Avioanele de luptă de pe flancul sud-est al NATO: România, un model pentru Bulgaria

Avioanele de luptă de pe flancul sud-est al NATO: România, un model pentru Bulgaria
Avioanele de luptă - Bulgaria vs România / Sursă: Colaj Forțele aeriene Bulgare - Forțele Aeriene Române, Bogdan Pantilimon

România și Bulgaria traversează o etapă de modernizare a Forțelor Aeriene, trecând de la avioanele de vânătoare sovietice la platforme contemporane, occidentale. Deși România a avansat semnificativ, având deja în operare avioane F-16, Bulgaria se află în așteptarea livrării primelor sale aeronave americane, admirând progresele României.

Poliția aeriană: România va sprijini Bulgaria din 2027

România dispune în prezent de 29 de avioane F-16, ultimele trei fiind preluate recent de către Forțele Aeriene. Până la finalul anului 2025, România va avea aproximativ 49 de astfel de aeronave, formând trei escadrile de vânătoare.

Datorită intrării progresive a avioanelor F-16 începând din 2016, România a reușit să retragă complet vechile MiG-21 LanceR și să utilizeze aeronavele mai moderne pentru apărarea aeriană NATO.

În contrast, Bulgaria se bazează pe avioanele MiG-29 pentru apărarea aeriană, având doar 13 aeronave, nu toate fiind operaționale din cauza uzurii respective.

România se va implica în 2027 prin detașarea avioanelor F-16 în Bulgaria pentru a sprijini poliția aeriană, întrucât capacitățile aeriene ale Bulgariei nu vor fi suficiente.

Întârzieri în achiziția F-16 pentru Bulgaria afectează tranziția către F-35

Bulgaria va primi prima sa aeronavă F-16, parte dintr-un lot de 16 achiziționate, abia în 2025, după întârzieri cauzate de pandemia COVID-19. Aceste aeronave sunt de tip block 70, cele mai recente produse în SUA.

Bulgaria va plăti 2,3 miliarde de dolari pentru cele 16 avioane, inclusiv piese de schimb și suport. Aceasta etapă de tranziție este un test major pentru forțele aeriene bulgare, care se confruntă cu lipsa piloților și modernizarea lentă a bazei „Graf Ignatievo”.

Experții consideră că achiziția noilor avioane va întârzia pe termen lung integrarea avioanelor de generația a cincea.

România, un exemplu de succes în modernizarea forțelor aeriene

Avioanele F-16 Block 70 au o durată de viață estimată de cel puțin 40 de ani, iar Bulgaria va necesita o strategie robustă pentru a le întreține.

România este recunoscută pentru modul eficient în care a gestionat tranziția către avioanele occidentale, cu un plan bine structurat care îi va permite să progreseze către avioanele F-35.

Bulgaria a considerat inițial achiziția de avioane de vânătoare F-16 second-hand, dar România a fost cea care a realizat un astfel de parteneriat.

Criticii au evidențiat costurile pachetelor de avioane F-16 Block 70, sugerând că avioanele suedeze Gripen ar fi mai rentabile.

Sentimentele antiamericane generată de achiziția de F-16 în Bulgaria

Acordul cu SUA pentru avioanele F-16 a suscitat reacții negative care alimentează sentimente antiamericane în contextul situației din Ucraina.

Informații false au circulat, afirmând că Bulgaria achiziționează avioane care nu sunt fezabile. Partidele pro-ruse din Bulgaria, precum Partidul Socialist Bulgar și „Vazrazhdane”, au promovat aceste narațiuni.

Criticile aduse de președintele Rumen Radev asupra procesului de achiziție demonstrează dezacordurile politice interne.

Provocările spionajului în procesul de achiziție a F-16 pentru Bulgaria

Achiziționarea avioanelor din SUA este văzută ca o provocare pentru independența militară a Bulgariei într-un climat supus amenințărilor de spionaj din partea Rusiei.

Procuratura bulgară a acționat împotriva unor persoane suspectate de spionaj în legătură cu informațiile despre noile avioane, dezvăluind o problemă semnificativă în gestionarea securității.

România a ales avioane F-16 ca soluție temporară

România a decis în anii 2010 să achiziționeze avioane F-16 second-hand ca o soluție de tranziție spre avioane de generația a cincea.

