CFR Călători asigură că trenurile vor continua să opereze după 1 septembrie, iar discuțiile despre reglementarea plății datoriilor către CFR SA sunt în curs.

O parte din trenurile CFR Călători nu vor opera începând cu 1 septembrie din cauza datoriilor către CFR SA, administratorul infrastructurii, iar o notă oficială confirmă această situație. Totodată, compania a transmis că nu există risc de oprire a trenurilor pe rețeaua națională administrată de CFR SA.
Conform celui mai înalt oficial al ARF, Mihai Barbu, eșalonarea plății taxei de utilizare a infrastructurii TUI pentru CFR Călători și Transferoviar reprezintă singura soluție pentru ca aceste companii să-și onoreze datoriile către CFR SA.
Un document intern indică faptul că CFR SA a notificat CFR Călători despre facturi restante în valoare de 41,4 milioane de lei, aproximativ 8,2 milioane de euro, aferente TUI.
Notificarea avertizează despre posibile interdicții de circulație pe rețeaua feroviară din cauza restanțelor la plata TUI; unele trenuri Regio ar putea suspenda activitatea începând cu 1 septembrie, iar Interregio ar putea fi afectat în octombrie.
CFR Călători a transmis că au avut discuții cu CFR SA și ARF și că autoritățile au identificat soluții pentru a menține trenurile în graficul stabilit.
De asemenea, compania precizează că facilitățile sociale acordate diverselor categorii de pasageri nu sunt complet compensate în raport cu serviciul prestat, iar valoarea despăgubirilor este inferioară celei prevăzute în Contractul de Serviciu Public.
Ce a spus CFR Călători
În legătură cu articolele din 25 august despre posibile restricții de circulație începând cu 1 septembrie 2025, următoarele precizări sunt relevante.
După întâlnirea de la sediul ARF cu reprezentanții ARF, CFR Călători și CFR SA au fost identificate soluții pentru a depăși blocajele și pentru a asigura că trenurile vor rula conform programului pe rețeaua administrată de CFR SA.
Singura soluție fezabilă ține de eșalonarea datoriilor.
Barbu a declarat că amânarea plăților TUI pentru CFR Călători și Transferoviar este singura opțiune pentru a rezolva criza.
El a menționat că la ședința de dimineață au fost implicați CFR Călători, Transferoviar, CFR SA și Electrificare CFR pentru a găsi soluții concrete care permit plata datoriilor către CFR SA printr-un aranjament eșalonat.
Estimările arată aproximativ 41 de milioane de lei pentru CFR Călători și 7 milioane de lei pentru Transferoviar.
Eșalonarea acelor datorii este văzută drept singura cale pentru ca cele două companii să își achite sumele către administratorul infrastructurii.
Întrebat dacă a fost stabilit un termen pentru plata datoriilor, ARF a răspuns că negocierile continuă, ARF acționând ca mediator pentru a facilita întâlnirea și pentru a avansa plata unei părți din datorii către CFR SA.