Ar trebui să lucrăm și noi, elevii, în paralel cu studiile? Întrebarea venită din partea Uniunii Elevilor către ministrul Educației accentuează o problemă-cheie, în contextul deciziilor despre burse considerate a fi o lovitură fără justificare.

Ar trebui să lucrăm și noi, elevii, în paralel cu studiile? Întrebarea venită din partea Uniunii Elevilor către ministrul Educației accentuează o problemă-cheie, în contextul deciziilor despre burse considerate a fi o lovitură fără justificare.
Reprezentanți ai studenților și elevilor au protestat față de posibila reducere a burselor, duminică, 29 iunie 2025. Inquam Photos / Octav Ganea

Uniunea Elevilor Reprezentanți (UER) solicită ministrului Daniel David să clarifice dacă elevii ar trebui să își combine cursurile cu un job part‑time, așa cum au sugerat autoritățile pentru studenți. Comunicatul UER subliniază că reducerile la bursele din învățământ descurajează performanța și pot crește riscul abandonului școlar.

La 13 august, ministerul a publicat proiectul de metodologie-cadru pentru acordarea burselor începând cu anul școlar 2025-2026. Modificările au ca ficus Legea nr. 141/2025, care a dispels bursele de reziliență și bursele de excelență.

Noul mecanism propus de minister păstrează trei categorii principale de burse, cu reguli adaptate fiecărui grup de elevi.

  • Bursele sociale, destinate elevilor din medii vulnerabile, vor continua să includă sprijin pentru mamele minore. Administrația acestor burse va reveni autorităților locale de asistență socială, în baza unei metodologii elaborate de minister.
  • Bursele de merit vor premia elevii cu medie de cel puțin 9 (pragul anterior fiind 9,50), în limita a 15% din totalul elevilor dintr-o clasă (față de actualul plafon de 30%). Perioada de reorganizare a olimpiadelor și a concursurilor va aduce majorări ale premiilor pentru câștigători.
  • Bursele tehnologice vor viza elevii din învățământul profesional, inclusiv programele duale.

Chiar și un elev cu media 9,85 poate pierde bursa

Cei din UER critică plafonarea burselor de merit la 15% din numărul elevilor dintr-o clasă, considerând că este o măsură nedreaptă pentru că nu reflectă în mod obiectiv valoarea rezultatelor școlare.

Conform comunicatului UER, un elev cu media 9,85 poate rămâne fără bursă doar pentru că este al cincilea într-o clasă de 25, în timp ce un coleg cu 9,25 poate primi bursa dacă se află printre primii dintr-o clasă cu rezultate mai puțin competitive. Acest criteriu arbitrar creează inegalități și demotivare.

Pe lângă desființarea bursei de excelență olimpică, noua metodologie elimină bursele de merit pentru elevii care obțineau premii la olimpiade, concursuri școlare sau competiții sportive naționale. Această opțiune poate lovi în motivația elevilor, reducând recunoașterea pentru rezultate excepționale și sprijinul aferent, ceea ce poate descuraja participarea la competiții și olimpiade, cu efecte asupra dezvoltării personale și a reputației sistemului educațional.

Renunțarea la acest criteriu subminează misiunea burselor sociale

În privința burselor sociale, renunțarea la condiția referitoare la familiile monoparentale este văzută ca o nedreptate. Uniunea Elevilor Reprezentanți subliniază că o familie monoparentală înseamnă nu doar venit modest, ci și responsabilitatea de a acoperi toate cheltuielile singur.

Renunțarea la acest criteriu riscă să ignore inegalitățile și dificultățile cu care se confruntă aceste familii, golind de sens scopul burselor sociale, menite să corecteze dezechilibrele și să ofere șanse reale de incluziune.

Ca elevă dintr-o familie monoparentală, cu un părinte care câștigă puțin peste salariul minim, simt pe propria piele impactul acestor măsuri. Nu sunt doar eu afectate; mii de elevi vor resimți consecințele. Eliminarea burselor și noile criterii vor crește abandonul școlar, iar ministrul Daniel David poartă responsabilitatea directă, fiind cel care a ales această direcție. Probabil nu își poate imagina cum este să ai nevoie de sprijin financiar, amintindu-și că, în timpul studiilor, a avut sprijinul părinților.

Mai mult, organizația avertizează că eliminarea burselor „A doua șansă” și a celor pentru elevii cu frecvență redusă poate reduce motivația și poate conduce la abandon școlar, întrucât aceste burse reprezentau un suport esențial pentru continuarea studiilor.

Ministrul Educației i-a îndemnat pe studenți să-și caute un job part-time

Marți, ministrul Educației, Daniel David, a fost față în fața studenților pentru a discuta despre impactul crizei fiscal-bugetare asupra mediului universitar.

În cadrul Forumului ANOSR de la Timișoara, David a discutat cu reprezentanții studenților despre efectele măsurilor adoptate de guvern și despre modalități de gestionare în învățământul superior, conform comunicatului oficial al Ministerului Educației.

Oficialul a subliniat că măsurile sunt necesare pentru a asigura fonduri pentru salarii și burse până la finalul lui 2025 și pentru a pregăti reforme în domeniu în 2026.

„Niciunul dintre decidenți nu și-a dorit aceste schimbări, iar caracterul temporar sugerează deschiderea Guvernului de a reveni la situația anterioară când condițiile bugetare o permit.”

Conform relatărilor, în secțiunea de dezbateri despre reducerile la bursele studențești, ministrul a spus că nu dorește să supere pe nimeni, însă s-ar gândi să-și ia un job part-time.

Recomandari
Show Cookie Preferences