Deoarece vechile MiG-21 își atinseseră limita de operațiuni, modernizarea era urgentă, dar un salt direct către F-35 era considerat prematur.

România a finalizat un contract în 2014 cu Portugalia pentru 12 avioane F-16 care au fost modernizate, iar recent a achiziționat încă 5 avioane, formând o escadrilă de 17 aeronave.

Costul total al achiziției a fost de 630 de milioane de euro, incluzând atât modernizarea, cât și suportul logistic.

Modernizarea avioanelor vechi de vânătoare pentru eficiență sporită

Deși avioanele nu erau noi, acestea mai aveau o resursă substanțială de zbor și au fost modernizate la standardele F-16 MLU, aducându-le la nivelul echivalentei block 40.

Modernizarea a inclus îmbunătățiri semnificative, precum motoare avansate, sisteme de navigație și capacități îmbunătățite de război electronic.

Aceste 17 avioane beneficiază, de asemenea, de integrarea de noi tehnologii pentru a le face compatibile cu armamentul modern.

Planuri de modernizare ulterioare vor aduce avioanele la standardul Tape M6.6.

România va achiziționa 32 de avioane F-16 din Norvegia

În 2022, România a semnat un contract pentru 32 de avioane F-16 din Norvegia, ca parte a unei tranziții către F-35.

Aceste avioane au fost modernizate și se așteaptă ca nouă dintre ele să fie livrate până acum.

Contractul include, de asemenea, suport logistic și piese de schimb necesare pentru operarea eficientă.

Costurile achiziției românești de F-16 comparate cu Bulgaria

În total, România va plăti 1,3 miliarde de euro pentru 49 de avioane F-16, un cost semnificativ mai mic comparat cu achiziția Bulgariei de 2,3 miliarde de dolari pentru 16 avioane.

România își va continua programele de modernizare și întreținere prin firme naționale, asigurând astfel o responsabilitate eficientă asupra flotei.

În ciuda faptului că România nu a terminat complet achiziția de F-16, deja a obținut aprobarea pentru avioanele F-35, semnalând o tranziție clară în direcția unei forțe aeriene avansate.

România avansează spre avioanele F-35, cu un contract de 6,5 miliarde de dolari

România intenționează să semneze un contract cu SUA pentru 32 de avioane F-35, parte dintr-un plan mai amplu de 48 de aeronave.

Costul total pentru aceste avioane este estimat la 6,5 miliarde de dolari, incluzând suportul logistic și instruirea personalului.

Aceste aeronave moderne sunt așteptate să fie integrate în Forțele Aeriene Române în jurul anului 2030.

Planurile viitoare includ o a doua fază pentru achiziția a încă 12 avioane, cadrul de operațiuni avansând constant spre un număr total de 48 de avioane F-35.

Specificații tehnice pentru avioanele F-35

F-35A

  • Echipaj: 1
  • Lungime: 15,37 m
  • Anvergura aripilor: 10,65 m
  • Înălțime: 5,28 m
  • Suprafață portantă: 42,7 mp
  • Masa (gol): 13,29 t
  • Masa (echipat): 22,4 t
  • Masa maximă la decolare: 31 t
  • Motor: 1× Pratt & Whitney F135-PW-100 afterburning turbofan, (191 kN max)
  • Viteza maximă: Mach 1,6 (1.200 mph, 2.000 km/h) / Mach 1,06 la nivelul mării
  • Raza de luptă: 1.200 – 1.400 km
  • Limită G (suprasarcină): 9G
  • Plafon operațional: 50.000 ft (15.000 m)
  • Rata de urcare: ~40.000 ft/min (200 m/s)

Armament:

  • Tun 1×25 mm GAU-22/A (180 proiectile)
  • Puncte de acroșaj: 4 interne în configurație stealth (poate căra simultan și două rachete aer-aer, și două bombe aer-sol) / 6 puncte externe
  • Radar: AN/APG-81 AESA, sistem electro-optic și sistem de bruiaj.

Proiectul PULSE este o inițiativă europeană menită să sprijine parteneriatele jurnalistice transfrontaliere, co-finanțat de Comisia Europeană, care implică mai multe instituții media din întreaga Europă.

Coordonarea acestui proiect este asigurată de organizații media de renume internațional.

Recomandari
Show Cookie Preferences