIA a fost mandată să elaboreze propuneri pentru acest program.
De asemenea, APIA a propus un sprijin de 200-300 de euro pentru instalarea stațiilor de încărcare în cadrul programului Casa Verde, asociindu-se cu panourile fotovoltaice. „Această inițiativă ar contribui la crearea unui ecosistem sustenabil pentru vehiculele electrice.” APIA solicită de asemenea implicarea activă a mai multor ministere în dezvoltarea infrastructurii de stații de încărcare, conform Direcțiilor UE.
Sursa foto: Dreamstime.com