Estimarea oficială: creșterea numărului de clase cu predare simultană în anul școlar următor.

Estimarea oficială: creșterea numărului de clase cu predare simultană în anul școlar următor.
Elevi în timpul unui examen. Foto: Shutterstock

Potrivit unui comunicat oficial, în aproape toate unitățile de învățământ nu vor exista modificări în structura anului școlar 2025–2026, iar ajustările fiscale vor afecta în principal clasele cu efectiv redus.

După reorganizarea a 507 instituții de învățământ și creșterea normei săptămânale de predare cu două ore, Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025 introduce modificări la plafoanele minime și maxime pentru numărul elevilor dintr-o clasă.

În acest context, Ministerul a subliniat că majoritatea claselor din România care respectau limitele vechi vor rămâne în noile intervale.

Potrivit afirmațiilor oficiale, în cea mai mare parte a claselor nu vor exista schimbări, însă măsurile bugetare afectează în special grupele cu efectiv redus. De fapt, ajustarea pragurilor minime și maxime pentru numărul elevilor a vizat în principal clasele cu 8 sau 9 copii (aproximativ 0,5% din totalul claselor primar și gimnazial în 2024–2025), iar impactul asupra liceelor este mai redus. În anul școlar 2024–2025, la nivel național, în clasa a VIII-a, au funcționat 12 clase cu 1 elev, 26 cu 2 elevi, 52 cu 3 elevi, 64 cu 4 elevi, 84 cu 5 elevi, 92 cu 6 elevi și 107 cu 7 elevi, configurație ce urmează să fie reorganizată. Este posibil ca aceste măsuri bugetare să crească ușor ponderea învățământului simultan în învățământul primar și gimnazial, estimarea fiind în jur de 7,5% față de 6% în prezent, iar această cifră nu contravine repere europene, potrivit ministerului.

Ținta ministerului rămâne flexibilă: reducerea învățământului simultan se poate realiza prin relocări adecvate ale elevilor în școli unde pot accesa un program educațional standard (inspirat de practici precum cele din Finlanda) sau prin derularea învățământului simultan acolo unde este necesar, folosind metodologii adecvate, iar decizia va ține cont de interesele comunității locale și de evaluările inspectoratelor școlare (după exemple din Franța și Irlanda).

Ministerul Educației și Cercetării va informa public despre rezultatele finale pentru anul școlar 2025–2026 atunci când acestea vor fi disponibile în forma finală.

Recomandari
Show Cookie Preferences