Provocarea comună a marilor orașe din România: spațiul urban limitat și impactul său asupra dezvoltării metropolitane, o realitate distinctă în regiune.

Provocarea comună a marilor orașe din România: spațiul urban limitat și impactul său asupra dezvoltării metropolitane, o realitate distinctă în regiune.
FOTO: Snicol24 | Dreamstime.com

Șeful organizației Expert Forum, Sorin Ioniță, subliniază o problemă comună pentru aglomerările urbane din țară, cu accent pe București, al cărui teritoriu este cel mai restrâns dintre metropolele românești cu peste un milion de locuitori.

La Festivalul de Film și Istorie de la Râșnov, Ioniță a spus că marile municipalități românești sunt împovărate de o constrângere teritorială, lucru ce generează dificultăți.

Conform afirmațiilor sale, suprafața administrativă a Budapestei este aproximativ 2,3 ori mai vastă decât cea a Bucureștiului, deși populația este similară sau Bucureștiul poate fi chiar mai populat. Este o problemă comună pentru toate orașele mari din România, caracterizată de spațiul disponibil foarte limitat, iar această realitate creează provocări. Un punct de vedere similar, citat de Lucian Boia, este faptul că România este diferită în ceea ce privește zonele metropolitane, unică în regiune și în Europa.

Potrivit expertului în politici publice, Bucureștiul înregistrează o densitate de aproximativ 8.000 de locuitori pe kilometru pătrat, depășind multe orașe precum Viena, Belgrad sau Varșovia, chiar dacă suprafețele acestora sunt mai mari.

Orașele mari românești, cum ar fi București, Cluj și Iași, își termină extinderea imediat după blocuri, acolo unde începe terenul agricol, iar această frontieră administrativă generează probleme de planificare.

Cinci dezechilibre majore în jurul Bucureștiului

Ioniță a criticat cinci anomalii din zona Capitalei, referindu-se la municipalități urbane, unele orașe declarate, lipite de București.

Concret, diferența dintre Sectorul 4 și Popești-Leordeni este greu de sesizat, iar exemple precum Pantelimon, Voluntari, Chiajna și Bragadiru sunt menționate ca ilustrații ale situației.

El argumentează că această conjunctură complică politicile de transport, provocând dificultăți în coordonarea lor, afectează politicile de mediu și influențează strategia de dezvoltare, fiind una dintre cele mai greu de suportat provocări.

Imagine: Dreamstime.

Recomandari
Show Cookie Preferences